Ifor eller Thule?

Sv: Ifor eller Thule?

Svar till alla:
Oj, inte varit här på ett tag märker jag.
Många bra svar! :up:

Har börjat kika runt lite mer på marknaden och som det ser ut i dagsläget (för min ekonomi), så är det begagnat som gäller. Hittat Kyllinge Apollo -08 som ligger mellan 30 000 - 50 000 kr, både med boggie och fronturlastning som verkar lovande. Vet inte riktigt hur den modellen är för hästen, bilen och hur panikutlösningen fungerar, samt vad man bör tänka på angående golvet osv.

Måste säga att när jag såg designen på de nya Ume-släpen blev jag helt såld (älskar snygg design) men tyvärr är prislappen lite för dyr för mig i dagsläget, attans. :P

Tanken är att jag ska kunna lasta två stora hästar i släpet, även om jag inte alltid kommer köra två hästar. Jag har BE, så är inte låst på totalvikten. Sett några släp som man kan typa upp vikten på (vill gärna ha något närmare 1900kg). Hur svårt/ormständigt är det att typa upp ett släp, förutsatt att man kan göra det för den modellen?
 
Sv: Ifor eller Thule?

Beror på vilken förändring som gjorts för att typa ner den. Den ska ju återställas, sedan kan det vara ett mindre helvete/omöjligt att få intyg från tillverkaren. Bästa är att köpa i rätt vikt, annars riskerar du att få göra som vi. Sälja den för att det - trots att det ska gå - inte funkar att väga om.
 
Sv: Ifor eller Thule?

Hur kan man ta reda på vad som gjorts? Jag hade för mig att de bara typade ner på pappret, visste inte att de gjorde saker med själva transporten också. :O

(se där man lär sig något nytt varje dag :P )
 
Sv: Ifor eller Thule?

Jag har för mig att det står i regbeviset, men är inte säker.

Vi har med framgång vägt upp ett Boj-släp, men vi lät Boj själva göra jobbet.
 
Sv: Ifor eller Thule?

Tror det står under "tilläggsinformation".

De äldre (fram till -01 tror jag) görs det en mekanisk förändring. Nyare så är det papper från tillverkare (intyg) och nya skyltar sist vi gjorde det iaf. Och ökad totalvikt i och för sig. Kanske är olika...

Från början kan omtypning m.m. ha varit problematisk då tillverkaren registrerade och typade in vagnen utan ex inredning för att få ner tjänstevikten. Detta skapade såklart problem så fort man i efterhand skulle förändra och då var tvungen att äga släpet "på riktigt".
 
Sv: Ifor eller Thule?

Lovisaleonora_ & ThomasM:
Har nämligen hittat där det står "Thule Kyllinge Apollo -08, totalvikt 1400 kg kan ändras till 1900 kg." Därav nyfikenheten. Verkar va svårt att hitta ett begagnat med rätt totalvikt till rätt pris såvida man inte vill köpa nytt. :/

Jag har märkt att oftast när jag tittar på begagnat är totalvikten väldigt låg, runt 1200-1400 och jag vill kunna lasta mer än bara en häst som sagt. Jag inbillar mig att ju högre totalvikt desto bättre (förutsatt såklart att man har en bil som får dra det), samt att det blir svårare för dom som bara har B-kort att låna släpet. Har hört mycket negativt av folk som lånat ut sina släp och fått tillbaka dom med söndriga saker. Om jag skulle låna ut, så följer jag med som chaufför i sådana fall, har ni några erfarenheter av det med kanske med att låna ut släp alltså?

I dagsläget får vår bil bara dra 1800kg, men det blir snart en till som får dra mer. :)
 
Sv: Ifor eller Thule?

Jag hade absolut ställt som krav att säljaren skulle ändra vikten om det är en förutsättning för köp. Att du sedan är bunden till köpet tar jag som självklart, säljaren vill säkert inte lägga ut pengar och tid på att ändra om du sedan hoppar av.

Men det är sällan så enkelt och smidigt som säljarna vill göra gällande. Vi vägde om från 1450 kg till 2100 kg (ursprungligen uttaget i 2100 kg) men använde alltså Boj själva för att sköta hela processen. Handske och däck var det vi fick byta.
 
Sv: Ifor eller Thule?

Jag sålde mitt Kylinge -98 förra året och jag hade totalvikt på det 1500 kg , det hade fronturlastning och jag tror det vägde tomt nästan 900 kg tvåhästars , boggi men mitt halvblod var för tungt hon väger ca 700 kg.
Jämfört med mitt nya Ifor Williams -12 var mitt kylinge smalare och upplevdes inte lika stabilt på vägen.:)
 
Sv: Ifor eller Thule?

Ah, just ja men när jag väl hittat det släpet jag vill ha så backar jag inte på ett köp (såvida jag inte blir av med jobbet såklart, utan inkomst kan man inte ge utgifter, men den chansen är nästan lika med noll i dagsläget). Det är väl lite som att köpa bil, får inspektera först och känna så det är rätt m.m.

Vad har ni för försäkringar på era släp? Vad kostar de? Är det samma som på bilar med hel- och halvförsäkringar eller är det något annat?
 
Sv: Ifor eller Thule?

spiltorna i de kylinge kärrorna jag sett har inte varit så jätte breda, i min lilla kylinge så löste jag det med teleskop bommar bak så ja gkunde snedställa bommarna och få en 15 cm bredare baktill.

men är också intresserad av försäkringar ^_^, har inte haft släpet försäkrat innan men nya släpet är man lite mer rädd om :).
 
Sv: Ifor eller Thule?

Jag har en Ifor och är så nöjd man kan vara! Den går helt krångelfritt, ligger bra på vägen och jag har inget emot "alla sprintar " som nån ovan nämnde. Jag har bild på en sån låsanordning, fast jag satte ett hänglås istället för sprinten just när kortet togs
Just det här att man har sprintarna gör att man lätt låser både bak och fronturlastning när man som jag åker iväg o parkerar intill stränder, skogsområden m.m.där det inte är så mkt folk.
wpid-dsc_0334.jpg

På min är det tre sprintar bak och två till fronturlastningen. På nåt sätt skall man ju stänga o låsa ramper o dörrar, this is as good as any other...

Fler bilder...
lastnin1.jpg

wpid-dsc_2591.jpg


När jag köpte denna kärran så var det för priset var rätt och alla tillbehör jag sökte satt på plats(köpte ett demo-ex från GHS-mässan). Ville helst ha ett UME som var lättare men med samma tillval, men då var priset 30tusen högre! 30papp för 200kg... Njae...
 
Sv: Ifor eller Thule?

Svar till alla:

Nu är jag i valet och kvalet igen, sambon tycker jag borde köpa ett helt nytt släp. Så jag blir lite nyfiken på UME-släpen, har de säkerhetsbommar som utlöses utifrån som jag läst att Kyllinge, Thule och Safir har?
Eller så blir det inte ett sprillans släp, men kanske går upp en prisklass till runt 70 000 någonstans och jag har för mig att det finns fler vettiga släp med rätt totalvikt (för mig) där. :)

Angående försäkring, bara 300kr/året? Vad ingår då? :eek:
 
Sv: Ifor eller Thule?

Vi har ett drygt två år gammalt B50 (årsm -11) som vi köpte "nästan" nytt dvs pris=nypris minus kostnad extrautrustning vilket kändes som en vettig väg att gå då de kostar rätt så mkt och inga rabatter gick att få på helt nya.

De har säkerhetsutlösning men kräver verktyg vilket är puckat och känns som lösningen är några år efter ex Thule. Ingen panik/autoutlösning.

Har du en brötig häst skulle jag rekommendera någon annan tillverkare. Släpet är lätt i konstruktionen vilket leder till att det faktiskt enligt mig är lite vekt. Återförsäljarna (talat med 4 olika) är katastrof, också en anledning till att det blev begagnat.

Vi betalar 450:- för försäkring, åverkan yttre samt inre som häst orsakar täcks.
 
Sv: Ifor eller Thule?

Ja, det är väl lite det där jag fått uppfattning av också när jag sett bilder/filmer om dom släpet (vill ha starka grejer). Kanske blir ett begagnat kyllinge i slutändan ändå? För jag hittar inte på Thule's sida att de fortfarande tillverkar den modellen med fronturlastning?? :confused:
 
Sv: Ifor eller Thule?

finns inte thule diamant längre? är ju den enda förutom excellent och premium släpen som man kan tänka sig att köpa.

men kylinge är alltid bra, man vet vad man får mer eller mindre ^_^.
 
Sv: Ifor eller Thule?

Nej, jag har också tittat efter det.
Saknar vårt tidigare BA45 bl.a. p.g.a. smidigheten. Dock stökade en av hästarna såpass mkt vid en resa att det inte var värt att laga. Hade gärna (letar i smyg) kompletterat vårt B50 med liknande Thule om det funnits med fronturlastning. Bra med rejälare transport för lastträning och stökiga som sagt.
Ume är däremot svårslaget komfortmässigt för hästen tror jag.
 
Sv: Ifor eller Thule?

ang försäkringen.

Har länsförsäkringar och där ändrades försäkringspremien ngt extremt om släpet har över 2000kg i totalvikt.
så om vi ska ha vårt ifor, totalvikt 2240kg, så kostar det 4000/år. Så om du inte måste upp över 2000kg, så är ett tips att ligga precis under. kan ju skilja sig mellan försäkringsbolag också såklart, men värt att kolla isf kanske.

i övrigt stämmer jag in bland de som gillar ifor. Är sjukt nöjd med mitt, har kört två långresor (15 resp 30mil enkel väg) och har aldrig kört så stabilt släp. Har då dragit med äldre V70 samt nyare Subaru outback. Släpet lika stabilt oavsett.
 
Sv: Ifor eller Thule?

Jag har totalvikt på mitt Ifor 2700 kg och jag betalar bara några hundra om året i försäkring hos LF, när jag köpte det fick jag uppgift om några tusen men jag upplyste om att det var ett hästsläp då räknade de om försäkringen
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: Anemone
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 069
Utrustning Vi ska köpa en ny (eller i alla fall nyare) hästtransport, så jag skulle vilja ha lite idéer på märken/modeller som skulle kunna...
Svar
11
· Visningar
4 019
Senast: Emiro
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
10 735
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp