Iller och MInk..

T

Tokmaja

HUr ser man skillnad??
Det har plötsligt börjat dyka upp små illerliknande djur hos mina päron, och hovslagaren som bor flera km bort hade också sett några hos sig, och hans granne hade 3 st i vedhögen varje morgon...
Det finns ingen minkfarm i närheten så det kan inte varit några som rymt heller...

Hur ser man skillnad på dem, de är mörkt bruna med vitt runt ögon och nos, liten burrig svans.
Jättesöta!
Och frågan är ju vart 17 de har kommit ifrån!! :confused:
 
Det är mycket troligt att det är illrar. Många släpper ut illrar när dom tröttnat på dom. Vi har fått in flera stycken i år som vi placerat om.
 
På teckningen låter det som illrar, jag har för mig att mörkbruna minkar är enfärgade i ansiktet.
 
De vi har fått in har haft den teckningen som beskrivits så jag tror att det är iller.
 
Jo, precis. Men både mink och iller finns ju i olika färgvarianter, så frågan är om något talar för mink? Illrarna kan vara utsläppta som du säger, förrymda , vara vilda (Skåne vanligast?) eller härstamma från jaktillrar.
Jättekul att du placerar om! Min honas bror hade mindre tur-han rymde, vandrade ca 1 mil och hamnade på tomten hos en familj som inte kände igen djurslaget. De var oroliga för hönsen, så de fick en jägare att avrätta en tonårig pojkes husdjur som var både chipmärkt och anmäld hos polisen! (Min ilska riktas alltså mot jägaren som tryckte av antingen utan att veta vad det var han sköt eller bara struntade i att anledningen till att illern uppsökte människor var att den var tam! Önskar att han använt hjärnan istället för geväret...)
 
Vet inte om de här är tama, men de har ju infunnit sig på gårdar i alla fall.
Men de är hemskt skygga, om de ser eller hör en människa rusar de till "trygghet" igen...
Hur ska man kunna fånga dem då??
Vem bör man ringa?? Djurskyddsföreningen? Polisen?
Det finns inte vilda illrar här uppe, ja det är extremt ovanligt i alla fall... :crazy: så det borde ju vara utsläppta eller rymlingar.
 
Vad är det för skillnad på mink och iller? (Förutom att man inte kan få minkar tama..) De måste vara väldigt nära släkt?
 
Nja, om ni inte störs av dem (ni kanske rentav har nytta av ett gäng fenomenala råttjägare) så behöver ni inte ta till några drastiska åtgärder.
Eftersom de är så många är det inte sannolikt att det är första generationens rymlingar heller.
Om de har krypin och mat så borde de klara vintern också...
 
Minken och illern tillhör släktet mårddjur dit även vessla, hermelin, utter, grävling och skunk (!) hör. Av dessa är illern den enda domesticerade.
För att se de exakta skillnaderna är det nog bäst att du jämför foton...
Lustigt är att lagen gör en distinkt skillnad genom att inte tillåta att illrar hålls i bur.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 148
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp