Idrottsstjärnor och deras löner (utbruten från Vad gör vi? Del CLXXVIII)

Sjukt ofattbara summor.
Och tack!
Jag kan tycka att antalet nollor i en miljon är många och svårgreppbara tbh.

17.5 miljarder är faan sinnessjukt.... Och snuskigt. På alla jävla sätt som finns.

Men det han får är inte dåligt, han har tydligen skrivit på ett avtal med apple+ som har rättigheterna till MSL där han får del av vinsten, plus enorma kontrakt med adidas och lite annat smått och gott. Och han äger redan ett hus/lägenhet i Miami och brukar semestra där. Så jag förstår honom. Han har ju också pratat om att familjen inte vill flytta till SA. Vilket är helt förståeligt och han har redan tjänat 1.15 miljarder dollar.

Dvs 10 847 032 325,70 kronor. Trettonsiffrigt.
 
Men det han får är inte dåligt, han har tydligen skrivit på ett avtal med apple+ som har rättigheterna till MSL där han får del av vinsten, plus enorma kontrakt med adidas och lite annat smått och gott. Och han äger redan ett hus/lägenhet i Miami och brukar semestra där. Så jag förstår honom. Han har ju också pratat om att familjen inte vill flytta till SA. Vilket är helt förståeligt och han har redan tjänat 1.15 miljarder dollar.

Dvs 10 847 032 325,70 kronor. Trettonsiffrigt.
Jag förstår varför han väljer MSL över saudi men det är fortfarande obegripliga summor vi pratar om. Det är snuskigt och helt ärligt oförsvarligt att en person är värd de summorna. Det är en av mänsklighetens stora skämmor i mina ögon.
 
Men det han får är inte dåligt, han har tydligen skrivit på ett avtal med apple+ som har rättigheterna till MSL där han får del av vinsten, plus enorma kontrakt med adidas och lite annat smått och gott. Och han äger redan ett hus/lägenhet i Miami och brukar semestra där. Så jag förstår honom. Han har ju också pratat om att familjen inte vill flytta till SA. Vilket är helt förståeligt och han har redan tjänat 1.15 miljarder dollar.

Dvs 10 847 032 325,70 kronor. Trettonsiffrigt.
Då har han ju både så han kan betala sina räkningar och sätta mat på bordet. :crazy:
 
Jag förstår varför han väljer MSL över saudi men det är fortfarande obegripliga summor vi pratar om. Det är snuskigt och helt ärligt oförsvarligt att en person är värd de summorna. Det är en av mänsklighetens stora skämmor i mina ögon.

Jag håller helt med. Att få så enorma summer för att sparka en boll känns ännu mer underligt. Däremot är jag jätteglad över att FIFA äntligen har fått tummer ur och kommer dela ut individuella prissummor till damerna.

https://www.aftonbladet.se/sportbla...rna-garanterade-minst-300000-kronor-pa-dam-vm
 
Jag håller helt med. Att få så enorma summer för att sparka en boll känns ännu mer underligt. Däremot är jag jätteglad över att FIFA äntligen har fått tummer ur och kommer dela ut individuella prissummor till damerna.

https://www.aftonbladet.se/sportbla...rna-garanterade-minst-300000-kronor-pa-dam-vm
Nu ska vi vara ärliga och säga att det är inte enbart inom fotbollen vi snackar obscena summor men de utmärker sig absolut...

Absolut bra att även damerna får del av kakan men det gör det inte bättre i fråga om snuskighet...
 
För att till och med en bråkdel av 17.5 MILJARDER hade räckt för att lösa svältproblemen i världen, eller för att förse alla med vaccin mot tbc, mässling, malaria, influensa och därmed förhindra en sjuhelvetes massa preventiva dödsfall.

Absolut att en människas liv utan tvekan är oersättligt oavsett vem personen är men ingen enskild individ EVER kan vara värd de FAKTISKA summorna som idrottare är 'värda'. Samma gäller företagare, oligarker och andra som på olika sätt skapat såna förmögenheter.
 
För att till och med en bråkdel av 17.5 MILJARDER hade räckt för att lösa svältproblemen i världen, eller för att förse alla med vaccin mot tbc, mässling, malaria, influensa och därmed förhindra en sjuhelvetes massa preventiva dödsfall.

Absolut att en människas liv utan tvekan är oersättligt oavsett vem personen är men ingen enskild individ EVER kan vara värd de FAKTISKA summorna som idrottare är 'värda'. Samma gäller företagare, oligarker och andra som på olika sätt skapat såna förmögenheter.
Du tror på allvar att den pengastinna delen av världsidrottsrörelsen hade skänkt de pengarna (summor som de förmodligen inte haft utan dessa "storstjärnor") till "att lösa svältproblemen i världen, eller för att förse alla med vaccin mot tbc, mässling, malaria, influensa"?

Det kan jag nästan garantera att de inte hade gjort.
 
Nu ska vi vara ärliga och säga att det är inte enbart inom fotbollen vi snackar obscena summor men de utmärker sig absolut...

Absolut bra att även damerna får del av kakan men det gör det inte bättre i fråga om snuskighet...

Håller absolut med! Men jag tänker att det är lite som bröd och cirkus på romarnas tid. I alla tider har folk krävt underhållning genom fysiska ansträngningar. Bara det att idag har det blivit helt snett med de löner vissa idrottsmän får.
 
Du tror på allvar att den pengastinna delen av världsidrottsrörelsen hade skänkt de pengarna (summor som de förmodligen inte haft utan dessa "storstjärnor") till "att lösa svältproblemen i världen, eller för att förse alla med vaccin mot tbc, mässling, malaria, influensa"?

Det kan jag nästan garantera att de inte hade gjort.
Det jag skriver är att de summorna som storstjärnorna (och även en hel hoper mindre stora stjärnor) tjänar/är värda är uppblåsta till obscena summor som jag inte anser är försvarbara. På något sätt. Jag anser att de pengarna bör läggas på bättre saker. Som världssvält, vaccinationer och liknande. För jag anser att det är mänsklighetens ansvar att lösa de problemen. Jag har tom en hel hoper förslag på hur pengarna ska distribueras först det ska ske.
 
En gemensam kompenent som dom (i dom som samlar på sig äckligt mycket pengar) ofta har är även att dom älskar att inte betala skatt.. Vilket är en himla charmig egenskap. Samlar allt i sina egna fickor. Kan rekommendera konflikt (sveriges radio) senaste avsnitt om giriga skatteflyende norrmän. Har dock själv inte klarat av att lyssna klart på avsnittet eftersom det var så motbjudade och jag inte hade humöret. Bla skylls den ekonomiska ojämlikheten på flyktingarna...

Men samtidigt är de inte ens egentligen så rika, jämfört med de som är rik rika..
 
En gemensam kompenent som dom (i dom som samlar på sig äckligt mycket pengar) ofta har är även att dom älskar att inte betala skatt.. Vilket är en himla charmig egenskap. Samlar allt i sina egna fickor. Kan rekommendera konflikt (sveriges radio) senaste avsnitt om giriga skatteflyende norrmän. Har dock själv inte klarat av att lyssna klart på avsnittet eftersom det var så motbjudade och jag inte hade humöret. Bla skylls den ekonomiska ojämlikheten på flyktingarna...

Men samtidigt är de inte ens egentligen så rika, jämfört med de som är rik rika..
Ååh tack för tipset. Ska försöka lyssna på det men frågan är om jag pallar. Med tanke på att jag ska ta det lugnt och tänka på blodtrycket så kanske det är en himla dum idé att lyssna innan jag passerat förlossningen.
 
Håller absolut med! Men jag tänker att det är lite som bröd och cirkus på romarnas tid. I alla tider har folk krävt underhållning genom fysiska ansträngningar. Bara det att idag har det blivit helt snett med de löner vissa idrottsmän får.
Allting med Fifa är ju snett, från slavarbete till mutor (erkända, utan konsekvenser) och döda kroppar i arenorna. Och såklart pengarna till fotbollsspelarna :(

Det är ju onekligen så såklart att bröd och cirkus och att spela bort sina pengar är vad man hade för att dämpa massorna när ojämlikheterna började bli för stora i samhället. Och har nu fortfarande då tydligen. Precis innan revolutioner och lyktstolpar när det kollapsar så det är ändå lite oroande.
 
En gemensam kompenent som dom (i dom som samlar på sig äckligt mycket pengar) ofta har är även att dom älskar att inte betala skatt.. Vilket är en himla charmig egenskap. Samlar allt i sina egna fickor. Kan rekommendera konflikt (sveriges radio) senaste avsnitt om giriga skatteflyende norrmän. Har dock själv inte klarat av att lyssna klart på avsnittet eftersom det var så motbjudade och jag inte hade humöret. Bla skylls den ekonomiska ojämlikheten på flyktingarna...

Men samtidigt är de inte ens egentligen så rika, jämfört med de som är rik rika..

Jag var skogstokig genom typ hela det avsnittet. Så jävla vidrigt.
 
Du tror på allvar att den pengastinna delen av världsidrottsrörelsen hade skänkt de pengarna (summor som de förmodligen inte haft utan dessa "storstjärnor") till "att lösa svältproblemen i världen, eller för att förse alla med vaccin mot tbc, mässling, malaria, influensa"?

Det kan jag nästan garantera att de inte hade gjort.
Om de hade fått betala rätt typ av skatt på pengarna i ett icke korrupt land så ja, då hade det blivit så onekligen. Delar av pengarna hade gått till samhällsbärande saker som bra skolor och sjukvård, delar till hjälpbehövande länder och utvecklande av coronavaccin och dyl.

Personerna som betalade pengarna till idrottsstjärnorna kan också i viss mån ha varit beroende av spel och tagit pengarna från sina egna svältande barn och på så sätt har du ju rätt i att en del av pengarna inte hade funnits utan spelen kring idrottsrörelsen. Det är ju kanske inte alltid heller rika människor som satsar alla sina resurser på att betala arenabiljetterna heller.
 

Liknande trådar

Samhälle Igår när jag körde hem från jobbet lyssnade jag på P1 om Vipeholmsanstanstalten och hemskheterna som hände där, så idag har jag googlat...
Svar
16
· Visningar
1 530
Senast: Ninnurur
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 499
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 191
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp