Igår föddes Jorm!

Fragile

Trådstartare
Igår började Vilda få värkar och efter ett tag förstod vi att det inte riktigt stod rätt till. Åkte in till djursjukhuset och efter några timmar fick de fram en död tik :cry:
Märkte då att valpen var ganska stor och svår för tiken att föda naturligt och det blev då ett kejsarsnitt för att rädda den som fanns kvar i magen (såklart för Vildas skull också)
Ut kom en stor klump som de nästan inte fick ur med kejsarsnitt! Han vägde 320g och hans namn är Jätten Jorm :love:

Nu är Vilda och Jorm hemma och det känns bra :)
Tiken som var död vägde 192g

Sv: Igår föddes Jorm!

30827244.jpg

Jorm ska bli min pappas hund så ni kommer få se mer av honom ;)

30493268.jpg

en bild på pappa Crut och mamma Vilda

Tråkigt med tikvalpen :cry:
Men ändå tur att det gick så bra som det gick! :)
& han ser ut att vara en riktigt söt grabb :D

Ibland går det inte riktigt som planerat, men Gratulerar till den friska valpen och friska mamman :)!

Tack! Jo det var tur att de åkte upp till djursjukhuset. De stänger ju 10 så hade vi väntat hade vi varit tvungna o åka till en annan stad.

Imorse dog Jorm :cry:

Jorm hade en allvarlig gomspalt, inget gomsegel, därför kunde han inte suga..

R.I.P lille vän!

Senast ändrad:

Men stackars er som förlorade båda två! Och stackars tiken.
R I P små valpar

Ja det tog riktigt hårt :(

Vi har alltid drömmt om o ha en egen vaplkull och första tiken vi provade med gick tom 3 gånger i rad.
Kommer ihåg hur mycket förväntningar man hade när mor o far åkte med Vilda och gjorde ultraljud. Och så såg de 2 valpar!
Sen att det skulle bli såhär var det ju såklart ingen som kunde förutse..
Suttit uppe om nätterna o matat den lille så han faktiskt gick upp i vikt. Men igår ville inte Vilda vara hos honom och då åkte vi till vet. igen för att kolla upp tiken.
Han såg direkt att det inte var något fel på henne o tittade sedan på Jorm som antagligen inte hade någon gom alls och det var bara o ta bort honom då.

Kommer nog inte försöka ta valpar på någon tik igen efter detta, vi är bara väldigt glada att Vilda är kvar och mår bra!

Jag tycker att det är lite tråkigt att dom inte kollar upp valparna bättre när dom snittas ut på ett djursjukhus. Själv fick jag för några år sen med mig 3 stycken valpar hem där det visade sig att samtliga hade gomspalt långt bak. Det borde ingå en koll att valparna är ok innan man får ta med sig dom hem.
Beklagar din lilla kille, en stor sorg att förlora en hel kull om än liten.

Ofy!
Jo vi pratade lite om det också, men vi åkte hem från djursjukhuset kl 3 på natten en fredag så alla var nog stressade och trötta just då.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 670
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde... 2
Svar
23
· Visningar
5 895
Senast: Viva
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 135
Senast: Killaloe
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 062
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Brodd och skydd?
  • Stora shoppingtråden III