Vad vet folk inte om ditt jobb?

Men sluta! Frågar folk verkligen det?? Normalbegåvade människor..? :rofl::rofl::rofl:
Vete fan om de är normalbegåvade 🙈🤣
Får också frågan åt andra hållet:
- jag vill handla i Australien.
- okej men det är stängt där nu så order gäller imorgon
- va??? varför är det stängt? Jag vill ju handla nu
- ja men absolut. Jag ringer Sydneybörsen och kollar om de kan öppna handeln lite snabbt mitt i natten för att en svennebanan vill handla lite aktier för 1000kr.

*kl*
Finns även otaliga kunder som vill handla i Ryssland. Krig och sanktioner verkar ha gått dem helt förbi. De blir ibland riktigt otrevliga när jag förklarar att det inte går. Det är ju orättvist för de vill ju tjäna pengar nu när ryska bolag är så billigt…..
 
Är väll mer ett uttryck för behovet av medicin som ju trots allt är det ni säljer. Apotek är ju en samhällsservice även om den nu är avreglerad. Man är ju i många fall helt beroende av att få tag på sin medicin och nu får man ju heller inte se till att man har medicin så man klarar sig (dvs man kan inte själv lagra).

Vad gör man när en medicin man är beroende av att ta inte finns att köpa på apoteket?
Ja precis, behöver av medicin och rädslan/frustrationen/oron när den är slut. vad ska man göra utan medicin? Tror inte folk är så dumma att de tror att medicinen är undangömd, snarare tänker de högt, luftar sina tankar och oro och kanske till och med gör det som ett sätt att få råd hur man ska gå vidare.

Jag förstår också misstänksamheten mot utbytespreparat- alla är trots allt inte lika "bra" per individuellt. Vissa mediciner ska ju inte ens bytas ut eftersom det kan påverka patienterna negativt.
 
Jag förstår att det är olika intressen men vore det inte häftigt att åka till egyten, libyen, grekland och få vara med om sådana utgrävningar? Det hade jag tyckt. Kan man gå olika inriktningar på utbildning?
Jag är bara intresserad av att göra bra arkeologi. Det gör jag bäst i Skandinavien baserat på den kompetens jag har (skulle iofs duga bara i stora delar av norra Europa) och hur arkeologin fungerar här.

Dock är jag en av mycket få svenska arkeologer som faktiskt har fälterfarenhet från Egypten, det var så jag började resa till det landet. Det var för ca tjugo år sedan när den ledande myndigheten i där explicit efterfrågade mer arkeologi i Nildeltat. Vi fick fram lite pengar och gjorde ett testprojekt. Problemet var att det inte finns något system för samarbete mellan västerländska och egyptiska arkeologiska aktörer och vi hittade aldrig den lokala samarbetspartner vi ville ha. Det kolonialistiska systemet med västerländska, arkeologiska "missions" är djupt rotat (eller var i alla fall då, men jag tror inte det ändrat sig så mycket) och inget som fungerade för oss. Så - nej, jag när ingen dröm om fältjobb på platser för forntida högkulturer. Fältarkeologi kan för övrigt vara riktigt tungt och slitsamt.

Ja, det är olika inriktningar på utbildning. För Egypten är det egyptologi som gäller. Den utbildningen är dock väldigt språkligt inriktad (hieroglyfer mm). För Grekland och Rom läser man antikens kultur och samhällsliv. Där behöver man också en hel del språkkunskaper beroende på inriktning. Utanför Sverige är inte utbildningarna alltid skilda i olika ämnen som här, det är egentligen en ganska underlig indelning vars ursprung inte är känt för mig.
 
Vete fan om de är normalbegåvade 🙈🤣
Får också frågan åt andra hållet:
- jag vill handla i Australien.
- okej men det är stängt där nu så order gäller imorgon
- va??? varför är det stängt? Jag vill ju handla nu
- ja men absolut. Jag ringer Sydneybörsen och kollar om de kan öppna handeln lite snabbt mitt i natten för att en svennebanan vill handla lite aktier för 1000kr.

*kl*
Finns även otaliga kunder som vill handla i Ryssland. Krig och sanktioner verkar ha gått dem helt förbi. De blir ibland riktigt otrevliga när jag förklarar att det inte går. Det är ju orättvist för de vill ju tjäna pengar nu när ryska bolag är så billigt…..
Och de här kunderna tänker att Ryssland är ett tryggt och bra placeringsobjekt för småspararen nu, efter som det som är billigt nu alltid blir dyrare sen? O_o Att Rysslands ekonomi kanske kollapsar och bolag går omkull finns inte på kartan?
 
När jag jobbade med att integrera och testa basstationer för mobiltelefoni, så hivade folk fram sina mobiler och trodde att jag skulle kunna trolla dem till att fungera även utan täckning.
Alternativt ville de att jag fixade en billig telefon eller ett billigt abbonemang.
 
Ja precis, behöver av medicin och rädslan/frustrationen/oron när den är slut. vad ska man göra utan medicin? Tror inte folk är så dumma att de tror att medicinen är undangömd, snarare tänker de högt, luftar sina tankar och oro och kanske till och med gör det som ett sätt att få råd hur man ska gå vidare.

Jag förstår också misstänksamheten mot utbytespreparat- alla är trots allt inte lika "bra" per individuellt. Vissa mediciner ska ju inte ens bytas ut eftersom det kan påverka patienterna negativt.
Lägg också till det idiotiska i systemet med att recept skrivs så att du inte kan hämta ut dem förrän sista dagen när medicinen från förra receptet tar slut. Finns inget utrymme för leveranstider. Finns inget utrymme för att du inte har praktisk möjlighet att ta dig till apoteket just den dagen. Finns inget utrymme för att det är en söndag när apoteket är stängt.

Som kund är jag satt av andra i situationen att jag måste ha varan idag. Klart man blir så frustrerad och desperat att man kan säga ogenomtänkta saker.
(Ja, jag förstår att funktionen behöver finnas för vissa patienter när det gäller vissa mediciner, men den rutinanvänds och trots evinnerliga påpekanden om problemet så faller det tillbaka i att de använder det alternativet som sitt default)
 
Just det där med att ta hem saker från jobbet har jag ibland undrat över. Det kan väl inte vara så att man får göra det på specielt många ställen? Men ändå verkar folk tro att andra får göra det.
Visst har vi haft personalrabatt där jag jobbat, men inte är min trädgård fylld med plantor jag tog hem gratis från plantskolan, det funkar liksom inte så.

Jag undrar om inte det var vanligare förr i världen. Jag är uppvuxen på en bruksort och där sades det lite skämtsamt att om bolaget skulle återkräva all plank och spik som rättmätigen var bolagets skulle inte ett hus stå upprätt.
 
🤣 Jag tror jag skrattade en kvart at det har ... nu har jag dock samlat mig och forstar plotsligt vissa konstiga svar jag fatt ibland i Sverige.



Tack for att du refererade till KI och Macciarini. Jag har ibland hort om Macciarini skandalen och Karolinska men inte forstatt vad det var. Nu googlade jag och hittade en "timeline" ... och ar "astonished" over hur det hela gick till.



Som buss schaufor checkar jag in pa en tablet en viss tid varje dag. Som Marknadsforig ansvarig skriver jag tid i en "exceptions log" och en del chaufforer tror tydligen att man bara "skriver till" lite som man tycker.
Ingen forstar vilken tid det tar att kontakta bolag for tillstand med allt fran att satta upp "banners" pa deras staket, till att parkera en skolbuss med banners (NOW HIRING) pa deras mark over dagen, gora scheman for vad vi ska gora under hosten/varen eller scheman over vem som gor vad.

Nar jag hor morr over hur mycket extra tid jag far sa erbjuder jag genast de som klagar att ta over mitt skrivarbete ... emails, telefonsamtal, och iband att infinna sig "in person", scheman, tillverkning av afficher, etc.

Även för mig som arbetar med utveckling är det helt oförståeligt att Macciarinis "forskning" kunde fortgå så länge som det gjorde. Men det är verkligen ett klockrent exempel på hur man INTE ska bedriva medicinsk utveckling.
 
Jag jobbar i butik och vi får absolut inte ta hem någonting alls utan att regelrätt betalat som en vanlig kund

Vi har ibland hemgångs kontroller
Dvs en väktare står gömd utanför personalingången och vi får visa upp våra kassor och väskor
Har vi köpt något ska kvitto visas upp har vi inte kvitto rapporteras det till vår chef
Vägrar vi att vända ut och in på våra privata väskor rapporteras det också
Det känns ärligt talat rätt förnedrande faktiskt
Min arbetsgivare litar inte på mig
Detta är tydligen en överenskommelse mellan facket och arbetsgivaren och jag kan vägra men det i sig är ju misstänkt
 
Jag jobbar som anläggningsingenjör på reningsverk. Inte ens mina kollegor vet nog riktigt vad jag gör ;). Min roll handlar om att ta fram verktyg för att hålla anläggningen säker ur arbetsmiljösynpunkt, och samordnar drift, underhåll och projekt på anläggningarna. Jag jobbar också mycket i projekt och tar fram teknisk dokumentation, skriver funktionsbeskrivningar och driftinstruktioner för att nämna något.

Om ett par veckor byter jag tjänst och blir projektledare inom processanläggningar. Det kommer nog inte kräva så mycket förklaring tänker jag.
 
Är väll mer ett uttryck för behovet av medicin som ju trots allt är det ni säljer. Apotek är ju en samhällsservice även om den nu är avreglerad. Man är ju i många fall helt beroende av att få tag på sin medicin och nu får man ju heller inte se till att man har medicin så man klarar sig (dvs man kan inte själv lagra).

Vad gör man när en medicin man är beroende av att ta inte finns att köpa på apoteket?
Man får (i de flesta fall) hämta ut medicin som räcker till 3 månaders förbrukning och man kan göra nästa uttag när (på pappret, enligt dosering i receptet) 2/3 av den uthämtade medicinen är förbrukad. Det innebär att man oftast har några veckor på sig innan man blir helt utan medicin.
Undantaget är när läkemedel skrivs ut så att det finns tvingande intervall, för att det inte ska finnas för stora doser hemma, av olika skäl (gäller ofta narkotikaklassade läkemedel)

OM den medicin man måste ha inte finns på apoteket, t.ex för att den är restnoterad från tillverkaren, och det inte finns några generiska utbyten som kan göras direkt på apoteket får man kontakta sin läkare för att få hjälp att hitta alternativ.
Lägg också till det idiotiska i systemet med att recept skrivs så att du inte kan hämta ut dem förrän sista dagen när medicinen från förra receptet tar slut. Finns inget utrymme för leveranstider. Finns inget utrymme för att du inte har praktisk möjlighet att ta dig till apoteket just den dagen. Finns inget utrymme för att det är en söndag när apoteket är stängt.

Som kund är jag satt av andra i situationen att jag måste ha varan idag. Klart man blir så frustrerad och desperat att man kan säga ogenomtänkta saker.
(Ja, jag förstår att funktionen behöver finnas för vissa patienter när det gäller vissa mediciner, men den rutinanvänds och trots evinnerliga påpekanden om problemet så faller det tillbaka i att de använder det alternativet som sitt default)
Fast problemet är ju inte att systemet finns utan att det verkar användas "i onödan" i ditt fall (om jag uppfattar din beskrivning rätt).
 
Fast problemet är ju inte att systemet finns utan att det verkar användas "i onödan" i ditt fall (om jag uppfattar din beskrivning rätt).
Systemet med att receptskrivningen görs på det sättet att det är en standardrutin är det som är problemet.

Inte något som har med mitt individuella fall att göra, utan om att det inte ens med hänvisning till individuella anpassningsbehov går att få recepten med rimliga längder på hämtintervallen och flextid på datumet. För att de oavsett omständigheterna i det individuella fallet skrivs så för att det är det som är standard...
 
För min del så är väl första utmaningen att folk inte alls vet vad en logoped är för något överhuvudtaget. Nej, vi sysslar varken med fötter eller logistik, vi är inte talpedagoger och vi gör mer än att lära barn säga R.

Det jag personligen hade önskat att folk visste mer om är om diagnosen språkstörning och om barns språkutveckling. Jag hade också önskat att det fanns större kunskap om rösthygien och förebyggande insatser för rösthälsa i grupper med höga röstkrav (pedagoger, föreläsare, arbetsledare mfl).
Jag önskar också att folk (i skolan) hade större kunskap om språkstörningar och att köerna till logopeder vore rimliga.
 
Systemet med att receptskrivningen görs på det sättet att det är en standardrutin är det som är problemet.

Inte något som har med mitt individuella fall att göra, utan om att det inte ens med hänvisning till individuella anpassningsbehov går att få recepten med rimliga längder på hämtintervallen och flextid på datumet. För att de oavsett omständigheterna i det individuella fallet skrivs så för att det är det som är standard...
Jag har aldrig varit med om att det är någon standardrutin att göra så, på alla de gånger jag har fått nya eller gamla läkemedel utskrivna. Däremot är det ganska vanligt (enligt min erfarenhet) att läkarna förnyar gamla recept och att det är därför det blir likadant även de följande gångerna.
 
Jag har aldrig varit med om att det är någon standardrutin att göra så, på alla de gånger jag har fått nya eller gamla läkemedel utskrivna. Däremot är det ganska vanligt (enligt min erfarenhet) att läkarna förnyar gamla recept och att det är därför det blir likadant även de följande gångerna.
Där jag bor är det vad de inte gör. Efter en hel argumentationskampanj om konsekvenserna av att det ska hämtas på sista dagen får man ett restriktionsfritt recept. Vid förnyelse så skriver de inte ett nytt likadant, utan igen ett som är utformat efter deras defaultkriterier: Hämta på dagen och bara en månadsförbrukning. Har diskuterat massor om det här och "det är så det funkar" med receptförnyelser för den som skriver receptet "kan inte veta" (aka gå på senaste receptet :banghead:)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 492
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg. Ett jobberbjudande...
Svar
9
· Visningar
1 901
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
1 929
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp