If it´s yellow, let it mellow....

Spolar alltid, tycker inte kiss i sej självt är särskilt äckligt men det blir äckligt om det får ligga kvar. Tycker det är en självklarhet att spola.
 
På min arbetsplats fanns tidigare den legendariska Spökbajsaren, som lämnade en grov och lång och envis kabel efter sig. Envis på så sätt att den gärna höll sig kvar i koppen trots spolning.
Det sattes upp arga lappar där Spökbajsaren uppmanades att spola efter sig, men denne var helt okänslig för alla antydningar och generella påpekanden om hur gemensamma toaletter förväntas skötas av de enskilda användarna.

Spökbajsaren försvann dock efter ett par år, och lämnade mer frågor än svar efter sig.
 
På min arbetsplats fanns tidigare den legendariska Spökbajsaren, som lämnade en grov och lång och envis kabel efter sig. Envis på så sätt att den gärna höll sig kvar i koppen trots spolning.
Det sattes upp arga lappar där Spökbajsaren uppmanades att spola efter sig, men denne var helt okänslig för alla antydningar och generella påpekanden om hur gemensamma toaletter förväntas skötas av de enskilda användarna.

Spökbajsaren försvann dock efter ett par år, och lämnade mer frågor än svar efter sig.
Vilken rysare :nailbiting:
 
Jag gissar att urin kanske kan sätta sig i järn- och kalkrester som fastnar i porslinen, så om man städar ofta minskar ju den risken, städar man sällan är det nog större risk att det skulle lukta mer. Gissar jag. Men jag vet inte. Ignorera om du inte håller med. ;)
Det hjälper inte ett dugg. Även om jag skurar ur min holk varje dag så luktar det direkt om jag inte spolar.
 
På min arbetsplats fanns tidigare den legendariska Spökbajsaren, som lämnade en grov och lång och envis kabel efter sig. Envis på så sätt att den gärna höll sig kvar i koppen trots spolning.
Det sattes upp arga lappar där Spökbajsaren uppmanades att spola efter sig, men denne var helt okänslig för alla antydningar och generella påpekanden om hur gemensamma toaletter förväntas skötas av de enskilda användarna.

Spökbajsaren försvann dock efter ett par år, och lämnade mer frågor än svar efter sig.
Nästan ett inslag i Creepypodden 😜
 
På min arbetsplats fanns tidigare den legendariska Spökbajsaren, som lämnade en grov och lång och envis kabel efter sig. Envis på så sätt att den gärna höll sig kvar i koppen trots spolning.
Det sattes upp arga lappar där Spökbajsaren uppmanades att spola efter sig, men denne var helt okänslig för alla antydningar och generella påpekanden om hur gemensamma toaletter förväntas skötas av de enskilda användarna.

Spökbajsaren försvann dock efter ett par år, och lämnade mer frågor än svar efter sig.
Spökbajsaren lyckades väl inte heller spola ner den om den var så envis?
 
Min septiktank är tyvärr alldeles för liten och underdimensionerad så jag spolar inte när jag kissar för det är så onödigt att betala för bortforsel av vatten. Jag följer regeln i ursprungsinlägget med "if it's yellow..."
Har jag gäster spolar jag ju givetvis. Men jag bor själv och jag tycker inte att det luktar, men jag har väl bra ventilation på toaletten. Min toalett är just bara toalett och handfat, duschen finns i ett annat utrymme.
 
Om det bara är kiss så spolar jag inte varje gång hemma. Spolar innan jag går hemmifrån. På offentliga toaletter spolar jag givetvis alltid. Men hade jag bott ihop med någon så hade jag nog alltid spolat.

Men jag kan förstå om man inte vill spola nattetid. I villa spelar det ju ingen roll men i lägenhet kan man verkligen höra ala grannars spolande.
 
Jag är förvånad över hur många det är som inte spolar varje gång även hemma faktiskt! Ingen dom, bara överrasking.

Själv skulle jag verkligen vara tvungen att tänka efter för att inte spola, det är en sådan inlärd vana.
 
Senast ändrad:
Jag spolar främst på rutin, det är så väldigt inlärt även om jag tänker att jag inte ska. :banghead:Sambon är betydligt bättre på att låta bli.

Jag blir väl snarare lite förvånad över att flera uttrycker att det skulle vara så självklart att spola direkt även när det är urin (offentliga platser, andras hem och när man har besök bortses)? Jag är noga med att dricka ordentligt med vatten, och mitt urin luktar inget alls, förutom möjligtvis på morgonen. Märker direkt när jag slarvat med vattendrickandet dock, så tycker man att det luktar - drick mer vatten! :p

Jag har nog en mer avslappnad attityd som fått lämna urinprover minst två gånger per år sen liten pga sjukdom. Har man hund torkar man ju kiss regelbundet när de är valpar osv. Kan tänka mig många andra saker som är betydligt "äckligare" än just urin som ju är ganska rent, mig veterligen.

Dessutom är ju våra toaletter fruktansvärda miljöbovar. Spola med dricksvatten? Galet.
 
Är det inte därför man kan spola halv eller hel tank på alla toaletter :o

Spolat alltid men med halv tank när det endast är urin, och då hel i andra fallet för att minska risken för stopp i ledningarna.
Jag upplever att det luktar urin efter ett tag även då? Tex om man använt den knappen på kvällen så tycker jag det luktar urin i badrummet sen på morgonen.
Jag spolar främst på rutin, det är så väldigt inlärt även om jag tänker att jag inte ska. :banghead:Sambon är betydligt bättre på att låta bli.

Jag blir väl snarare lite förvånad över att flera uttrycker att det skulle vara så självklart att spola direkt även när det är urin (offentliga platser, andras hem och när man har besök bortses)? Jag är noga med att dricka ordentligt med vatten, och mitt urin luktar inget alls, förutom möjligtvis på morgonen. Märker direkt när jag slarvat med vattendrickandet dock, så tycker man att det luktar - drick mer vatten! :p

Jag har nog en mer avslappnad attityd som fått lämna urinprover minst två gånger per år sen liten pga sjukdom. Har man hund torkar man ju kiss regelbundet när de är valpar osv. Kan tänka mig många andra saker som är betydligt "äckligare" än just urin som ju är ganska rent, mig veterligen.

Dessutom är ju våra toaletter fruktansvärda miljöbovar. Spola med dricksvatten? Galet.
Jag tycker inte att det luktar direkt när man har kissat, men sen efter ett tag så börjar det lukta illa.
 
Jag tycker det luktar dass om man låter det vara ospolat en längre stund så nej, spolar alltid. Däremot brukar vi ”samköra” hemma om vi ska kissa ungefär samtidigt, tex på kvällen när båda ska kissa innan läggdags så spolar vi inte alltid emellan.

Jag tycker egentligen inte att just urin är superäckligt men det är just lukten i badrummet som jag INTE vill ha. Tycker det luktar superäckligt. Vår katt blir också upprörd om vi lämnar utan att spola, då står hon och krafsar på toalocket🙈
 
Jag försöker också dricka ordentligt med vatten så jag tror inte att det är det som gör skillnaden..

Nä, det kan förstås vara olika faktorer inblandade. :) Jag trodde att jag drack ordentligt med vatten tills jag började mäta. Är ingen saft/läsk-drickare på det viset. Men sen så körde jag en 90-dagars utmaning som bland annat innebar att jag skulle dricka minst 4x0,4l varje dag. Det gjorde en himla skillnad! Urinen är nästintill färglös och luktfri. Men dagar då jag dricker mycket kaffe eller då jag t ex druckit rödvin så märks det fort i just urinen, definitivt mer färg och "surt".

Jag har i perioder fått samla urin i dunk under ett dygn pga begärt av läkare som sen ska testas. Har jag druckit ordentligt med vatten så luktar det knappt.

Eller så har jag bara en avslappnad inställning till både urin och lukt eftersom jag även levt med utedass året runt i vuxen ålder i sex år. :D
 
Nä, det kan förstås vara olika faktorer inblandade. :) Jag trodde att jag drack ordentligt med vatten tills jag började mäta. Är ingen saft/läsk-drickare på det viset. Men sen så körde jag en 90-dagars utmaning som bland annat innebar att jag skulle dricka minst 4x0,4l varje dag. Det gjorde en himla skillnad! Urinen är nästintill färglös och luktfri. Men dagar då jag dricker mycket kaffe eller då jag t ex druckit rödvin så märks det fort i just urinen, definitivt mer färg och "surt".

Jag har i perioder fått samla urin i dunk under ett dygn pga begärt av läkare som sen ska testas. Har jag druckit ordentligt med vatten så luktar det knappt.

Eller så har jag bara en avslappnad inställning till både urin och lukt eftersom jag även levt med utedass året runt i vuxen ålder i sex år. :D
Jag tror mest på det sistnämnda😁
 
Jag tror mest på det sistnämnda😁

Utedass is the shit.

ba-dum-tsss-drum.gif


.
.
.
.
.
Tack för mig jag hittar ut själv.
:D
 
Nä, det kan förstås vara olika faktorer inblandade. :) Jag trodde att jag drack ordentligt med vatten tills jag började mäta. Är ingen saft/läsk-drickare på det viset. Men sen så körde jag en 90-dagars utmaning som bland annat innebar att jag skulle dricka minst 4x0,4l varje dag. Det gjorde en himla skillnad! Urinen är nästintill färglös och luktfri. Men dagar då jag dricker mycket kaffe eller då jag t ex druckit rödvin så märks det fort i just urinen, definitivt mer färg och "surt".

Jag har i perioder fått samla urin i dunk under ett dygn pga begärt av läkare som sen ska testas. Har jag druckit ordentligt med vatten så luktar det knappt.

Eller så har jag bara en avslappnad inställning till både urin och lukt eftersom jag även levt med utedass året runt i vuxen ålder i sex år. :D
Jag försöker dricka ett par liter vatten/dag och även min urin är ljus och luktlös, om den är åt det lite mörkare hållet dricker jag ännu mer vatten. :up:
 
I mitt fall (eget avlopp) hade jag problem i somras med stopp i avloppet, vilket visade sig vara att det är en liten liten förskjutning på betongrören precis innan trekammarbrunnen så att det är en sänka där på kanske 1 cm - inte tillräckligt mycket för att det behöver fixas, men tillräckligt mycket för att det finns risk att det blir stopp ibland. Han som kom ut och spolade avloppet rekommenderade att alltid spola med den stora spolningen (dvs inte snålspol) och gärna två gånger efter varandra om det är nr 2, för att inte riskera att det blir problem med stopp. Dvs tvärtemot att inte spola (jag följer dock inte alltid rekommendationerna, utan det blir samma som alltid på rutin, vilket dock ändå är spolning även om det bara är urin).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp