If it´s yellow, let it mellow....

Svarar alla (så intressant med alla olika svar!!) - tack för input! Själv tycker jag mest att det SER äckligt ut med gult kiss i toastolen, inte att det egentligen hinner börja lukta. Och jag är inte speciellt lätt-äcklad, inte alls förutom just ... ja, ospolad toastol...
Däremot undrar jag lite kring vattensparande och om det egentligen är nåt vi borde tänka på i Sverige? I Kalifornien var ju situationen helt annorlunda. Men här känns det ju som att vi har vatten i överflöd - fast mängden avloppsvatten kanske är nåt annat eller... Nä jag vet inte.
 
På min arbetsplats fanns tidigare den legendariska Spökbajsaren, som lämnade en grov och lång och envis kabel efter sig. Envis på så sätt att den gärna höll sig kvar i koppen trots spolning.
Det sattes upp arga lappar där Spökbajsaren uppmanades att spola efter sig, men denne var helt okänslig för alla antydningar och generella påpekanden om hur gemensamma toaletter förväntas skötas av de enskilda användarna.

Spökbajsaren försvann dock efter ett par år, och lämnade mer frågor än svar efter sig.
Den måste vara släkt med Hisskissaren som fanns på en fd arbetsplats.... Inte trevligt alls :crazy: Det ar visserligen ett sjukhus så fullt möjligt att det inte var någon av personalen men det kändes absolut som det var samma person då det någon gång i veckan i ett par månader var en pöl i samma hiss.
 
Svarar alla (så intressant med alla olika svar!!) - tack för input! Själv tycker jag mest att det SER äckligt ut med gult kiss i toastolen, inte att det egentligen hinner börja lukta. Och jag är inte speciellt lätt-äcklad, inte alls förutom just ... ja, ospolad toastol...
Däremot undrar jag lite kring vattensparande och om det egentligen är nåt vi borde tänka på i Sverige? I Kalifornien var ju situationen helt annorlunda. Men här känns det ju som att vi har vatten i överflöd - fast mängden avloppsvatten kanske är nåt annat eller... Nä jag vet inte.

"Vatten i överflöd"? Vi har ju återkommande haft problem med grundvattennivåerna. Gotland får ju vattenbrist under sommaren.
 
"Vatten i överflöd"? Vi har ju återkommande haft problem med grundvattennivåerna. Gotland får ju vattenbrist under sommaren.
Fast spola toaletten behöver tektiskt sett inte göras med vatten av dricksvattenkvalitet. Vatten är det nog ingen större brist på utan det är just vatten som duger att dricka och vattna grödor som kan vara ett problem så frågan är om vi inte ser mer av gråvattenåtervinning eller liknande för att spola toaletter i framtiden.
 
1633001670013.png


Det "vita" är normala nivåer för årstiden, det beiga är låga nivåer, ljusbruna är mycket lågt och det mörkbruna extremt lågt vecka 39. Gäller små grundvattenmagasin.
 
Fast spola toaletten behöver tektiskt sett inte göras med vatten av dricksvattenkvalitet. Vatten är det nog ingen större brist på utan det är just vatten som duger att dricka och vattna grödor som kan vara ett problem så frågan är om vi inte ser mer av gråvattenåtervinning eller liknande för att spola toaletter i framtiden.

Men jag utgår ju alltså ifrån hur det ser ut idag. Givetvis förstår jag att det kan finnas andra tekniska lösningar i framtiden? Men idag spolar vi inte med gråvatten, och idag har vi problem med grundvattennivåerna.
 
Ja, det är nog så även om man tycker vi har ett annat klimat än t.ex. snustorra Kalifornien där det regnar bara vissa månader varje år.

Inte "nog" - det är ju så? Grundvattennivåerna är inte vad de har varit. Även vårt land blir torrare till följd av klimatförändringar. Även om man har en regnig höst kan det vara så att det inte räcker om det inte också kommer ett rejält snötäcke under vintern som sen smälter ner till grundvattnet under våren.
 
Jag försökte under en period att låta bli att spola när jag bara kissade för att vara miljövänlig, men jag är överkänslig för lukter och stod inte ut.
 
If it´s yellow let it mellow, if it´s brown flush it down!

Dvs spolar ni toan även om ni bara kissat? Eller sparar ni på vatten och låter det vara tills nästa besök som kanske är ... ja, mer substans?

Citatet ovan satt på en toa i Yolo, Kalifornien, när vi bodde där. Delstaten har ju vattenbrist och alla uppmanas att spara på vatten. Även här hemma borde vi spara på vatten, kanske, och inte slösa så tanklöst och ohämmat.

Så - min man spolar ALDRIG när han bara kissat. Lämnar lock och ring uppfällda, dessutom. Han tycker det är onödigt och slöseri att spola. Kommer jag in i badrummet och ser, spolar jag (och fäller ner locken) även om jag inte spätt på själv, så att säga.

Hur gör ni? Är jag en miljöbov? Pedant, överkänslig??
Men gud vad äckligt att inte spola, självklart gör man det. Om man inte spolar, torkar man sig inte heller då eller? Tänker att det lär ju fyllas på med både urin och papper rätt snabbt annars, alla fall om det är en familj :yuck:
 
Svarar alla (så intressant med alla olika svar!!) - tack för input! Själv tycker jag mest att det SER äckligt ut med gult kiss i toastolen, inte att det egentligen hinner börja lukta. Och jag är inte speciellt lätt-äcklad, inte alls förutom just ... ja, ospolad toastol...
Däremot undrar jag lite kring vattensparande och om det egentligen är nåt vi borde tänka på i Sverige? I Kalifornien var ju situationen helt annorlunda. Men här känns det ju som att vi har vatten i överflöd - fast mängden avloppsvatten kanske är nåt annat eller... Nä jag vet inte.
Till och med här i Blöteborg har vi vattenbrist vissa somrar faktiskt. Inte ovanligt här. Så kan mycket väl tänka mig att många andra delar i Sverige också har det.
 
Men gud vad äckligt att inte spola, självklart gör man det. Om man inte spolar, torkar man sig inte heller då eller? Tänker att det lär ju fyllas på med både urin och papper rätt snabbt annars, alla fall om det är en familj :yuck:
Brukar män torka snoppen sedan de kissat...? Jag har inte ens tänkt på det. Brukar de inte bara ruska lite på den...?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp