Imorgon ryker tänderna!

@Emtherlia och @Chili

Olyckan var helt och hållet mitt egna fel,jag har inte en enda gång skyllt på hästen.
Jag hade eget stall då med fyra hästar och en var hos mig på rehab efter kastrering, en jättesnäll 14-årig valack som jag hade känt och hanterat i flera år. Jag skulle gå ut i bilen och hämta in morötter och stängde inte hans boxdörr, han gick aldrig ur sin box. Men stoet brunstade och han kunde bara inte låta bli, .Så när jag kom in i stallet stod han hos henne och jag sa till honom att gå in i sin box och gick bakom honom (fanns inte plats för annat). Då piper stoet till och hästen sparkar bakut, precis när jag är nån meter bakom honom.

Det kanske låter konstigt, men jag minns än idag hur jag tänkte; okej, det här kommer och göra ont. Och det gjorde det kan jag lova Höger hov träffade liiite liiite till höger på munnen, tur det - hade jag blivit träffad mitt på hade jag fått näsbenet i hjärnan. Något nervös fick jag känna i munnen och oj vad tänderna inte satt på rätt plats! Både framtänderna var insparkade så dom låg längs med gommen i överkäken (min dåvarande tandläkare hade aldrig sett något liknande), kände ett stort sår vid käkbenet och kände bara käkbenet en bra bit... Va fan. Jaha, men då fick jag väl åka till akuten - igen? In med hästen i boxen, på med täcke osv och ut till mamma i bilen. Jag lovar, jag har aldrig åkt bil så fort någonsin ;).

Tyvärr blev jag otroligt felbehandlad på akuten, dom ville inte ens röntga mig (med andra ord tog det nästan en veckan innan tandkirurgen gjorde det och hittade en krosskada på höger sida). Inte heller sy, men det fick min tandläkare göra dagen efter - 8 stygn och munnen full med plast för att försöka hålla framtänderna på rätt plats efter det att de dragits på hyfsat rätt plats igen (DET gjorde ont!!!!!!!!). Eftersom dom inte slängde mig i en ambulans till Malmö för akut hjälp så har jag dom problemen jag har idag. Det har alla konstaterat - alla tänderna hade gått att rädda (6 stycken har tagit skada av detta) i så fall. Surt, väldigt surt...
Och alla dessa små benbitar som krupit ut ur tandköttet från krosskadan hela tiden i alla år, usch!

Fyra månader med flytande, men, jag blev ju rätt smal på dieten också ;).

Jag har varit jätterädd för tandläkaren, det har gått över nu efter ca 40-50 tandläkarbesök.
 
@Emtherlia och @Chili

Olyckan var helt och hållet mitt egna fel,jag har inte en enda gång skyllt på hästen.
Jag hade eget stall då med fyra hästar och en var hos mig på rehab efter kastrering, en jättesnäll 14-årig valack som jag hade känt och hanterat i flera år. Jag skulle gå ut i bilen och hämta in morötter och stängde inte hans boxdörr, han gick aldrig ur sin box. Men stoet brunstade och han kunde bara inte låta bli, .Så när jag kom in i stallet stod han hos henne och jag sa till honom att gå in i sin box och gick bakom honom (fanns inte plats för annat). Då piper stoet till och hästen sparkar bakut, precis när jag är nån meter bakom honom.

Det kanske låter konstigt, men jag minns än idag hur jag tänkte; okej, det här kommer och göra ont. Och det gjorde det kan jag lova Höger hov träffade liiite liiite till höger på munnen, tur det - hade jag blivit träffad mitt på hade jag fått näsbenet i hjärnan. Något nervös fick jag känna i munnen och oj vad tänderna inte satt på rätt plats! Både framtänderna var insparkade så dom låg längs med gommen i överkäken (min dåvarande tandläkare hade aldrig sett något liknande), kände ett stort sår vid käkbenet och kände bara käkbenet en bra bit... Va fan. Jaha, men då fick jag väl åka till akuten - igen? In med hästen i boxen, på med täcke osv och ut till mamma i bilen. Jag lovar, jag har aldrig åkt bil så fort någonsin ;).

Tyvärr blev jag otroligt felbehandlad på akuten, dom ville inte ens röntga mig (med andra ord tog det nästan en veckan innan tandkirurgen gjorde det och hittade en krosskada på höger sida). Inte heller sy, men det fick min tandläkare göra dagen efter - 8 stygn och munnen full med plast för att försöka hålla framtänderna på rätt plats efter det att de dragits på hyfsat rätt plats igen (DET gjorde ont!!!!!!!!). Eftersom dom inte slängde mig i en ambulans till Malmö för akut hjälp så har jag dom problemen jag har idag. Det har alla konstaterat - alla tänderna hade gått att rädda (6 stycken har tagit skada av detta) i så fall. Surt, väldigt surt...
Och alla dessa små benbitar som krupit ut ur tandköttet från krosskadan hela tiden i alla år, usch!

Fyra månader med flytande, men, jag blev ju rätt smal på dieten också ;).

Jag har varit jätterädd för tandläkaren, det har gått över nu efter ca 40-50 tandläkarbesök.
Shit pomfritt!
Känner mig dum som har gnällt över mina tänder nu:o
Hoppas verkligen du får ordning på detta snart och att du får bli smärtfri!
 
Tyvärr blev jag otroligt felbehandlad på akuten, dom ville inte ens röntga mig (med andra ord tog det nästan en veckan innan tandkirurgen gjorde det och hittade en krosskada på höger sida). Inte heller sy, men det fick min tandläkare göra dagen efter - 8 stygn och munnen full med plast för att försöka hålla framtänderna på rätt plats efter det att de dragits på hyfsat rätt plats igen (DET gjorde ont!!!!!!!!). Eftersom dom inte slängde mig i en ambulans till Malmö för akut hjälp så har jag dom problemen jag har idag. Det har alla konstaterat - alla tänderna hade gått att rädda (6 stycken har tagit skada av detta) i så fall. Surt, väldigt surt...
Och alla dessa små benbitar som krupit ut ur tandköttet från krosskadan hela tiden i alla år, usch!

Hualigen :cry:!

Min kompis som svimmade när hon cyklade och störtade ner i ett hål i vägen (vägarbete) vaknade också upp med framtänderna långt bak i gomen och hela baletten. Men hon fick 100 % uppbackning av vården, försäkringsbolag och hela Köpenhamns tandläkararsenal. Vad jag vet är hennes tänder nuförtiden tillbaka där de satt innan olyckan och de räddades allihop, pga god och snabb vård.

Usch vilka konsekvenser en sådan felbehandling som din kan få alltså :cry:.
 
@Fan of Bill Jag tog mig iväg trots allt. Inte för att det kändes vidare bra och det var bara andra gången jag träffade psykologen... Fy, det är verkligen jättejobbigt och prata, F och S funkar inte alls och uttala. Men alla är verkligen jättegulliga mot mig. Mina vänner vill handla åt mig (det är inte så kul och visa sig ute direkt, syns ju även utanpå pga svullnaden, sen bör man öppna munnen och vara trevlig mot kassörskan!), grannarna kommer och knackar på och frågar hur jag mår mm. Det är otroligt uppskattat, mer än dom kan tro.
Jag fixar inte och rida, jag kan inte koncentrera mig alls. Min häst är en sån där som man måste stötta hela tiden så det är inte ens lönt att försöka just nu. Men en vän i stallet drog med mig ut med hennes shettisar idag så jag fick annat och tänka på, tjohoo - galopp på stubbåker med varsin vagn kan få vem som helst och skratta högt! :love:

Jag är inte direkt bättre, jag är mer svullen inuti munnen och jag får peta bort varklumpar flera gånger om dagen (jag går dock fortfarande på antibiotika så det är rätt lugnt). Skitäckligt faktiskt, och allt smakar örk som jag lyckas få i mig. Ska inhandlas corsodyl imorgon, jag trodde jag hade det hemma men det var slut.

Det enda jag får i mig som inte gör ont är i princip glass och risgrynsgröt, hela käken ömmar om jag försöker tugga något med kindtänderna på vänster sida som är kvar, eller om det är varmt. Aj aj. Jag glömde köpa sugrör idag så hur jag ska få i mig kaffet imorgon bitti vete tusan :o.

Hoppas verkligen det vänder snart!
Tills dess får jag hålla tillgodo med ipren och alvedon, som just nu överdoseras. Jag är väldigt väldigt smärttålig, men det här...aj, vidrigt, fullständigt vidrigt.

Skönt med omtanke, och jag hoppas verkligen att det vänder snart för dig. Det där med mun och tänder är så extra ömtåligt jämfört med resten av kroppen, i mina ögon sett.

Kram
 
Sorry för kassa uppdateringar, men jag har typ legat däckad...

Tack för era svar, ni är så bra allihop! När olyckan skedde var jag glad över att ha buke, jag har under alla år fått så mycket stöd kring olyckan så jag blir alldeles rörd :love:.

Jag har fortfarande jätteont och visst hade det sina förklaringar, jag har nämligen varit hos tandläkaren idag och hämtat och provat protesen. Jag har både infektioner och inflammationer, så inte konstigt att jag har och har haft så ont. Tandköttet är så skört att det blöder vid ansträngning :(. Så jag ska fortsätta med antibiotika och corsodyl, ska även "bada" protesen i corsodylen innan jag sätter in den. Och ska gärna vara utan den så mycket jag kan så det blir hyfsat luftigt.
Det är lite körigt med talet dock!! :rofl: Tandläkaren sa att jag ska läsa högt här hemma så tungan vänjer sig så jag låter som vanligt igen.

Helt tokigt blev det inte?
Om bilden funkar...

12043011_10153692480520972_2655381512837490141_n.jpg


Omg, känns ovant och se. Jag hade vant mig vid mina bruna döda framtänder, har inte haft så här ljusa tänder på många många många år...:eek:
 
Tack snälla ni! :love:
Jag ska proväta snart :D.

Och, ja det var ingen i min gemenskapskrets som blev speciellt förvånad när jag berättade. Jag skulle ta ut protesen och den satt fast! :rofl: Fick ut den till slut, med blödande tandkött som resultat hahaha.
 
Tack snälla ni! :love:
Jag ska proväta snart :D.

Och, ja det var ingen i min gemenskapskrets som blev speciellt förvånad när jag berättade. Jag skulle ta ut protesen och den satt fast! :rofl: Fick ut den till slut, med blödande tandkött som resultat hahaha.
Jenny i ett nötskal :D ;) :love:
 
Men gud vilken resa! Gjordes någon anmälan efter felbehandlingen?

Härligt med snygga tänder igen i alla fall :) hoppas att du får bli smärtfri snart.
 
@Amha Tack! :)

Igår åt jag ordentligt för första gången på över en vecka, tjohooo! Visst, det känns väldigt konstigt, men det funkar! :love:

Japp, jag ringde efter nån vecka till patientnämnden och pratade med dom, jag visste inte hur allvarligt allt var innan tandkirurgen röntgat mun+skalle på mig, och jag antar att jag var rätt chockad också. Och livrädd, då hade jag nämligen extrem tandläkarskräck.
Mannen jag pratade med där blev minst sagt upprörd och bad mig maila allt bums till honom så han kunde ta itu med det direkt.
Jag hade "tur" och hade mamma med mig till akuten, som dessutom jobbat som sjuksyrra på ortopeden i över 20 år, som också kunde intyga vad sjutton som hände i det där rummet på akuten.
Läkaren fick yttra sig och det var rent bullshit rent ut sagt, han skrev om undersökningar som inte gjorts bla (han kände inte ens på ansiktet!) och han presenterade sig som kirurg för mig på akuten, det var han inte visade det sig. Det var så mycket som inte stämde.

Jag orkade tyvärr inte gå vidare sen, jag hade fullt upp med att orka med vardagen. Det var tufft, jäkligt tufft. Den här olyckan önskar jag inte ens min värsta ovän. Fy tusan vilken resa det har varit!
 
Jag bara måste göra en uppdatering om läget!

Numera kommer det inte benbitar genom tandköttet längre, dom kommer ut där högertanden fattas, så det vill inte läka helt och hållet tyvärr, det är bara en tunn tunn slemhinna över hålet där högertanden satt. Två stycken bitar har jag fått plocka ut sen förra tandläkarbesöket, och det är inte alls skönt. Jag var senast idag hos tandläkaren och hon tror att jag har massor med småsprickor i tandbenet som är svåra och se på röntgen, ev. ska jag iväg på en skiktröntgen till för att kolla upp det igen. Och nu är det också väldigt glasklart att det var bra att jag inte fick titanskruvar insatta, för det hade inte funkat.

Men det gör inget, för jag mår så bra med min protes! :love:
De flesta av mina febertoppar (som jag haft sen olyckan) är borta och jag är inte lika trött. Och framförallt - jag har inte ont! :bow:

Jag går på täta kontroller nu i början och idag fick tandläkaren fylla ut med nåt gummiliknande material i protesen för den glappar lite väl mycket nu när käkbenet ändrat sig när tänderna är borta. Så nu sitter den perfekt igen! :p

Att man kan vara så glad över en liten plastbit, eller vad det nu är för material! :rofl:
 
Jag bara måste göra en uppdatering om läget!

Numera kommer det inte benbitar genom tandköttet längre, dom kommer ut där högertanden fattas, så det vill inte läka helt och hållet tyvärr, det är bara en tunn tunn slemhinna över hålet där högertanden satt. Två stycken bitar har jag fått plocka ut sen förra tandläkarbesöket, och det är inte alls skönt. Jag var senast idag hos tandläkaren och hon tror att jag har massor med småsprickor i tandbenet som är svåra och se på röntgen, ev. ska jag iväg på en skiktröntgen till för att kolla upp det igen. Och nu är det också väldigt glasklart att det var bra att jag inte fick titanskruvar insatta, för det hade inte funkat.

Men det gör inget, för jag mår så bra med min protes! :love:
De flesta av mina febertoppar (som jag haft sen olyckan) är borta och jag är inte lika trött. Och framförallt - jag har inte ont! :bow:

Jag går på täta kontroller nu i början och idag fick tandläkaren fylla ut med nåt gummiliknande material i protesen för den glappar lite väl mycket nu när käkbenet ändrat sig när tänderna är borta. Så nu sitter den perfekt igen! :p

Att man kan vara så glad över en liten plastbit, eller vad det nu är för material! :rofl:
Roligt att det går frammåt vännen. :up: :D :heart
 
Har något vagt minne av att ha läst om olyckan tidigare.
Men så himla roligt att läsa att det går så pass bra med protesen! :):up:
 
Jag bara måste göra en uppdatering om läget!

Numera kommer det inte benbitar genom tandköttet längre, dom kommer ut där högertanden fattas, så det vill inte läka helt och hållet tyvärr, det är bara en tunn tunn slemhinna över hålet där högertanden satt. Två stycken bitar har jag fått plocka ut sen förra tandläkarbesöket, och det är inte alls skönt. Jag var senast idag hos tandläkaren och hon tror att jag har massor med småsprickor i tandbenet som är svåra och se på röntgen, ev. ska jag iväg på en skiktröntgen till för att kolla upp det igen. Och nu är det också väldigt glasklart att det var bra att jag inte fick titanskruvar insatta, för det hade inte funkat.

Men det gör inget, för jag mår så bra med min protes! :love:
De flesta av mina febertoppar (som jag haft sen olyckan) är borta och jag är inte lika trött. Och framförallt - jag har inte ont! :bow:

Jag går på täta kontroller nu i början och idag fick tandläkaren fylla ut med nåt gummiliknande material i protesen för den glappar lite väl mycket nu när käkbenet ändrat sig när tänderna är borta. Så nu sitter den perfekt igen! :p

Att man kan vara så glad över en liten plastbit, eller vad det nu är för material! :rofl:

Jag gläds med dig:bump:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I november är det 10 (!!) år sedan jag fick munnen insparkad av en häst. Ni är många som följt mig under alla år och jag minns så väl...
Svar
16
· Visningar
1 292
Senast: Sonic76
·
Småbarn Nr 1 fick sin första tand vid 6 mån ålder och sen kom de upp i rätt ordning och ganska snabbt och utan större problem. Det var lite...
Svar
16
· Visningar
2 454
Senast: Gnarpis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp