Bukefalos 28 år!

IDmärka innekatt?

J

Jozephin

Igår var jag och tittade på min blivande katt. En vecka lite röd svanslös hane. *jättesöt*
Hur som helst.
Han skall vara innekatt när jag väll får hem hono men har aldrig haft innekat så har lite frågor.

1. Skall man idmärka innekatter? Vad tycker ni? Jag änker nog göra det utifall att han råkar "smita" ut och komma bort men vill ha era åsikter om det.

2. Bör man låta en innekatt komma ut och gå i sele då och då eller tycker ni att man skall ha dom inne enbart? Har hört mycket för och emot men vet att här finns många kunniga så... vad tycker ni?

3. Kastrera elelr inte kastrera? Jag skall ju inte ha några ungar så kastrering är det väll tal om men om man nu inte kastrerar. Vad bör man tänka på då? Vad bör man tänka på om man kastrerar?


sist men absolut inte minn. Har någon ett fint namn över? :D
 
Sv: IDmärka innekatt?

1. Jag ser en stor poäng i at id-märka även innekatter. Ofta har ju innekatten inget halsband, och om den kommer ut är det inte säkert den kan ta sig hem själv. Mina är chippade, lätt att göra, och ett måste iom att jag åker utomlands med dem. Tatueringen måste man söva för att göra, och den kan bli oläslig med åren, men det syns ju tydligt att katten är märkt. Glöm inte att man måste registrera id hos SKK för att uppgifterna ska bli sökbara för polis och allmänhet.

2. Både ja och nej. Mina katter tycker det är kul att gå ute ibland. Vissa uppskattar det inte alls, och andra blir uttråkade inomhus när de väl vant sig vid att vara ute. Om man kan tänka sig att ta ut katten regelbundet tycker jag det är positivt att göra det, om den vekar uppskatta det.

3. Kastrera! Det finns ingen anledning att hålla en katt fertil om den inte ska gå i avel. Hankatter blir ofta oroliga, högljudda och urinmarkerar inte sällan inomhus. För kattens bästa är kastrering absolut att rekommendera. De flesta veterinärer kastrerar från 6 mån ålder, även om det går utmärkt att göra det tidigare om han blir könsmogen tidigt (det känns på lukten).
 
Sv: IDmärka innekatt?

Hakar på dina frågor eftersom jag också är nybliven kattägare :)
Jag tänkte id-märka min lille innekisse, och chippning verkar smidigt. Är det något man måste vänta med tills katten nått en viss ålder, eller kan jag ta den till veterinär och chippa direkt?
 
Sv: IDmärka innekatt?

Okej tack för svaren. =)

Vet du vad det kostar att chippa och att kastrera? Cirka. Kan tänka mig att det är olika från ställe tills täll men kan vara bra att evta på ett ungefär.
 
Sv: IDmärka innekatt?

Lite felaktig information också på den sidan. 120 kr från SKK tillkommer på vilket sätt man än ID-märker. Det är registreringen hos dom som kostar, den bör man ju ha om katten är ID-märkt så dom som hittar katten kan se vem som äger den.
Se blir jag lite putt på att han inte rekomenderar chip. Om ingen chippar kommer dom ju aldrig börja kolla. Ju fler somchippar, desto bättre.
 
Sv: IDmärka innekatt?

1. Min katt är idmärkt, det blev han innan jag hämtade honom. Han kommer från ett katthem (Föreningen Kattvärnet). Jag tycker det är bra att han är det. Dessutom blev försäkringen billigare iom det :D

2. Hade han ute i sele första åren på sommarn. Men sedan han blev rädd för en buss eller lastbil och tog sig ur den vill jag inte göra det igen, och han har ingen längtan eller vilja att gå ut igen, som vi märker av. Han sprang raka vägen till porten där vi bor och ville komma in.. :(

3. Kastrera! Ska du inte ha ungar och vet med dig det redan nu så tycker jag det är det snällaste mot katten med.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 973
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Tussan har blivit lite väl rund om magen och skulle behöva tappa lite grann. Men hur bantar man en innekatt? Jag har dessutom en till...
Svar
12
· Visningar
3 678
Senast: Piek
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 369
Senast: Jenka
·
Däggdjur Hej Tänkte ställa en fråga till er, har nu 3 st hanar. Gamlingen är 4år, väldigt låg i rang, snäll och jätte trevlig. Aldrig några...
Svar
8
· Visningar
2 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp