Ignorera samvetet?

Jag vet inte. Den är uppenbarligen monogam men så står jag ändå här? Det är inte som att jag planerat att skriva ett förslag om hur partner bör göra, bara låta hen få alla fakta.
Men varför skulle det vara din roll? Ska man verkligen klampa in i folks liv hursomhelst? Talar du om för partnern kanske relationen spricker - för att du gick in och påverkade den.

Jag vet inte. Den är uppenbarligen monogam men så står jag ändå här? Det är inte som att jag planerat att skriva ett förslag om hur partner bör göra, bara låta hen få alla fakta.

Nej säger jag. Partnen är inte ditt ansvar öht. Det är kollegan som behöver skärpa sig och hur hen förhåller sig till sin omgivning och de hen har en relation med. Hen har ju i praktiken ljugit både för dig och för orginalpartnern, men du har bara att göra med er relation inte deras.

Ja. Jag har vridit och vänt på frågan sedan i fredags. Det kanske är enklare för utomstående att se det tydligt, men för mig som aldrig varit i den här sitsen blir det svårt att hitta ett rätt svar.

För partners skull: så att hen inte blir förd bakom ljuset? För att jag själv hade velat veta?

För min skull: för att det känns som det rätta? Trots att situationen inte blev som tänkt så kanske jag kan förstå och acceptera mig själv? Hur kollegan mår är inte något som jag tänker på.
Jag tycker du ska skilja på dessa. Jag tycker inte att du ska berätta för att du ska må bättre själv och ha minde dåligt samvete. Det tycker jag du får hantera på annat sätt.
Sen kan jag ju inte säga om partnern vill veta eller inte.

Enbart utgå från dig själv? Nej? Det är ju deras relation det handlar om. Och ja, du har påverkat den, men du har inte kraschat den. Vilket du kanske gör om du skvallrar.
Är det värre att krascha en relation än att vara otrogen/fara med osanning? Hur menar du?

När jag säger utgå från mig själv så menar jag att jag utgår från hur jag själv skulle vilja att personer gjorde mot mig om jag var i samma sits som kollegans partner. Det blev nog lite luddigt där.

Är det värre att krascha en relation än att vara otrogen/fara med osanning? Hur menar du?

När jag säger utgå från mig själv så menar jag att jag utgår från hur jag själv skulle vilja att personer gjorde mot mig om jag var i samma sits som kollegans partner. Det blev nog lite luddigt där.
Du har fortfarande inte med deras relation att göra, är det så svårt att begripa?

Jag tycker du ska skilja på dessa. Jag tycker inte att du ska berätta för att du ska må bättre själv och ha minde dåligt samvete. Det tycker jag du får hantera på annat sätt.
Sen kan jag ju inte säga om partnern vill veta eller inte.
Ingen här kan ju faktiskt svara på om partnern vill veta eller inte, men tråden har givit mig mer perspektiv och tankegångar vilket varit bra.

För mig är det obegripligt att du, trots att du verkar ha någon sorts dåligt samvete över det inträffade, faktiskt funderar på att YTTERLIGARE härja med DERAS relation.

För mig är det obegripligt att du, trots att du verkar ha någon sorts dåligt samvete över det inträffade, faktiskt funderar på att YTTERLIGARE härja med DERAS relation.
Jag ventilerar nog alla möjliga tankar just nu, det känns som att tråden är en bra plats för det. Härja med deras relation skulle jag inte kalla det, det är för mig när man går in med avsikter.

Menar du att jag inte ska ha dåligt samvete?
Eller att det är bra att jag har det?

Jag ventilerar nog alla möjliga tankar just nu, det känns som att tråden är en bra plats för det. Härja med deras relation skulle jag inte kalla det, det är för mig när man går in med avsikter.

Menar du att jag inte ska ha dåligt samvete?
Eller att det är bra att jag har det?
Nej. Jag menar inget om ditt samvete. Mer än att när du nu har dåligt samvete över att liksom ha haft en roll i deras reation, verkar det feltänkt att fortsätta att ha en roll i deras samspel.

Ja, du utgår från dig själv. Men du kan ju inte veta om kollegans partner är som du. Du har 50 procents chans att pricka rätt - antingen vill hen veta, eller så vill hen det inte. Är det då inte bättre att minska risken för allvarliga konsekvenser genom att hålla truten?

@Sezziyanen jag frågade Partner om han tyckte att jag var ett arsle som letade efter någon att ligga med. Han svar var: du är ett arsle som frågar eftersom du vet att det är okej och det vi är och har varken blir mindre eller sämre eller svagre fulare för det. DET i mina ögon är kärlek.

Ja, du utgår från dig själv. Men du kan ju inte veta om kollegans partner är som du. Du har 50 procents chans att pricka rätt - antingen vill hen veta, eller så vill hen det inte. Är det då inte bättre att minska risken för allvarliga konsekvenser genom att hålla truten?
Jag förstår inte behovet av att skriva mästrande och nedlåtande? Allvarliga konsekvenser, jo absolut men ska jag också ljuga för att det ska fortsätta få vara fint?

Jag förstår inte behovet av att skriva mästrande och nedlåtande? Allvarliga konsekvenser, jo absolut men ska jag också ljuga för att det ska fortsätta få vara fint?
Ljuga? Du anser att låta bli att tala om något är att ljuga?

Men för sjutton, kör på. Du ser ju inga som helst problem med att kliva på som en sanningsförkunnare och du ser inga risker med att göra något som rätt många i tråden reagerar starkt mot, du ser inte risken att partnern har samma inställning som de av oss som reagerat. Kör på, jag orkar inte tjafsa mer.

Så länge partnern inte frågat har du inte ljugit.
Så kan man se på det, ja.
Jag har skrivit tidigare i tråden att jag inte kommer kontakta partnern men att jag vill fundera kring varför jag känner ett behov av att göra det. Jag tvivlar på att partnern kommer att kontakta mig.

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 646
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 212
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 748
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka