Ihopsläpp och rang i hagen (utbruten ur dressyrsnack)

• Trådstartare Trådstartare Corax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 658

Bukefalos 30 år!

Igår hade min tränare en lucka i sitt lektions-schema och frågade om jag ville visa upp min nya vän. Det ville jag, så det blev ett litet tömkörningspass. Lilla prinsessan skötte sig exemplariskt och även om det såklart finns mycket att jobba med så känns allt väldigt lovande!
Nu hoppas jag bara att de andra (kärringarna) i hagen ska sluta vara så elaka. Man märker att min är lite trött i bakkärran av allt 'undanflyende'... Men jag tänker att jag ger det två-tre veckor innan utvärdering.
Hoppas det! Jag har aldrig varit med om problematiska ihopsläpp och då har det varit sällsynt med att gå brevid varandra en längre tid osv innan.
Men sen kom ju ihopsläppet med min 3 åring med en annan 3 åring och 2 lite äldre. Det där var nog det värsta jag varit med om. Min är än idag otroligt rädd om rumpan och extremt bakskygg samt fick spricka i hasen (eventuellt ska jag väl säga, många turer det). Det är ingens fel, skit händer, men det där var ingen beredd på.
Han var helt sönderbiten.
Fick flytta honom så snabbt det gick. Nu går han med äldre ston som funkar jättebra. Vågar inte ha honom med valacker igen.

Hoppas det! Jag har aldrig varit med om problematiska ihopsläpp och då har det varit sällsynt med att gå brevid varandra en längre tid osv innan.
Men sen kom ju ihopsläppet med min 3 åring med en annan 3 åring och 2 lite äldre. Det där var nog det värsta jag varit med om. Min är än idag otroligt rädd om rumpan och extremt bakskygg samt fick spricka i hasen (eventuellt ska jag väl säga, många turer det). Det är ingens fel, skit händer, men det där var ingen beredd på.
Han var helt sönderbiten.
Fick flytta honom så snabbt det gick. Nu går han med äldre ston som funkar jättebra. Vågar inte ha honom med valacker igen.
Men pluttis då!! ❤️
Min är snabb och har ett bra språk så förhoppningen är att det lugnar sig. De andra brukar vanligtvis inte vara några 'korkskallar' men efter att deras ledare (min) försvann så har de varit lite röriga i rangen.
Det som är mest udda är att den som är absolut lägst i rang (typ mähä)också jagar bort min.

Men pluttis då!! ❤️
Min är snabb och har ett bra språk så förhoppningen är att det lugnar sig. De andra brukar vanligtvis inte vara några 'korkskallar' men efter att deras ledare (min) försvann så har de varit lite röriga i rangen.
Det som är mest udda är att den som är absolut lägst i rang (typ mähä)också jagar bort min.

I alla ihopsläpp vi haft nu de senaste 2åren där E gått nu så är de faktiskt alltid dem som varit lägst i rang som jagar bort den nya. 🤔

Vi har alltid haft stor flock på mellan 8-12 ston i sommarhagen och 8-10 i vinter hage där en är valack.

Så man ser en härlig flock dynamik och hur den ändras eller inte när hästar kommer tillbaka osv. Mkt intressant varje år 😁👌

Var mäkta glad när E's mobbare flyttade och nu 1år senare faktiskt verkar ha skaffat lite attityd själv 😍 så glad. Efter att ha blivit jagad och sparkad på i flera flera år 😥 nuuuu kan hon slappna av och hon kan försvara sig utan att bli dum mot andra, så skönt att slippa skador äntligen ♥️

Jag tror de kommer lösa sig! De behöver lite tid bara 🤗

Men pluttis då!! ❤️

Är det inte så att de som är lågt i rang gärna vill ta chansen att placera nykomlingarna under sig? För ett antal år sen provade vi på ridskolan att släppa Barka ihop med ett annat sto som då var väldigt låg i rang också. Tjohoo sa hon och jagade stackars Sunny, det var precis som att hon tänkte "nu har jag chansen". Numera är även Sunny över henne i rang, hon har ju inte precis klättrat uppåt med åldern. Som tur är så är hon snabb på att gå undan vid minsta blick, så även i de mindre hagarna blir det inget bråk.

Är det inte så att de som är lågt i rang gärna vill ta chansen att placera nykomlingarna under sig? För ett antal år sen provade vi på ridskolan att släppa Barka ihop med ett annat sto som då var väldigt låg i rang också. Tjohoo sa hon och jagade stackars Sunny, det var precis som att hon tänkte "nu har jag chansen". Numera är även Sunny över henne i rang, hon har ju inte precis klättrat uppåt med åldern. Som tur är så är hon snabb på att gå undan vid minsta blick, så även i de mindre hagarna blir det inget bråk.

Så upplever jag det också, de som varit mest mobbade själv är de som passar på att "ge igen" när det kommer någon ny försiktig 😬

Men pluttis då!! ❤️
Min var lägst i rang och blev som förbytt när det kom en ny häst. Jagade ut henne ur hagen, den andra hoppade😅 så vi gav upp. Men när vi släppte ihop den och 2 till ston från en annan hage i stora sommarhagen så gick det bra.

Hm, intressant. Min gamla som var ledarsto gjorde snabba utfall mot nykomlingar i en-två veckor sen var det tvärlugnt.
Flocken verkar inte ha haft någon självklar efterträdare efter min och kanske det därför blir extra rörigt?

Hm, intressant. Min gamla som var ledarsto gjorde snabba utfall mot nykomlingar i en-två veckor sen var det tvärlugnt.
Flocken verkar inte ha haft någon självklar efterträdare efter min och kanske det därför blir extra rörigt?

Det tror jag påverkar mycket. Vi hade en väldigt rörig flock bland ridskolans valacker efter att den självklare ledaren försvann, tog ett bra tag innan det blev stabilt igen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka