Imorgon ryker tänderna!

Jen80

Trådstartare
Efter en hästolycka för snart 8 år sedan så ska jag äntligen få påbörja behandling för att få ett fint leende igen. Anledningen till att det tagit tid är strulande försäkringsbolag, som vägrar ersätta. Så tandläkarna har fått pussla och göra så gott dom kunnat sista åren, för de riktigt stora skadorna visade sig inte de första åren.

Förra veckan påbörjade jag en tre veckor lång kur med antibiotika (mot benröta och infektioner), igår togs nya röntgenbilder och imorgon plockas några av tänderna ut. ÄNTLIGEN!!!! Jag kommer dock och se lite rolig ut innan min tillfälliga lösgom blir klar, för kommer och ha max fyra tänder kvar i överkäken, bla framtänderna ska ut. Men jag bryr mig ärligt talat inte längre, det gör till och med ont att äta bröd numera.

Sen ska dom försöka sig på en brygga om några månader, det kanske inte kanske håller, men dom vill prova. Annars ryker de sista tänderna så får det bli permanent lösgom.

Jag är verkligen jättenervös inför imorgon, peppning tack! :D:p
 
Tack! :)
Oj, att du fortfarande minns....det var ju inte igår! Men jag minns det som igår :cry::crazy:
 
Jag minns också olyckan. Helt otroligt att det ska behöva ta så lång tid!
Jag ska tänka på dig imorgon och hålla tummarna för att allt går bra :heart
 
Ok, men om inte det är benröta överallt så bör man kunna sätta fast skruvarna där det inte är benröta. Det behöver inte vara den typen av tänder överallt. Man kan t ex sätta skruvar på sidorna (kindtänderna) och sedan "hänga/haka" fast framtänderna på dem så att även de sitter i princip helt fast. Låter jobbigt att äta med lösgom som bara åker runt.
 
Lösgom? Varför inte titanskruvar så de sitter som dina egna tänder?
Det är inte mycket kvar och fästa i.... Dessutom vill inte region skåne betala för skruvar, vi har redan ansökt om det. Inte försäkringsbolaget heller, och jag har ingen möjlighet att bekosta det själv. Tyvärr :(.

Ok, men om inte det är benröta överallt så bör man kunna sätta fast skruvarna där det inte är benröta. Det behöver inte vara den typen av tänder överallt. Man kan t ex sätta skruvar på sidorna (kindtänderna) och sedan "hänga/haka" fast framtänderna på dem så att även de sitter i princip helt fast. Låter jobbigt att äta med lösgom som bara åker runt.
Ungefär som en tandbrygga, som dom ska försöka sig på. OM tänderna håller och det inte behövs dra ut fler.

Lösgom kanske inte är riktigt optimalt, men hellre det än att gå helt utan tänder faktiskt.
 
Tack allihopa, vad goa ni är!!! :love::heart
Det är helt galet att det har gått så lång tid, och det är helt otroligt att ni minns! :eek:
Det har varit väldigt tuffa år, och massor, massor, massor, av tandläkarbesök sen dess. Jag är inte rädd för tandläkaren längre kan man väl säga ;). Men idag är det nervöst, riktigt nervöst faktiskt. Det är liksom nu det ska ske, den stora förändringen som jag har längtat så efter.
Och jag ska inte vara hos tandläkaren förrän halv fem, gah, det är många timmar kvar att nojja sig över! Funderar på att sova några timmar när jag varit i stallet och ridit , så tiden går fortare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I november är det 10 (!!) år sedan jag fick munnen insparkad av en häst. Ni är många som följt mig under alla år och jag minns så väl...
Svar
16
· Visningar
1 292
Senast: Sonic76
·
Småbarn Nr 1 fick sin första tand vid 6 mån ålder och sen kom de upp i rätt ordning och ganska snabbt och utan större problem. Det var lite...
Svar
16
· Visningar
2 454
Senast: Gnarpis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp