Illaluktande diskmaskin

Nice att det funkade :up:
Min luktar fortfarande fräscht efter en yes maskinrengöring och det är säkert två månader sedan om inte mer.
 
Vår diskmaskin stinker avlopp. Vad kan vara fel och vad kan vi göra?

Maskinen är 1 år gammal. Filter rensat, salt påfyllt. Har torkat ur alla vrår jag kommer åt och kört på varmaste programmet men det stinker ändå..
Alltså min gamla från 1991 luktar ingenting och jag har aldrig kört nåt rengöringsprogram eller rengjort den :crazy: men den ser fräsch ut och diskar rent på 55 grader. Använder just nu Finish max och avhärdningssalt. En modern maskin borde klara det också:meh:
 
Alltså min gamla från 1991 luktar ingenting och jag har aldrig kört nåt rengöringsprogram eller rengjort den :crazy: men den ser fräsch ut och diskar rent på 55 grader. Använder just nu Finish max och avhärdningssalt. En modern maskin borde klara det också:meh:
Ibland undrar jag om man inte "stryper" moderna maskiner alltför mycket för att de ska bli så energisnåla som möjligt. Kanske det behövs mer vatten, till exempel, för att klara att skölja ur ordentligt? Bara min teori.... :)
 
Alltså min gamla från 1991 luktar ingenting och jag har aldrig kört nåt rengöringsprogram eller rengjort den :crazy: men den ser fräsch ut och diskar rent på 55 grader. Använder just nu Finish max och avhärdningssalt. En modern maskin borde klara det också:meh:

Jag tror likadant som @bettysmatte maskinen är nog för snål.
Håller med om att moderna maskiner också borde hålla sig fräscha. Har aldrig varit med om en maskin som stinker så!
 
Jag tror - helt utan vetenskapliga belägg... - att mycket beror på vattnet?

Svärföräldrarna bytte diskmaskin med jämna mellanrum. De packade ihop helt enkelt. Grävd brunn på grusås - som dessutom påverkades mycket varje vår.
På gården blev diskmaskinen full av nått illaluktande äckel och fick köras iväg på reparation. I stan var det inga bekymmer alls. Här i stugan har det varit bra när jag hade vatten från min källa. Nu har jag borrad brunn och diskmaskinen diskar inte rent om jag missar att göra ren den.
 
Jag tror - helt utan vetenskapliga belägg... - att mycket beror på vattnet?

Jaa, det är också en förklaring.
Nu när jag tänker på det skulle det nog kunna vara så. Speciellt när vi tar vatten från egen brunn, det är väldigt järnhaltigt.

Fast nåt svajsing är det nog med andra brunnen med. Det blir massa beläggningar i handfatet i badrummet, så pass att det blir stopp varannan månad ungefär.
Vattnet i båda brunnarna ska vara tjänligt säger hyresvärden.
 
Jaa, det är också en förklaring.
Nu när jag tänker på det skulle det nog kunna vara så. Speciellt när vi tar vatten från egen brunn, det är väldigt järnhaltigt.

Fast nåt svajsing är det nog med andra brunnen med. Det blir massa beläggningar i handfatet i badrummet, så pass att det blir stopp varannan månad ungefär.
Vattnet i båda brunnarna ska vara tjänligt säger hyresvärden.
Tjänligt betyder att det inte finns något i vattnet som inte är bra för oss.

Allt vatten innehåller mer än bara H2O. Mineraler, ibland mullämnen, lera, etc etc.
Är vattnet alldeler "rent" så är det inte gott ens. :D
Men stopp i handfatet låter som mer än "beläggningar".

Jag skulel fortsätta med rengöring på samma sätt som alla andra dödliga diskmaskinsägare - tror det är din lösning ;)
 
Tjänligt betyder att det inte finns något i vattnet som inte är bra för oss.

Allt vatten innehåller mer än bara H2O. Mineraler, ibland mullämnen, lera, etc etc.
Är vattnet alldeler "rent" så är det inte gott ens. :D
Men stopp i handfatet låter som mer än "beläggningar".

Jag skulel fortsätta med rengöring på samma sätt som alla andra dödliga diskmaskinsägare - tror det är din lösning ;)


Min lösning är att flytta härifrån :angel: Då slipper jag både diskmaskinsrengöring och stopp i handfatet :D
 
Den ska vara rätt inkopplad. Det började lukta först för nån vecka sen, var det fel borde det väl börjat rätt omgående?
Fast nu när du säger det slår det mig att det står vatten där man fyller på salt och det ska det väl inte göra?
En död mus som ligger och ruttnar i maskinen på något sätt? Eller under,? Men då är det konstigt att det bara luktar när den är öppen..
 

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att bli tokig! Diskmaskinen diskar inte rent. Allting i övre korgen får en äcklig hinna med bös efter disken.. Jag har...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 751
Senast: Jeffery
·
Hemmet Vi har fått problem med vår diskmaskin och jag känner mig lite okunnig😅 1. För ett tag sedan fick vi felkod för att filtrena behövde...
2
Svar
21
· Visningar
1 699
Senast: MiniLi
·
Tjatter Jag köpte en kanna på loppis för några år sen. Köpte den för att mönstret gör mig glad. Jag har undrat hur gammal den är och var den...
Svar
2
· Visningar
551
Senast: Ramona
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 417
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Ögonlapp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp