Bukefalos 28 år!

Illamående av metacam

TinyWiny

Trådstartare
Vår maincoon har ju atros i bogen och behöver ibland en omgång med metacam.
Vid förra omgången spydde ha första dagen strax efter att han fått metacam och vi trodde då att det berodde på att han fick dubbel dos som de ju ska ha första dagen.
Vi höll på i tio dagar enligt ordination och gjorde sedan uppehåll utan att han spydde igen.
Efter drygt en vecka började han halta igen, precis som vid första behandlingen för fyra år sedan så vi började på en ny omgång (givetvis även detta efter ordination).

Vi gav då bara enkeldos även första dagen med tanke på att han hade spytt senast.
Nu har han fått i tre dagar och nu spydde han igen:(
Finns det något man kanske har hemma som man kan ge för att hjälpa magen?
Jag har omeprazol för människa men det vågar jag ju inte ge.
Men finns det något jag kan göra för honom idag?
Jag får inte tag i behandlande veterinär förren imorgon och jag vet inte om jag ska ge honom hans dos idag eller hur jag ska göra.
Han spyr slemmigt, ingen mat i och han är inte påverkad så att han är slö men det syns ju på honom att han inte mår riktigt bra.
 
Sv: Illamående av metacam

Jag har kopierat biverkningstexten från Fass:

Biverkningar
Typiska NSAID biverkningar såsom minskad aptit, kräkningar, diarré, blod i avföringen av okänd orsak, apati och njursvikt har rapporterats vid enstaka tillfällen. Dessa biverkningar är i de flesta fall övergående och försvinner efter att behandlingen utsätts, men kan i mycket sällsynta fall vara allvarliga eller livshotande.


Så att han mår illa är inte så konstigt. Hur du ska göra i kväll vågar jag inte råda dig men kan du inte höra med din veterinär om du kan ge någon annan medicin istället? Glucosamin, danska strandnypon?
 
Sv: Illamående av metacam

Ja att det är av medicinen det är jag säker på, jag har ju knaprat ett antal liknande piller själv så jag vet ju hur man kan må:crazy:

Vi har inte diskuterat andra alternativ då han hade en omgång för fyra år sedan och efter 10 dagar gånger 2 med metacam har han hållt sig bra tills nu.

Får hoppas att han inte spyr mer ikväll också ringa direkt i morgon.
Något kanske man kan få så att han kan gå färdigt den här kuren också kolla alternativa behandlingar sedan.
Jag menar hästar kan ju få andapsin i förebyggande så kanske att det finns något för katt med?!
 
Sv: Illamående av metacam

Nu har jag pratat med veterinären:)
Det finns Andapsin även till katt men han tyckte att vi skulle byta till Tolfedine istället.

Viktigt om någon annan råkar ut för samma sak!!! Fortsätt INTE ge metacam till en katt som spyr, det kan ge långtgående tråkiga effekter:crazy:
 

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 655
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
964
Senast: annaovega
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 369
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 003
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp