Ifor eller Thule?

Sv: Ifor eller Thule?

Vet du varför? Sålde det dåligt kanske eller har de så man kan välja till fronturlastning på de andra? Jag hittar ingen information om det. :/
 
Sv: Ifor eller Thule?

Det är just det där med komforten också, hur är Ume släpen med panikutlösning? Har de någon och hur funkar det i så fall?
 
Sv: Ifor eller Thule?

När du säger nyare subaru outback, vilken årsmodell? :)

Det var ett bra tips angående försäkringen där. Det visste jag inte att det var så men nu vet jag.
 
Sv: Ifor eller Thule?

Det är just det där med komforten också, hur är Ume släpen med panikutlösning? Har de någon och hur funkar det i så fall?


Det var verkligen komforten som avgjorde, och avgör, vårt val. Har även sett några umesläp som varit med i trafikolyckor och där hästen klarat sig bra och vagnen tagit upp krafterna rätt. Lätta luckor som är smidiga att stänga. Pendelboggien jämnar ut ojämna vägar (som vi faktiskt har trots vissa andra släptillverkares förnekelse). Detta leder ju som vissa beskriver det till att vagnen kan kännas ostabil men enligt mig är följsam, med bra dragbil =).

Ingen automatisk bomutlösning, skulle hästen gå/fastna under/över bommen så skruvar man ut en ögla på utsidan, bommen kan då åka upp eller ner. Öglan, som är en bult, kräver typ skruvmejsel för att man ska få kraft att skruva ur den. Thules lösning tycker jag är mycket bättre men i övrigt är Ume vårt val.
 
Sv: Ifor eller Thule?

Vet du varför? Sålde det dåligt kanske eller har de så man kan välja till fronturlastning på de andra? Jag hittar ingen information om det. :/

Återförsäljaren sa det när jag var och köpte nya vinterdäck nu i höstas. Kommer inte exakt ihåg vad han sa, men har för mig att de inte sålde så bra längre. Så nu har de ingen med fronturlastning. Men det skulle antagligen komma någon ny modell inom några år.
 
Sv: Ifor eller Thule?

Lite synd, men det är marknaden som styr och är det inte lönsamt så är det inte lönsamt tyvärr. Får hoppas de blir någon bra modell i framtiden då. :)
 
Sv: Ifor eller Thule?

Har inte läst något i tråden men jag ville bara säga att jag ääääälskar Ifor :D:love::love::love:
 
Sv: Ifor eller Thule?

Axlarna samverkar så vid exempelvis gupp åker första axeln upp och andra ner för att följa guppet s a s. Vanlig boggie åker första axeln upp och andra följer med vagnen upp en bit istället för ner mot underlaget.

Bra dragbil är, personlig åsikt, en bil som är lika tung som släpet med last. Har ett kort avstånd från bakre hjulaxel till dragkrok, stabilare eftersom det blir mindre hävarm om släpet börjar svänga fram och tillbaka.
INTE DSG-automatlåda som vi har på Ålträcken utan hellre traditionell automatlåda med momentomvandlare som vi har på Ålrådden, typ tiptronic. Backkamera vill man inte vara utan efter att ha haft den...listan kan göras lång då jag är lite biltokig =).
 
Senast ändrad:
Sv: Ifor eller Thule?

Jaha, det var så det fungerade då är jag med på spåret. :)

Nja, när jag kör personbil vill jag ha manuell-låda, speciellt vintertid. Vi har i dagsläget en Subaru Legacy -05, och det är inga problem att dra vår båt-trailer efter (enkel-axlat med långt till axeln) men boggie är såklart att föredra. Blir mer och mer nyfiken på Ume-släpen, synd bara att de nyare modellerna inte finns på begagnat marknaden bara. :/

Känns lite dyrt att hosta upp med 150.000kr för ett nytt släp eller är det kanske värt pengarna i det långa loppet? Hur länge håller dom?
 
Sv: Ifor eller Thule?

Jättefina vagnar! Jag ville däremot till slut inte stödja de återförsäljare som jag var i kontakt med, t.o.m. chefen för Ume anser jag vara oförstående och oresonlig så vi köpte en ett år gammal vagn av privatperson.

Det senaste året kom det mörk inredning vilket vi tyckte var negativt.
-08 kom en nyare typ av ventilation (bra) som jag tror ändrades förra året igen (ännu bättre?), galvade axlar på de senaste så nu bör de hålla ännu längre. Vilken modell tittade du på isf? Vi har nu en B50 (baklänges) men hade tidigare BA45. Ibland kommer det ut knappt året gamla vagnar.

Glömde ju anledningen till varför "vanlig" automat; mjuk växling utan att riskera bränd koppling. DSG växlar lite taggigt och ryckigt jämförelsevis.
 
Sv: Ifor eller Thule?

Har tittat lite på deras modeller och det är bara B50 som lockar, visst den med stor sadelkammare man kunde byta om i kändes lite lockande också, men då åkte inte hästarna baklänges.

"Då kan den ta upp bromskrafterna med baken, sin starkaste kroppsdel, och spänner sig mindre under färden."

Det var när jag läste den raden på deras hemsida som jag började tänka efter. Kör styckegods i vanliga fall och vet hur bromskrafterna påverkar godset, så det påverkar hästen på samma sätt. :)

Hur vet man vad som är vanlig automat på bilar, i dagsläget det enda jag känner till skillnaden är mellan Scanias och Volvos automatlådor där Scanias är hemsk och Volvons lite mjukare. Är det kanske samma på bilar?
 
Sv: Ifor eller Thule?

Får man fråga vad det var du var så "oresonlig" och "oförstående" om?
En kund borde ju vara en tillgång kan man tycka.
 
Sv: Ifor eller Thule?

Varför vill du kunna låsa fram och bak menar du?
Lås på själva draget är en självklarhet, men annars?
 
Sv: Ifor eller Thule?

Misstänker att kvandi syftar på att kunna låsa släpet så att ingen obehörig kommer in i det när man inte ser - t ex inbrott. Det är vad jag tror. :)
 
Sv: Ifor eller Thule?

RedHyuuga: Var ett tag sedan nu, hur har det gått i letandet?

Gällande varianter på automat behöver man skilja dem åt på namnen (och fråga säljaren) men ex. VW, Porsche, Audi har dubbelkopplingslösning DSG/PDK/S-tronic men rörigt nog har de ibland andra tekniska lösningar inom samma modellfamilj där Audis Tiptonic är automat med momentomvandlare.


Jonaz: Det var (i detta fall) ansvarige för Umesläp som var oresonlig och oförstående.
Vi hade efter inlöst transport behovet av en ny snarast. Flera återförsäljare (6) kontaktades för pris (vagnar för omgående leverans).

ÅF 1 ringde oss då vi kontaktat Ume eftersom vi inte fick hjälp av auktoriserad verkstad att lösa vårt skadeärende med försäkringsbolaget. Denne skulle återkomma med svar angående en begagnad vagn som skulle komma in, vilket han inte gjorde.

Under tiden letade vi vidare och hörde med andra ÅF efter ny eller beg vagn. ÅF 3 hade en ny vagn men kunde anpassa vagnen efter våra önskemål och skulle återkomma (det här lät riktigt bra). Vi hörde dock inte av honom igen och han svarade heller inte när vi försökte nå honom.

Efter vi pratat med ÅF 4 ringde ÅF 1 upp och hade hört att vi var intresserade av att köpa ett nytt släp. Han skulle återkomma med offert, vilket han inte gjorde.

Vi var även i kontakt med en fd ÅF (som hade pratat med ÅF 3) som berättade att ÅF var bundna till sitt område och inte fick sälja utanför osv.

Efter mycket jagade (typ 20 samtal och minst lika många uppringningar till) av olika ÅF tröttnade vi och kontaktade åter ansvarig på Ume. Vi ifrågasatte deras ÅF och deras vilja att sälja en vagn till oss och fick som svar att han inte alls förstod varför. Där fick vi också veta att kollega till ÅF 1(som vi aldrig pratat med) hade mailat oss en offert (utan att vi gett ut en mailadress). Han fortsatte mala på om att de skulle lösa en vagn till oss, klickade lite på sin dator och gav oss ett pris (det som blir om man bygger vagnen på deras hemsida). Vi kontrade med att vi ville ha ett bättre pris pga de rådande omständigheterna och ansvarig svarade att ÅF 1 skulle kontakta oss i frågan. Svaret från oss blev att om vi inte kunde få ett bättre pris än så behövde inte ÅF 1 höra av sig, vilket han heller inte gjorde då, utan ca tre veckor senare per sms där han frågade hur det gick och att han nog hade en beg vagn till oss. Skulle vilja citera smset men gör inte det..
 
Sv: Ifor eller Thule?

Varför vill du kunna låsa fram och bak menar du?
Lås på själva draget är en självklarhet, men annars?

Det förklarar jag iofs i den text jag skrev vill jag minnas... Inbrott givetvis! Om man parkerar på lite öde platser o ändå vill ha sina prylar kvar i kärran så är den lätt att låsa. Både framdörr, fronturlastning, bakdörrar, ramp och draget. Går ju givetvis att klippa upp med bultsax men man undviker de oförberedda tjuvarna iaf.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: Anemone
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 070
Utrustning Vi ska köpa en ny (eller i alla fall nyare) hästtransport, så jag skulle vilja ha lite idéer på märken/modeller som skulle kunna...
Svar
11
· Visningar
4 020
Senast: Emiro
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
10 735
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp