Importera katt

WhoIsItAgain

Trådstartare
Ev flyttar jag tillbaka till Sverige (om jag får jobb och bostad) och då ska mina två tyska katter med. Vad jag måste göra före har jag koll på men på Jordbruksverket står de måste tullas. Det är ju inga problem om tullen är där men jag har åkt över till Sverige förr och inte sett någon tull. Har jag bara missat det eller hur gör man om ingen tull är på plats? Kommer med bil och antingen över bron Köpenhamn - Malmö eller med båten Kiel - Göteborg (där antar jag att jag hittar en tullstation som är bemannad om jag letar iof).

Någon som vet? Eller måste jag åka så jag kommer förbi en tull som är bemannad även om den inte ligger direkt där jag kommer in över gränsen?
 
Är du säker att du måste tulla? Jag har importerat från Kroatien och Finland. Senast (Kroatien förra sommaren) behövde jag bara anmäla på jordbruksverkets hemsida för att kunna visa tullen, men de var inte där så då knallade vi bara igenom. Samma sak när jae importerade från Finland, men det var dock innan man kunde anmäla i förväg på nätet.
 
Är du säker att du måste tulla? Jag har importerat från Kroatien och Finland. Senast (Kroatien förra sommaren) behövde jag bara anmäla på jordbruksverkets hemsida för att kunna visa tullen, men de var inte där så då knallade vi bara igenom. Samma sak när jae importerade från Finland, men det var dock innan man kunde anmäla i förväg på nätet.
Nä säker är jag inte men det stod så på jordbruksverkets sida. Men får ringa dom då. Hamstrarna behövs inte tullas i alla fall, upp till 5 st är tullfritt 👍
 
Är du säker att du måste tulla? Jag har importerat från Kroatien och Finland. Senast (Kroatien förra sommaren) behövde jag bara anmäla på jordbruksverkets hemsida för att kunna visa tullen, men de var inte där så då knallade vi bara igenom. Samma sak när jae importerade från Finland, men det var dock innan man kunde anmäla i förväg på nätet.

Jag fick tulla, men det var från Sverige till Finland. Utställning. Ingen i tullen dock, så det blev ingen tullning ändå.
 
Men vad knasigt att det står att de måste tullas, och samtidigt så finns det ingen möjlighet till det flera gånger :confused: Jag personligen skulle bli osäker på om man gör något olagligt då.
Jag har förstått det som att de ska tullas i meningen att man ska informera tullen om vad man tar in och när.
Om någon är på plats för att kolla om uppgifterna stämmer eller inte är en annan sak.
Tror det finns något sätt att föranmäla om man kommer att köra på ett obemannat ställe? Hemsidan kanske?
https://www.tullverket.se/sv/privat...hundellerkatt.4.7df61c5915510cfe9e7107ce.html
 
Men vad knasigt att det står att de måste tullas, och samtidigt så finns det ingen möjlighet till det flera gånger :confused: Jag personligen skulle bli osäker på om man gör något olagligt då.
Är det inte alltid så att du är skyldig att själv kontakta tullverket om du har saker som ska tullas, oavsett om de finns på plats just när du kommer?
 
Jag har förstått det som att de ska tullas i meningen att man ska informera tullen om vad man tar in och när.
Om någon är på plats för att kolla om uppgifterna stämmer eller inte är en annan sak.
Tror det finns något sätt att föranmäla om man kommer att köra på ett obemannat ställe? Hemsidan kanske?
https://www.tullverket.se/sv/privat...hundellerkatt.4.7df61c5915510cfe9e7107ce.html
Är det inte alltid så att du är skyldig att själv kontakta tullverket om du har saker som ska tullas, oavsett om de finns på plats just när du kommer?
Nu förstår jag! :idea: Tack :up:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 200
Senast: Korven
·
Övr. Hund Hunden Arthur, gatuhund importerad från Ecuador, fick sin rabies spruta i går enligt aftonbladet och andra medier. Nu tänker jag inte...
2
Svar
29
· Visningar
3 244
Senast: Ramona
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 218
Senast: Shenzi
·
Katthälsa Har sökt runt lite bland trådarna men inte tyckt att jag hittat det jag letat efter riktigt. Har två katter, varav honan är riktigt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 337
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp