Bukefalos 28 år!

Importera häst från Polen

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Aniie

Jag har lite frågot ang, hästar importerade från Polen.

Har kollat omrking lite på internet om hästar till salu, och har sett att dom säljer kvalitets hästar från Polen rätt billigt.
Och jag undrar om det är någon som köpt häst utav dem.

Har pratat lite smått i telefon med en svensk som är säljaren till dem i polen.

Hästen kommer direkt från polen hem till stallet där den ska stå.

Och då har ja lite frågor som jag hemskt gärna skulle vilja ha svar på.

1. Kan man lite på dem? så man inte blir grundlurad.

2. Hästen har Polsktpass och är veterinärsbesiktigad, men lär besiktigas här i sverige innom en månad, och om hästen ej går igenom blir det återköp. (kan man lita på detta?) Lär man göra om passet till svenskt?

3. vad ska hästen vaccineras mot.

4. hästen lär väl inte stå i karantän här i sverige?

5. kan man försäkra hästen direkt den kommit till sverige

hoppas det är någon som har svar på detta som gjort ett köp av dem i polen, eller vet någon som gjort det.
Berätta gärna hur hela köpet går till, är det förskottsbetalning eller betalar man när hästen kommer till stallet.

mvh annelie
 
Sv: Importera häst från Polen

Överlag efter att ha gjort och även sett andra göra diverse affärer med Polen så kan jag säga att det är som med hundarna i TV4. Har du inte varit där själv så vet du inte vad du får.
Visst det kan finnas både papper och pass men det är inte säker att de är riktiga. Så om du ska köpa häst från Polen åk dit och titta själv och kolla upp så att allt stämmer. Sedan kan du säker lita på gjorda avtal m m. Ärliga och oärliga människor finns överallt och det är inte är inte lätt att reklamera en polsk häst.
Tänk också på att i ett avtal skriva in vilken lagstiftning som ska gälla, svensk eller polsk. Mycket bra att ha vid eventuellt problem i framtiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Importera häst från Polen

Jag har varit i Polen och skulle aldrig köpa häst därifrån utan att ha sett var den kommer ifrån. Det finns allt från enormt fina stall med jättefina hästar till hopträngda, sjuka och magra hästar i stinkande skjul. :cry:
Har du tur så får du en bra häst men det är inte säkert.
 
Sv: Importera häst från Polen

Dalsland skrev:
Jag har varit i Polen och skulle aldrig köpa häst därifrån utan att ha sett var den kommer ifrån. Det finns allt från enormt fina stall med jättefina hästar till hopträngda, sjuka och magra hästar i stinkande skjul. :cry:
Har du tur så får du en bra häst men det är inte säkert.


hejsan.
man får film ifrån dem där man får se hästarna, och så måste ju hästarna som sagt ha intyg om att dom är friska, och de intyget får max vara 10 dagar gammalt. Det är dom noga med för att få ta in hästarna till sverige. Dom kör hem hästen till mig direkt, och då betalar jag och skriver kontrakt. Sedan ska hästen veterinärsbesiktigas och om den ej går igenom så hämtar dom tillbax hästen, det står i kontraktet. dom nere i polen är svenskar, så jag har pratat en del med dem. det är ca: 150 hästar därifrån som bor häst i sverige nu.

Har pratat med veterinärer och man får försäkra dem direkt här i sverige.

Hundarna är säkerligen insmuglade i sverige, men det går nog inte så bra att smuggla in en häst direkt. dom är något mkt större än hundarna.
 
Sv: Importera häst från Polen

PM:a gärna namnet på dom du köper av.
 
Sv: Importera häst från Polen

Går lika lätt som med en hund! Kanske till och med lättare för tullen har inte samma befogenheter att kontrollera hästar som dom har för hundar. Men det var inte så mycket sättet hästen kommer till Sverige på som att det är väldigt lätt att fixa diverse papper i Polen som är rena förfalskningar. Det finns tyvärr handelsmänn där nere som gör allt för att tjäna pengar (finns nog överallt) och det är lätt att fixa till vad som behövs för att göra köparen nöjd. Så om man inte varit där och sett med egna ögon att det är seriöst så låt bli att göra affären. Det är som att köpa grisen i säcken väldigt lätt att bli lurad.
 
Sv: Importera häst från Polen

o sen är ju de flesta hästarna i polen,estland,lettland osv.. "pressade" ganska högt i ung ålder. tex en jag känner skulle köpa ny ponny för ett par år sen, och så en av dom hon kollade på var 7 år och hade som 5-6 åring gått SM-nivå osv osv.. själv tror jag inte det är hållbart i längden, hästarna håller inte...
 
Sv: Importera häst från Polen

l_isa skrev:
o sen är ju de flesta hästarna i polen,estland,lettland osv.. "pressade" ganska högt i ung ålder. tex en jag känner skulle köpa ny ponny för ett par år sen, och så en av dom hon kollade på var 7 år och hade som 5-6 åring gått SM-nivå osv osv.. själv tror jag inte det är hållbart i längden, hästarna håller inte...


jag har kollat på hästar i åldern 4-6år. och ingen av dem har tävlat. än inte ens inhoppade med ryttare, löshoppad ett fåtal ggr, (ca.60cm) så dessa hästar blir ej pressade om man säger så. Men jag har över vägt till att köpa en häst från sverige. Har troligt vis redan hittat min hjärte vän :D
Jag har fått film ifrån polen, och har pratat mkt med dem, Och det finns hästar som är riktigt fina lär ja säga.
 
Sv: Importera häst från Polen

Hej vet du någon web adress eller namn och telefonnummer på någon som imorterar hästar från Polen alt. Lettland /:banana: Monika
 
Hej! Jag har detsamma hittat en fin häst från Polen. Mina frågor är likadana, men säljaren är alltså helt Polsk och jag måste prata engelska med dem.
Är det pålitligt att inte provrida innan? Har sett "tusentals" videor på när hästen rids av två olika ryttare i alla gångarter, när den löshoppas och hoppas med ryttare mm.
Jag är jätteintresserad men hur går själva importeringen till? Säljaren har väl det stora ansvaret men de tänker då transportera den till Stockholm. Jag bor ca 5 timmar därifrån vilket är lite surt :banghead:
Hästen kommer ha transporterats länge.

Dessutom har jag en till fråga; Får du med foder i så fall? Blir ju lite jobbigt utan avvänjning...
 
1. Kan man lite på dem? så man inte blir grundlurad.
Det går naturligtvis inte att svara generellt att man kan lite på folk för att de är från Polen, Östergötland eller Flen. Människor är olika.

2. Hästen har Polsktpass och är veterinärsbesiktigad, men lär besiktigas här i sverige innom en månad, och om hästen ej går igenom blir det återköp. (kan man lita på detta?) Lär man göra om passet till svenskt?
Du gör en tilläggsregistrering i Sverige men hästen har kvar sitt pass.

3. vad ska hästen vaccineras mot.
Samma som svenska hästar

4. hästen lär väl inte stå i karantän här i sverige?
Nej

5. kan man försäkra hästen direkt den kommit till sverige
När vi köpt häst utomlands (Portugal) har vi försäkrat in dem på plats, så de är försäkrade under resan. Vi har haft engelskspråkig veterinär som besiktat enligt protokoll från försäkringsbolaget (inkl röntgen).
 
Du har redan en tråd om import från Polen.
Den här är från 2005!
Låser den här tråden, fortsätt i din egen tråd! /moderatorn
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 974
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 556
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 716
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Hej! Jag letar efter en egen islandshäst, men priserna är ju hutlösa just nu! Så när man hittar en lite billigare häst blir man ju...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp