Bukefalos 28 år!

Illojalitet?

förvirrad

Trådstartare
Jag sitter i ett dilema. För några veckor sedan bytte företaget jag är anstäld på ägare. Eftersom det varit mycket misskött så har det blivit rejäla omorganisationer och rutinändringar. Företaget har varit misskött på nivån, citat:
"Det här företaget är inte misskött, det är misshandlat"

Nu är det en person som fått ändrade arbetsuppgifter som ställer till problem, h*n har blivit av med sin titel men har kvar lönen och har numera ett mycket friare jobb som passar henom bättre eftersom h*n nu får jobba med det h*n tycker är roligast (jag är nästan lite avundsjuk).
Igår säger denna person
"Det gamla bolaget var bättre och jag får med mig fler och fler ur personalen" fritt citerat
Jag svarade spontant på den första mindre allvarliga biten med att jag inte höll med för man kan inte driva ett företag med en svag ledare som inte vågar ta beslut och utan gemensamma mål där alla i personalen drar åt sitt håll. Tyvärr försvann den andra delen ur minnet medans jag la ut texten om den första men det är ju den andra delen som är riktigt allvarlig. Vad vill h*n egentligen uppnå med det här?
Till saken hör att det här inte överaskar mig eftersom personen ifråga vägrar ändra på något i sitt arbetsätt och inte släpper in sin efterträdare utan förtalar den personen inför personalen i produktonen. Min tolkning efter att ha hört personen tala under den här tiden är att h*n är bitter över att inte ha fått ta över vd rollen.
Nu är frågan vad gör jag? Jag och denna persons efterträdare har tagit upp dessa problem med den nya chefen. Chefen är mer än trött på henom eftersom h*n även markerar mot chefen, men jag känner varje gång jag säger något att jag skvallrar och ibland känns det som om det ligger på förföljelsenivå. Tyvärr är det exakt så illa som jag framställer det och nu med det här...
Jag känner att jag av lojalitet mot företaget och de som blir uppviglade mot den nya ägaren och ledaren måste prata med chefen men samtidigt så måste jag kunna samarbeta med den här personen om h*n inte får kicken och h*n är extremt långsint. Tyvärr är jag garanterat den enda som har hört den här kommentaren så det kan inte komma från någon annan är just mig.
 
Personen ifråga kommer snart såga av den gren denne sitter på. Du behöver bara se på.

Nu har du informerat ledningen om din oro och mer kan du inte göra. Risken är, som du själv är inne på, att du anses vara den som skapar problem.

Eländig sits du sitter i. :(

Mitt råd är att du lägger ansvaret där det hör hemma.
 
Jag sitter i ett dilema. För några veckor sedan bytte företaget jag är anstäld på ägare. Eftersom det varit mycket misskött så har det blivit rejäla omorganisationer och rutinändringar. Företaget har varit misskött på nivån, citat:
"Det här företaget är inte misskött, det är misshandlat"

Nu är det en person som fått ändrade arbetsuppgifter som ställer till problem, h*n har blivit av med sin titel men har kvar lönen och har numera ett mycket friare jobb som passar henom bättre eftersom h*n nu får jobba med det h*n tycker är roligast (jag är nästan lite avundsjuk).
Igår säger denna person
"Det gamla bolaget var bättre och jag får med mig fler och fler ur personalen" fritt citerat
Jag svarade spontant på den första mindre allvarliga biten med att jag inte höll med för man kan inte driva ett företag med en svag ledare som inte vågar ta beslut och utan gemensamma mål där alla i personalen drar åt sitt håll. Tyvärr försvann den andra delen ur minnet medans jag la ut texten om den första men det är ju den andra delen som är riktigt allvarlig. Vad vill h*n egentligen uppnå med det här?
Till saken hör att det här inte överaskar mig eftersom personen ifråga vägrar ändra på något i sitt arbetsätt och inte släpper in sin efterträdare utan förtalar den personen inför personalen i produktonen. Min tolkning efter att ha hört personen tala under den här tiden är att h*n är bitter över att inte ha fått ta över vd rollen.
Nu är frågan vad gör jag? Jag och denna persons efterträdare har tagit upp dessa problem med den nya chefen. Chefen är mer än trött på henom eftersom h*n även markerar mot chefen, men jag känner varje gång jag säger något att jag skvallrar och ibland känns det som om det ligger på förföljelsenivå. Tyvärr är det exakt så illa som jag framställer det och nu med det här...
Jag känner att jag av lojalitet mot företaget och de som blir uppviglade mot den nya ägaren och ledaren måste prata med chefen men samtidigt så måste jag kunna samarbeta med den här personen om h*n inte får kicken och h*n är extremt långsint. Tyvärr är jag garanterat den enda som har hört den här kommentaren så det kan inte komma från någon annan är just mig.
Jag tycker inte du ska göra någonting för det är inte ditt problem. Låt den nya chefen och den gnällige anställda sköta detta själva.
 
Håller med övriga. Det du beskriver är inte tillräckligt allvarlig illojalitet för att det ska behöva rapporteras. På mitt jobb genomgår vi just en smärtsam omorganisation och skulle det du beskriver kräva någon åtgärd från arbetsgivaren skulle det inte vara många som kom undan här. Jag tycker att skillnaden på gnäll och illojalitet är ganska tydlig - och det du beskriver låter som gnäll för mig.
 
Mitt arbetsplats står också inför en stor omorganisation och det är många bittra känslor. Men det måste det få vara, att gnälla över förändringar är ett sätt att hantera dom och inte samma sak som illojalitet.

Men om "gnällisen" faktiskt tänker sluta och starta eget och försöker ragga personal så är det ju illojalt. Men det är hens och chefens problem :-).
 
Jag ser det som ganska allvarligt att gå in för att sabotera produktionen och i förlängningen äventyra företagets existens. Det finns självklart mer bakom som inte nämnts här.
Jag valde att tala med chefen som blev mycket upprörd. Det hela var mest en bekräftese på det som h*n redan visste men en mycket tydlig sådan. Nu är jag lite nervös för hur samtalet kommer löpa mellan chefen och den här personen men det känns bra att ha tagit upp det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 921
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Jag vet att det inte är jag som ska anmäla en arbetsskada utan min arbetsgivare men tänkte fråga om någon här har koll eftersom min chef...
Svar
15
· Visningar
1 638
Senast: Killaloe
·
Skola & Jobb Jag jobbar på ett företag som har totalt 7 anställda, men bara 5 av oss sitter på samma kontor. Av de här 5 är 3 chefer, och jag samt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 736
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 855
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp