Ilsken älgko jagade hästekipage

Sv: Ilsken älgko jagade hästekipage

Älgar är väl inget specifikt för Norrland? ;)

Jag har sett älg ett par gånger när jag varit ute och ridit på Öland. Magnifika djur, men lite läskiga är de allt. :o
 
Sv: Ilsken älgko jagade hästekipage

Nej men detta hände ju där. Och vi har en ganska utbredd upplevelseturism i just norrland, därav mitt svar :p
 
Sv: Ilsken älgko jagade hästekipage

Jag har själv blivit förföljd av en fjålårskalv som tack och lov inte var ilsken.
Men man blir bra "nödig" när man har dom efter sig....
 
Sv: Ilsken älgko jagade hästekipage

Fy vad otäckt! Älgar är bra mycket farligare att rida runt och ha hästar bland än vargar. Jag har stött på älg några gånger men då har de tack och lov inte visat intresse för oss, det där beteendet är ju ändå inte jättevanligt.
 
Sv: Ilsken älgko jagade hästekipage

Jag har också blivit jagad, men av en älgtjur...är numera livrädd för älgar..
De sköt den älgen, då den visst var lite beteendestörd. Den attackerade allt som rörde sej, och höll till på byn, istället för i skogen. Tur att de flesta älgar är normala och inte attackerar. Men jag är mer rädd för älg än varg, fast vi har såna här i krokarna också. Vargarna verkar vara rejält skygga här, än så länge.
 
Sv: Ilsken älgko jagade hästekipage

Hjälp! :eek:
Har stött på älg flera gånger men dom har bara tittat.
Gillar inte älgar :crazy:
 
Sv: Ilsken älgko jagade hästekipage

Norrland har sin charm... :grin:

Kanske är detta något att erbjuda för upplevelseturismen?:idea:

Ja det verkar så, för att ryttare blir jagad av ilskna älgkossor tillhör faktiskt inte ovanligheten. Själv har jag varit med om det två gånger i mellan Sverige , ingen av dessa skrev man om det i tidningen.;) Men se den koan levde inte länge sedan, då vi bad bonden skjuta henne om möjligt vid kommande älgjakt.
 
Sv: Ilsken älgko jagade hästekipage

Älgar är så... eh... STORA! :eek:
Men jag har en slags hatkärlek till dessa bestar. Dom är så fulsnygga att det är löjligt, och deras "trav" är så graciös att jag avundas dom! :love:

Har själv blivit jagad utav en ilsken ko, då jag och min pålle mer eller mindre snubblade över en älgkalv! Det är nog det närmaste frivilliga sken jag någonsin satt av i!
 
Sv: Ilsken älgko jagade hästekipage

Jag måste vara korkad, men det enda jag är rädd för är björnar :crazy:
Jag har några generationer bakom mig som består av jägare så ja, jag är fullt medveten om hur farliga vilda djur kan bli om man i deras ögon vill åt deras ungar. Varför är jag inte rädd?:o
Jag tror jag haft tur som aldrig träffat fel älg, eller kalv för den delen.


Jag vet inte hur många gånger under mitt liv jag delat plats med både älg och ren då jag varit ute och ridit. Men blotta åsynen av björnspår gav mig stora skälvan varpå jag myndigt sa åt min häst att NU GÅR VI HEM (högt så björnen skulle höra och hinna undan).
 
Sv: Ilsken älgko jagade hästekipage

Ridit mellan ko och kalv många gånger, och i de fallen har inget hänt. De gånger jag har blivit jagad, så har det handlat om ko utan kalv som förmodligen inte har haft alla besticken i lådan.
 
Sv: Ilsken älgko jagade hästekipage

Inte för inte som det kallas för björnfrossa... *ryser*

Jag SKULLE för ett antal år sedan åka upp lite norröver med en stallskompis. Vi skulle ta med hästarna och rida på tur och övernatta i stugor osv. Hon hade bekanta där uppe. Allt var så gott som bokat och klart. DÅ kläcker kompisen ur sig att det är en liten detalj som hon "glömt" att nämna. Det finns ganska mkt björn däruppe... :eek::eek::eek:
Gissa om jag avbokade DIREKT! :D
 
Sv: Ilsken älgko jagade hästekipage

Varför då? Har du slutat köra bil? Om inte så ta dig en funderare, jag såg för något år sedan statistik över risker. Att råka ut för en bilolycka var många, många gånger större än de mesta faktiskt.;)
 
Sv: Ilsken älgko jagade hästekipage

De gånger jag är rädd för björn är mest då jag är ute med hunden. Jag känner mig mer oskyddad på marken än på en häst, dessutom är många björnolyckor orsakade av just hundar.
Då jag ridit ut själv har jag varit duktig på att jaga upp mig själv. Tänka på att hästen ska bli rädd, jag ramla av och björnen ge sig på mig osv (även om chansen är desto större att björnen är lika rädd som hästen)... Men rider jag med sällskap pratar vi oftast väldigt mkt och skrattar högt. Så då hinner björnar undan. Jag är övertygad om att björnarna sett mig betydligt oftare än jag sett dem ;)

Så, det finns ingen anledning att vara rädd för bjön om man inte smyger på dem (vilket jägare gör, och det är nästan utan undantag jägare som attackeras), eller har en uppstudsig hund osm irriterar björen och sedan gömmer sig hos huss/matte.
 
Sv: Ilsken älgko jagade hästekipage

Ridit mellan ko och kalv många gånger, och i de fallen har inget hänt. De gånger jag har blivit jagad, så har det handlat om ko utan kalv som förmodligen inte har haft alla besticken i lådan.

Jäklar. Då har jag haft tur med andra ord.

Jag har fö ett ganska mysigt minne av älgar och hästar.
När jag var 13 hade jag en kallblodstravare som jag ofta gav mig ut ensam på. Vi hade ridit långt och skulle passera ett slysnår under en kraftledning, varpå jag plötsligt ser TRE älghuvuden sticka upp ett par meter från oss. De låg och vilade sig, ko och två fjolingar. Jag blev rädd, men bara för att jag inte väntat mig att nån skulle vara där. Min häst reagerade inte.
När vi red tillbaka låg de kvar och glodde. Hästen glodde tillbaka. Ingen av varken häst eller älgar gjorde ens en anstats till muskelryckning. En ganska häftig upplevelse faktiskt.:)

Samma häst älskade att jaga renar. Det var dock mindre häftigt :grin:
 
Sv: Ilsken älgko jagade hästekipage

En rolig men ändå rätt otäck sak hände en kompis för 15 kanske 20 år sedan, han blev jagad av i det här fallet en älgtjur och insåg till sin stora förfäran att han inte skulle komma undan utan faktiskt kanske bli skadad. I sin panik och rädsla så tvärvänder han och springer mot tjuren varvid den såklart stannar av ren förvåning. Därefter laddar kompisen en spark allt vad han förmår, vilket skrämmer skiten ur tjuren som vänder och springer därifrån.:rofl::rofl:

Jag tror han skrek och bredde ut sig som en sån där draködla.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Chlamydosaurus_kingii.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Ilsken älgko jagade hästekipage

När jag hade min första häst så fanns det gott om älgar i närheten. Då jag hade en häst som var intresserad och helt orädd visste jag vart jag kunde rida för att träffa på dem. Har träffat älgar många gånger, bla en gång mor med åring och fjolåring (med en annan häst), förföljd av intresserad ettåring , älgtjur med fru och barn (fast då var det spännande för de klev ut framför oss när vi kom i full fart efter en skogsstig så jag höll på att åka av och landa på herr Älg vid den hastiga inbromsingen . Tack och lov satte hästen upp huvudet så att jag balanserade på hennes huvud ett tag innan jag rasade tillbaka i sadeln igen.

Nuvarande häst har aldrig träffat på älg så jag vet inte vad han skulle göra.

Vi har björn i närheten och det känns kymigare...:crazy: Fick veta förförra året att jag ridit förbi ett björnide några dagar innan nalle klev ut....
 
Sv: Ilsken älgko jagade hästekipage

:rofl::rofl::rofl::rofl:

TACK för dagens välbehövliga garv! :bump: Herre Gud! Jag kan liksom se det framför mig och jag exploderade nästan av skrattsalvan! Inte fan blev det bättre när jag klickade på länken och såg draken... *garvar igen*

Angående björnskräcken så VET jag att jag är mycket irrationell där eftersom jag kör bil fortarande och VET att det är att utsätta sig för en större fara än att traska runt i björnriket! Men jag kan inte låta bli att känna björnskräck ändå! Besökte Grönklitt/Orsa för en massa år sedan. Hörde ett avgrundsvrål och en björn lubbade fram till staketet vi stod vid. Han/hon slog med ramarna på det dubbla stängslet och vrålade! Det jag såg i den bestens ögon var otäckt! En blandning utav ilska och kanske "hat". Trots att det var dubbla stängsel som sagt, så höll jag på att göra i brallan av skräck! Den upplevelsen botade liksom inte min björnskräck!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel
Hästnyheter Hösten är här och med det är det lätt att hamna i ridhusfällan. Men överdriven ridning i ridhus hör inte till de sätt att jobba hästen...
Svar
0
· Visningar
239
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
2 959
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 716
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp