B

**BORTTAGEN**

Hur är dom som "sällskapsdjur"? Har hört att dom är lite som hundar, väldigt personliga osådära?
Hur funkar det med allergiker? Pris?
Hur tar man hand om dom och hur ska dom bo? Inne eller ute? :confused:
Många frågor, men jag har fått intresse för illrar! :love:
 
Illrar blir inte riktigt som hundar, lite mer som katter, fast vildare. De kräver rejäl uppfostran då de är av naturen bitska. De drar sig inte för att riva ner, och tugga sönder det mesta man har, därför måste man "illersäkra" huset, de är små och smala och kan komma in överallt. De blir hjälpligt rumsrena och går på lådan för det mesta. De blir personliga på så sätt att de känner igen folk och blir keliga, men de går inte att lära saker på samma sätt som en hund. De kräver mycket stimulans och är nattaktiva.
 
Tamillrar håller man inomhus. Det kräver, som Krims skriver, en hel del ommöblering ( sök även tidigare tråd) och säkrande av hemmet.
Våra är inte nattaktiva, utan har anpassat sig på så sätt att de sover så gott som hela dagen, är bus-och leksugna på eftermiddagen och kvällen när vi är hemma, för att sedan slockna samtidigt som vi. Oftast vaknar de dock någon timme för tidigt...
En valp kostar 1500-2500 kronor, försäkring runt 600. Kontakt med uppfödare får man lättast genom Tamillerföreningen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 143
Senast: Stergo
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 719
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 204
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 295
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp