Bukefalos 28 år!

Importera eller köpa svenskt?

Seabaz

Trådstartare
Man ska ju främja svensk avel egentligen. Men varför lockar det så mycket att skaffa en häst från dess hemland?


Jag är lite föl-tankar men då min egen häst är valack så är det ingen idé att kolla på hingstar till honom liksom :D

Så i mitt läge så skulle det vara att köpa ett föl.
Priserna är väldigt olika på hästar i Europa och snackar vi fölpriser på den rasen jag tänker på så hamnar vi på 15-20 tusen i Sverige.

Kollar jag på priser i hemlandet så ligger det på 5-10 tusen för ett föl men så tillkommer då transportkostnader på ca 10 tusen.


Och faktum är att tanken på att ta ett föl/åring från hemlandet är betydligt mer lockande än att köpa ett svenskt föl. Men jag vet egentligen inte varför?
Är det fler som känner så och har några idéer?


Och detta med att främja svensk avel, ett sätt kan ju också vara då att importera nya hästar från hemlandet? Man kan ju se det från den sidan också.... Eller är jag helt ute och cyklar?

Hur bör man tänka om man nu är ny inom avelsbranchen?
 
Sv: Importera eller köpa svenskt?

Det beror väl på rasen. I vissa fall så finns bra avelsmaterial här och då främjar ju inte import den svenska avel.
I andra raser kan det vara väldigt "främjande" med import och nytt blod.
 
Sv: Importera eller köpa svenskt?

Jag köpte min senaste från utlandet, både för att det blev billigare trots frakt och allt.
Plus att den rasen finns det få av i sverige så hade kanske inte varit smart att köpa en hingst när både far och bror är i avel och det bara finns runt 40-50 hästar av denna ras här :p Så nytt blod hit + billigare lockade mer för min del :D Är en hingst tänkt för avel jag skaffat.
 
Sv: Importera eller köpa svenskt?

I ditt fall verkar ju slutsumman bli ungefär densamma och då hade jag helt enkelt tittat efter en häst här i Sverige först och hittade jag inte rätt så tittar jag utomlands. Varför krångla till det mer än man måste?
 
Sv: Importera eller köpa svenskt?

Det finns ganska mycket hästar i avel med stamtavla från hemlandet, en hel del importer eller åtminstone med import i första och andra led.

Dock är det lättare att hitta den typen av föl/häst som jag vill ha i hemlandet än här i Sverige.
Det blir ju allt mer populärt att avla sportponnys och inte bruksponnys om man nu måste kategorisera.


Men en annan sak som slog mig. Får en import vara med och tävla treårs, kvalitet, championat osv?
 
Sv: Importera eller köpa svenskt?

Jag kommer att köpa en ny häst om några år, och då kommer jag ev att leta utomlands. Jag har alltid köpt häst i Sverige, men har insett att varför ska jag inte leta häst i min ras hemland? Där finns ett gigantiskt utbud och även om de finaste inte säljs utomlands, så räcker det gott och väl med en helt ok individ för mig. Däremot skulle jag inte köpa en islandshäst (det är inte min ras) på Island eftersom om jag förstått det hela rätt så har de importerna lättare för att utveckla eksem i Sverige.
 
Sv: Importera eller köpa svenskt?

Om jag letar häst så kollar jag överallt. Det är rätt häst som gäller, och råkar den finnas i Sverige -kanon, mindre krångel. Finns den i Europa eller USA, ja då är det så.

Men jag börjar liksom med att bestämma exakt vad jag vill ha och sedan leta reda på det.
 
Sv: Importera eller köpa svenskt?

Jag håller med wrangler, jag bestämmer migockså för vad jag vill ha och hur stor min budget är och sedan letar jag.

Jag har importerat en häst från dess "hemland" då det vid den tidpunkten fanns ganska ont om hästar i ridbar ålder inom rimligt pris (för mig). Däremot fanns det en del föl och åringar. Så då blev det import eftersom det jag sökte inte fanns i landet.

Min nuvarande häst har importer i stammen men är svenskuppfödd. Utlandsuppfödda ponnier har, vad jag förstått det som, inte fått delta i ponnychampionaten som reglerna varit nu iallafall. Skulle jag köpa en ny cob skulle jag absolut åka över till wales och kolla. Utbudet i sverige är inte jättestort, än sålänge, även om det sakta men säkert ökar!
 
Sv: Importera eller köpa svenskt?

delvis KL

jag vet ju exakt vad jag vill ha, men vi snackar 1-årssto.

I sverige dyker det upp en eller två kanske av den stamtavlan som också är sto och till salu per säsong.

I hemlandet kan jag hitta 15-25 sådana per säsong.

Pris i Sverige ligger på 20 000kr plus minus 5000 ungefär. Men det är inte många uppfödare som släpper ifrån sig bra stoföl här.

I hemlandat finns så många hästar så där släpps betydligt fler små fina stoföl till salumarknaden. Där ligger priserna på 10-15 000kr för ett stoföl. Ibland under 10 dessutom efter den kris dom har/har haft. (Irland)

Men då tillkommer ju transporten till Sverige.
 

Liknande trådar

Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
Svar
19
· Visningar
3 999
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 400
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 207
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp