igångsättning efter muskelskada

RonjaH

Trådstartare
Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag ska göra med min pålle. Hoppas någon vis människa kan ge mig lite råd!

Bakgrund: Min häst kom för två månader sedan in från hagen med ett brett och djupt krossår precis nedanför höger bakknä. Syddes med 5 stygn i muskel och 5 stygn i huden, men då det saknades mycket vävnad har det tagit lång tid att för nytt kött och ny hud att bildas. De första tre veckorna stod han med ett enormt bandage på hela benet, då det var enda sättet att få bandaget att sitta kvar så högt upp. Boxvila givetvis under hela den tiden. Vi har haft tur och klarat oss undan infektion, och enligt vet så har läkeprocessen gått så bra som man kan önska. Sedan 4 veckor tillbaka har såret varit stängt och utan bandage, han har fått gå i en liten sjukhage, ungefär samma storlek som två boxar. Han har aktiverats med kortare promenader eller markarbete i managen mellan 4-5 dagar i veckan den senaste månaden.

Dagsläget: Nu har hans sjukhage utökats, och han kommer nästa vecka släppas i stora hagen igen. Det som syns av såret nu är en minimal skorpa. Där finns ärrvävnad under huden, och det är lite varmt efter ansträngning. Enligt vet kommer han inte få några bestående men och inga mer återbesök behövs så länge han inte ändrar beteende eller helt plöstligt börjar få ont eller halta igen. Så jag har nu fått klartecken att rida honom, men att jag får 'känna efter' hur mkt han klarar av. När vi promenerar är han pigg och framåt, och han travar mer än gärna om jag låter honom. Men jag är orolig att sätta på han en sadel nu skulle ge honom ont i ryggen, då han förlorat ganska mkt muskler. Samtidigt så blir det ju svårt att träna upp dessa muskler utan att just rida honom.
Vad säger ni, är det bara att sitta upp och börja skritta runt? Hur bör man lägga upp träningen framöver?
Kanske ska tillägga att han inte hade superbra kondis innan skadan då vi tagit det lugnt hela sommaren. Annars är han en väldigt pigg och frisk 6-årig arab.
 
Håller med ovan. Tömkörning och promenader är en mycket bra början. Detta kan så klart varieras på många sätt, till exempel med bommar, olika underlag och övningar. Korta pass ofta är bäst, gärna skrittpromenader två gånger om dagen till att börja med om du kan för att få igång kroppen igen. Ca 10 minuter per gång är bra.
Ta din tid att bygga upp hans balans då han förmodligen är väldigt ojämn i kroppen för tillfället. Då det är ett bakben skulle jag så småningom börja gå i backar med lätt lutning. Du kan även backa honom upp för en liten backe (försök hålla hans huvud relativt lågt) för att stärka och stretcha ut ryggen. Men var försiktig i början och överansträng inte hans ben.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
964
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För ca 3 månader sedan hittade jag min häst helt förstörd i hagen. Höger framben , ca 10-15 cm från knät mot bogen var det ett...
Svar
18
· Visningar
2 223
Senast: Ozi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Ridning Behöver tips på hur jag ska fortsätta igångsättningen av min häst som varit halt. Hästen har ridits på lätt hobbynivå under hela...
Svar
15
· Visningar
5 769
Senast: Rumbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp