Vad vet folk inte om ditt jobb?

@MidnightSoul vart kommer din fakta ifrån?
Depåer av vatten låter... som en konstig term. Menar du för bevattning av åkrar? För det ska väl självklart inte göras med dricksvatten.

De flesta djurbönder jag känner har egen brunn. Det finns kommuner som inte erbjuder dricksvatten till lantbruk heller (min man jobbade med just vatten på en kommun och där var det så). Så vitt jag vet är det inget kontroversiellt alls. En kommun ska se till sina invånare inte 3.000 grisar, 400 mjölkkor osv.
Enligt djurskyddslagen ska djur ha tjänligt vatten precis som människor.
@MCP
https://www.slu.se/fakulteter/vh/fo...livsmedelsforsorjning-i-tider-av-vattenbrist/

Använde tydligen fel ordval. Ska inte vara depåer utan magasinering.
 
Jobbar som socialsekreterare inom barn och unga och har samma bild som flera redan nämnt. Det som är fascinerande är väl just ytterliggheterna från nej, vi omhändertar inte barn för minsta lilla så du behöver inte vara rädd för att komma hit till just - nej, vi kan inte placera din tonåring för att du tycker att hen behöver få 'konsekvenser', däremot kan vi hjälpa dig att ta ditt föräldraansvar vad gäller gränssättning..

Det här med provision på placerade barn har vi också tagit många gånger. Helt bortsett från att det är sista utvägen och vad det gör med barn och familjer när det är nödvändigt så är det helt ofantliga pengar det handlar om när barn inte kan bo hemma. Varför skulle detta ligga i kommunens intresse att lägga pengar på i 'onödan'? All respekt i världen för att det är skrämmande att komma till socialtjänsten och att det är många som inte vet hur det funkar, men just provisionsbiten borde ju falla på sin egen orimlighet direkt.

Jag har också jobbat på Försäkringskassan o folk tror att jag kan svara på specifika frågor om andra förmåner än den jag jobbat med - det finns ju bara knappt 50 olika med olika regler 🙈

Jag har fått höra att ni tjänar pengar på att placera barn eftersom barnen placeras i ett familjehem eller HVB som ingår i ett företag som drivs av en anhörig till socialsekreteraren, eller av någon som har jobbat hos er tidigare. Sen får ni som placerat barnen pengar av företagsägaren så ni alla tjänar pengar på det.
 
Det var ett långt steg från påbörjad forskning till "man ska inte få ha dricksvatten till djur" :)
Forskningen verkade ju också ffa syfta på hur ny mark kan utnyttjas till bete i framtiden om korna kan dricka bräckt havsvatten istället.
Forskning tar dessvärre tid. u har vi visserligen haft en väldigt blöt sommar. Men dom senaste somrarna förre det har varit belamrade med vattenbrist och avlivade djur som följd.
 
Jag har fått höra att ni tjänar pengar på att placera barn eftersom barnen placeras i ett familjehem eller HVB som ingår i ett företag som drivs av en anhörig till socialsekreteraren, eller av någon som har jobbat hos er tidigare. Sen får ni som placerat barnen pengar av företagsägaren så ni alla tjänar pengar på det.

Ja, ingen kan anklaga oss för att tjäna snabba pengar i alla fall 😅

Jag har läst på Flashback att barn placeras för att kommunen tjänar 6 000 kr per dygn - jag hoppas att kommunens ekonomer ser skillnad på en plus- och minuspost i budget🙈
 
Jag har fått höra att ni tjänar pengar på att placera barn eftersom barnen placeras i ett familjehem eller HVB som ingår i ett företag som drivs av en anhörig till socialsekreteraren, eller av någon som har jobbat hos er tidigare. Sen får ni som placerat barnen pengar av företagsägaren så ni alla tjänar pengar på det.

Jag har ansvar för typ 16 placerade barn. Jag skulle ha en mycket roligare fritid om jag fick bonus för hela flocken.

Jag måste ha missat något.
 
Forskning tar dessvärre tid. u har vi visserligen haft en väldigt blöt sommar. Men dom senaste somrarna förre det har varit belamrade med vattenbrist och avlivade djur som följd.
Absolut att forskning tar tid men syftet verkade ändå inte vara riktigt så som du beskrev.
Inte hört talas om avlivade djur pga vattenbrist i Sverige och är i branschen så att säga.
 
Jag är fritidsledare på natyrbruksgymnasieinternat. Säg vad jag inte gör...skurar sopstationer, tvättar hallmattor, diskar, kollar regnummer på bilar, brandvakt, städar minibussar och kontoret. Kan också få hjälpa till vid lamning eller om kor är på rymmen nattetid. Sen är det visst 100+ tonåringar som behöver oss på längden o tvären...och deras föräldrar. Och rapporter till elevvårdsteamet och mentorer. Och rektorer behöver också ha info. Och fastighetskötarna. Och kökspersonalen. Jag älskar det.
 
Jag är arkeolog. För närvarande jobbar jag inom uppdragsverksamheten, dvs vi som gör arkeologiska insatser inför nybyggnationer som bostadsbyggande och ny infrastruktur. Det är inte en helt fri marknad, utan när det gäller ingrepp (man gräver) måste allt gå via länsstyrelserna som avgör om en fornlämning får påverkas/tas bort. De avgör också om det kan finnas ej upptäckta fornlämningar inom den mark som ska tas i anspråk. 2 kap i kulturmiljölagen (KML) är det som gäller. Upphandling görs vid behov och under speciella former, här trumfar KML LOU. Den som vill ta marken i anspråk betalar. Privatpersoner kan under vissa omständigheter få bidrag. Dessa betalas ut av pengar som Riksantikvarieämbetet fördelar till länsstyrelserna.

När jag nu klargjort förhållandena kommer vi till några mycket vanliga frågor:

* Är arkeolog verkligen mitt yrke som jag alltså får betalt för att utföra?
* Det förutsätts att jag bedriver mitt yrke i Grekland eller Egypten för det inte finns något av arkeologiskt intresse i Sverige.
* Att KML existerar är okänt för många. Dessvärre även för alldeles för många företag som arbetar med olika typer av markingrepp. Så de dundrar på och skadar fornlämningar eller inser sent i processen att de har en ganska stor kostnad de inte räknat med.
* Sen har vi då idén om penslar och tandborstar. Jag använder ytterst sällan dessa verktyg. Spade och grävmaskin däremot, det är fina grejor.
 
Jag jobbar i socialkontorets kundtjänst på kommunen. Vi är inte en växel.
Det är väldigt svårt att veta skillnaden tydligen. Men de flesta blir glada när vi kan svara på nästan alla frågor direkt i kundtjänst.

"Nej du får inte försörjningsstöd om du inte lämnat in en ansökan OCH alla handlingar som handläggaren behöver för att kunna ta ett beslut"

Om du inte vet vad din handläggare jobbar med eller vad handläggaren heter så kan jag absolut inte koppla dig, vem ska jag koppla dig till? Jaha heter hon Anna och jobbar på kommunen? Ja men absolut, jag kopplar dig till en av alla 459 Anna som jobbar på kommunen, spelar det någon roll vilken av dom?

Det är väldigt fascinerande att dementa personer knappt vet vad de heter, men telefonnumret till kommunen och rätt knappval till socialkontorets kundtjänst kommer de ihåg. Det tar jag som ett tecken på att vi är snälla och trygga att prata med 🙂

Sen är det intressant hur många det är som har förutfattade meningar om att "det är enkelt och helt kravlöst att få försörjningsstöd" och att det spelar roll vad man har för ursprung om man får pengar eller inte.. jag fick tala om för min egen far häromdagen att det inte är lätt att få försörjningsstöd. Det är höga krav på dem som ansöker för att de ska få pengar.

Jag har fått frågan, vad gör ni om det ringer in en person som låter som att den är påverkad av något? För det första, hur ska vi veta om personen är det? Problem med talet eller påverkad? Låter personen som att den behöver akut hjälp från vården löser vi ju det givetvis, men i övrigt ? Vi svarar på kundens frågor och sen tar vi nästa samtal. Vi gör inte skillnad på folk. Alla kommuninvånare har samma rätt till hjälp från oss. Vi får väldigt ofta höra från våra "stammisar" som har missbruksproblem att det är så skönt att prata med oss både i telefonen och i receptionen för vi behandlar dem precis som alla andra.

En annan fråga jag får är vad vi gör om personer skriker och är otrevliga i telefonen. Jag talar om för personen att om jag ska kunna hjälpa personen måste hen sluta skrika och vara otrevlig. Fortsätter personen avslutar jag samtalet
 
Ibland får vi in rätt roliga observationer, signaler som saknas eller ett vildsvin som blev en älg 🤭

Ett fel jag kommer ihåg för många år sedan var att signalteknikerna fick ett signalfel på både upp och nerspår. När de står där så ser de ett ljus i skogen och sen dyker en bantekniker upp och frågar om de sett ett påkört rådjur. De svarar att de är där på signalfel och att de troligen redan hittat hans djur men att det är en älg istället. Tyvärr hade älgen blivit påkörd i 160km/h och sedan kraschat in i vår lilla kur med signalgrejer 🙈

Jag förstår att det inte är lätt och att allting går så fruktansvärt fort. Men oftast så lyckas vi hitta vad som felas 😃

Åh jag kan sakna järnvägen (fd konduktör). Favoriten är trafikledaren som en lång natt och upprepade anrop från en förare ang signalfel, slutligen sliter åt sig radion och ryter : "Tåg 723, jag dricker te!!"
 
Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur olika arbetsplatser fungerar. Vilket i och för sig är förståeligt, i varje fall här kan man inte bara traska in utan guidning och ta sig en titt på vad vi pysslar med och hur.

Men också då jag jobbade i butik var folk helt okunniga i hur det fungerar, med varulager och importörer som vi beställer från, att det är huvudkontoret som bestämmer vilka varor finns i sortimentet, inte de som radar i hyllorna, att personen i kassan inte kan bestämma vad saker ska kosta, osv.

Jag fick förklara ett oändligt antal gånger saker som att nej vi kan tyvärr inte beställa de här ljusen direkt från fabriken i Kina och få dem i övermorgon, då de nu tog slut 3 dagar före jul och du inte hann köpa några. Detta pga att beställningen har gjorts av huvudkontoret någon gång kanske under våren, och de importeras containervis och det hela tar några månader.

Givetvis är personalen på golvet de kunderna har kontakt med, och vi kan ju förmedla till chefen att det nu frågas jättemycket efter toapapper av ett märke vi inte har, men det är fortfarande inte personalen på golvet som bestämmer om det ska tas med i sorrtimentet.

Då jag jobbade på plantskola var folk också totalt ute och cyklade med en väldig massa saker, och vi hade tyvärr inte några sådana blommor som inte behövde vattnas alls, då folk ville ha en fin blomma att lämna kvar i en fin kruka vid graven, där den skulle klara hela sommaren och blomma i minst 3 månader utan någon skötsel.

Den gångna veckan har det kommit en hel del privatkunder till mitt jobb och frågat om de kan hämta en sådan eller sådan grej, och ta den med hem nu. Nej, eftersom det tar tid att göra den, och vi har en ganska lång orderlista, men vi kan försöka klämma in det så att du får grejen vecka 40? Och då är kunden förvånad över att vi inte har en massa måttbeställda (eller ens standardmått) grejer färdiga på lager, och en del har varit förvånade över att vi faktiskt gör något från scratch, inte bara är ett lager för import någonstansifrån, som vi bara skruvar ihop och kanske lackerar lite.

Eller kanske folk vet och förstår hur det fungerar, men det känns bara enklare att skälla på tjejen i kassan om att "hon höjt priset"?

Vad blir folk förvånade över när det gäller era arbetsplatser? Är det något ni tycker borde vara allmän kunskap som inte är det? Finns det något ni förklarar gång på gång för förvånade kunder?
Hur mycket meningslöst pappersarbete som görs bara för att hålla IVO glada. Eller glada blir de aldrig, men mindre sura.

Visst det är bra med både hängslen och livrem, men man behöver inte ha säkerhetsnål och silvertejp också.
 
Jag är fritidsledare på natyrbruksgymnasieinternat. Säg vad jag inte gör...skurar sopstationer, tvättar hallmattor, diskar, kollar regnummer på bilar, brandvakt, städar minibussar och kontoret. Kan också få hjälpa till vid lamning eller om kor är på rymmen nattetid. Sen är det visst 100+ tonåringar som behöver oss på längden o tvären...och deras föräldrar. Och rapporter till elevvårdsteamet och mentorer. Och rektorer behöver också ha info. Och fastighetskötarna. Och kökspersonalen. Jag älskar det.
Regnumer på bilar hade jag då inte räknat med att det ingick i ditt jobb.
 
Det är skillnad på foderbrist och brist på dricksvatten :confused:
Jag ställde en fråga baserat på vad du hintade om vad du jobbade inom för yrke och att vattenbrist aldrig lett till avlivade djur. Här var det inte heller någon kommentar om just dricksvatten, bara ordet vattenbrist användes.
Jag skrev inget i frågan om brist på dricksvatten jag skrev torka som ledde till foderbrist.
 
Mina klienter vill ut. Härifrån till nåt liv ingen vet vad det innebär. De är dessutom skvatt galna varenda minut.
vi lägger mer resurser på att få in dem än ut dem. Ut är det svåra.
 
Jag jobbar i socialkontorets kundtjänst på kommunen. Vi är inte en växel.
Det är väldigt svårt att veta skillnaden tydligen. Men de flesta blir glada när vi kan svara på nästan alla frågor direkt i kundtjänst.

"Nej du får inte försörjningsstöd om du inte lämnat in en ansökan OCH alla handlingar som handläggaren behöver för att kunna ta ett beslut"

Om du inte vet vad din handläggare jobbar med eller vad handläggaren heter så kan jag absolut inte koppla dig, vem ska jag koppla dig till? Jaha heter hon Anna och jobbar på kommunen? Ja men absolut, jag kopplar dig till en av alla 459 Anna som jobbar på kommunen, spelar det någon roll vilken av dom?

Det är väldigt fascinerande att dementa personer knappt vet vad de heter, men telefonnumret till kommunen och rätt knappval till socialkontorets kundtjänst kommer de ihåg. Det tar jag som ett tecken på att vi är snälla och trygga att prata med 🙂

Sen är det intressant hur många det är som har förutfattade meningar om att "det är enkelt och helt kravlöst att få försörjningsstöd" och att det spelar roll vad man har för ursprung om man får pengar eller inte.. jag fick tala om för min egen far häromdagen att det inte är lätt att få försörjningsstöd. Det är höga krav på dem som ansöker för att de ska få pengar.

Jag har fått frågan, vad gör ni om det ringer in en person som låter som att den är påverkad av något? För det första, hur ska vi veta om personen är det? Problem med talet eller påverkad? Låter personen som att den behöver akut hjälp från vården löser vi ju det givetvis, men i övrigt ? Vi svarar på kundens frågor och sen tar vi nästa samtal. Vi gör inte skillnad på folk. Alla kommuninvånare har samma rätt till hjälp från oss. Vi får väldigt ofta höra från våra "stammisar" som har missbruksproblem att det är så skönt att prata med oss både i telefonen och i receptionen för vi behandlar dem precis som alla andra.

En annan fråga jag får är vad vi gör om personer skriker och är otrevliga i telefonen. Jag talar om för personen att om jag ska kunna hjälpa personen måste hen sluta skrika och vara otrevlig. Fortsätter personen avslutar jag samtalet
I min kommun kommer man faktiskt till en kombinerad växel och kundtjänst för hela kommunen om man inte ringer direkt till sin handläggare De är de mest fantastiska personerna i hela kommunen - dom vet ALLT som är värt att veta och lite till! Allt från var man kan titta på om man är turist, vem man ska kontakta om fläkten i kommunbyggnaden låter konstigt till hur folk ska fylla i blanketterna för ekonomiskt bistånd eller vem som råkar äga bilen som är så slarvigt parkerad att det ser ut som den ska rulla ned i vattnet (läs escodobe!) Jag är helt övertygad om att kommunen skulle implodera eller något annat dramatiskt utan dom.
Måste jag byta jobb nån gång så skulle det helt klart vara ett alternativ!
 
Jag jobbar i socialkontorets kundtjänst på kommunen. Vi är inte en växel.
Det är väldigt svårt att veta skillnaden tydligen. Men de flesta blir glada när vi kan svara på nästan alla frågor direkt i kundtjänst.

"Nej du får inte försörjningsstöd om du inte lämnat in en ansökan OCH alla handlingar som handläggaren behöver för att kunna ta ett beslut"

Om du inte vet vad din handläggare jobbar med eller vad handläggaren heter så kan jag absolut inte koppla dig, vem ska jag koppla dig till? Jaha heter hon Anna och jobbar på kommunen? Ja men absolut, jag kopplar dig till en av alla 459 Anna som jobbar på kommunen, spelar det någon roll vilken av dom?

Det är väldigt fascinerande att dementa personer knappt vet vad de heter, men telefonnumret till kommunen och rätt knappval till socialkontorets kundtjänst kommer de ihåg. Det tar jag som ett tecken på att vi är snälla och trygga att prata med 🙂

Sen är det intressant hur många det är som har förutfattade meningar om att "det är enkelt och helt kravlöst att få försörjningsstöd" och att det spelar roll vad man har för ursprung om man får pengar eller inte.. jag fick tala om för min egen far häromdagen att det inte är lätt att få försörjningsstöd. Det är höga krav på dem som ansöker för att de ska få pengar.

Jag har fått frågan, vad gör ni om det ringer in en person som låter som att den är påverkad av något? För det första, hur ska vi veta om personen är det? Problem med talet eller påverkad? Låter personen som att den behöver akut hjälp från vården löser vi ju det givetvis, men i övrigt ? Vi svarar på kundens frågor och sen tar vi nästa samtal. Vi gör inte skillnad på folk. Alla kommuninvånare har samma rätt till hjälp från oss. Vi får väldigt ofta höra från våra "stammisar" som har missbruksproblem att det är så skönt att prata med oss både i telefonen och i receptionen för vi behandlar dem precis som alla andra.

En annan fråga jag får är vad vi gör om personer skriker och är otrevliga i telefonen. Jag talar om för personen att om jag ska kunna hjälpa personen måste hen sluta skrika och vara otrevlig. Fortsätter personen avslutar jag samtalet
I affären jag jobbade i hade jag telefonen som ringde då man ringde till affärens huvudnummer, då butikschefen tyckte att det var tråkigt att prata med kunder. Jag fick också känslan av att vi upplevdes som ett tryggt och nära ställe att ringa till. Ofta var ju samtalen relevanta, om vi fått in nypotatis eller om vi hade en viss sorts garn. Men ibland frågades det om jag visste vad människan hette som är Petters fru och är massageterapeut och om jag kan hitta hennes telefonnummer. Eller vilket försäkringsbolag är det nu igen som har kontor vid den och den gatan, de ville inte chansa och ringa fel, så de frågar oss i stället. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 492
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg. Ett jobberbjudande...
Svar
9
· Visningar
1 901
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
1 929
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp