Banta fet katt, Hur?

Sv: Banta fet katt, Hur?

Du kan alltid börja med att strö torrfoderbitar över blötmaten, gärna lite krossade så att de inte är så lätta att pilla ut. Sen drar man stegvis ner på andelen torrisar och ökar det våta.

Testa med olika sorters våtmat som tassetass säger är också bra.

Jag la dessutom till tonfiskvatten, det fick mina katter att äta även sådant de vägrat innan. En burk kan räcka i några dagar om man fyller på nytt vatten som tar smak av tonfisken. Resten av tonfisken kan man också blanda i maten för att locka (om din natt gillar tonfisk förstås...)

Problemet med torrfoder är att det är så gott. Den katt jag har kvar nu får torrfoderbitar som godis och han blir galet glad, trots att han borde ha glömt smaken för 5-6 år sedan.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Det märks inte av här hemma, för här används blötmaten som belöning. Katterna kommer kutande så fort de hör att vi gör i ordning blötmat :)

Så är det med hanen här hemma, han tar bara torrisarna i brist på blömaten.

*kl*

Har provat att ge honan blötmat på morgonen nu under helgen och hon slickar i sig gelén från Mjaus Oxlever i gelé. Och (:eek:) hon har slickat rätt ordentligt på Lantpaté med kycklinghjärta. :bump: Allt detta trots att det ligger torrisar i samma skål. Ska bara få henne att äta bitarna också nu då. :cool:
Får se vad hon tycker om de andra smakerna jag har hemma.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Det låter jättebra:D

Du kan ju gegga ihop våt- och torrfodret lite om du vill att hon ska få i sig båda.

Det finns ju bitar både med gelé och med sås, de med sås tyckte mina katter var väldigt slickvänliga i början.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Min blötsmatsvägrare ääääälskar Mjau anka i gele. Eller ja, bitarna duger tyvärr bara ibland, men jag jobbar på det :p
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Nu har jag inte läst hela tråden eftersom jag har lite bråttom. Men till mina har jag löst det såhär:
Den smala katten är den smartaste, den tjocka är mer korkad. Genom att servera maten i skål som kräver tankeverksamhet kan jag ge den smala fri tillgång och den tjocka serveras några gånger under dagen istället.

Smala kattens matskål ser ut såhär. Hon måste trampa på pedalen för att öppna locket.
41KPmjNzJ7L._SL500_AA300_.jpg

Hon lärde sig fort, och den tjocka katten har jag aldrig visat hur man gör.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Det låter jättebra:D

Du kan ju gegga ihop våt- och torrfodret lite om du vill att hon ska få i sig båda.

Det finns ju bitar både med gelé och med sås, de med sås tyckte mina katter var väldigt slickvänliga i början.

Jo, det är lite så jag har gjort, men hon verkar inte äta så mycket av torrisarna när hon äter gelé.

Bitar i sås tror jag att jag avvaktar med då hanen inte är så förtjust i det och känns så där att kanske behöva slänga mat.

MissFideli: Den ska jag prova! Hanen gillar ju mest oxlever och fisksorter i gelé men man vet ju aldrig, om båda gillar den så är det ju jättebra.

cili: Det var smart, honan är ju rätt så bekväm av sig så det hade kanskefunkat att göra så här med. Hanen skulle nog fatta en sån rätt fort.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Fast ankan är faktiskt i sås, inte gelé. Däremot finns ju fler andra sorter i gelé.

:o :o
Men min geleälskande kokatt tycker såsen är god i alla fall :angel:

ja, jag blev lite fundersam där, då jag inte sett anka i gelé. :p Kan vara värt att prova iaf kanske.


Är det nån som har erfarenhet av Bozitas våtfoder förresten? Har provat nån till hanen och han tyckte nog att den var god, men de har ett lite annat upplägg än Mjau om jag inte minns fel. Indoor och Outdoor?
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

RC Obesity har hjälpt mina tjocka katter. De tjockaste gick ner 1,2 kg på ett halvår. Går han ner lika mycket till är både jag och veterinären nöjda :)
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Majoriteten av Bozitas våtfoder har inget outdoor/indoor, så jag trodde du menade torrfodret. Men såg sen att en liten del av dom har det. Det är nog nått nytt.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Hoppar in i kattbantar-diskussionen och framförallt matmängds-diskussionen. Det kanske även kan räknas som lite trådkapning och gör den till en allmän kattbantartråd.

Jag har försökt banta ett stycke rejält överviktig innekatt i ca 6 veckors tid, med i princip noll resultat!

Hon äter Royal Canins Light. Enligt förpackningen, om jag tolkar det rätt, ska hon äta 65g/dg för att gå ned i vikt. Hon har de senaste 6 veckorna ätit 55g/dag. Hon har fått maten två gånger om dagen (27g/mål) fördelat på ca hälften i skålen och hälften i en aktivitetsboll. Maten räcker nästan hela dagen, de sista timmarna är skålen tom. Det händer ytterst sällan att hon säger till om att hon är hungrig.

Jag försöker aktivera henne med laserpekare så mycket det går, men hon tappar snabbt intresset. Ungefär 5, ibland upp till 10, minuter per gång. Ibland en gång om dagen, ibland tre gånger. Hon gör lite tokrusningar, men ligger också mycket och lurar på laserpunkten. Lägger sig gärna ned och spanar. Hon har även andra leksaker som hon leker sporadiskt med, men hon är generellt svåraktiverad.

Borde hon inte gå ned i vikt när jag ger henne under rekomenderade mängden foder? Jag börjar nästan tro att det är ngt fel på min matvåg! Det blir i mängd räknat 1,5 - strax under 2dl totalt per dygn. Enligt veterinären ska man inte avvika mer än 15% från rekomendationerna, så jag törs inte dra ned ngt mer på maten. Fast katten skulle nog klara några gram mindre utan att bli alltför hungrig.

Hur ska jag tänka här? Törs jag dra ned mer på maten trots att veterinären sagt annorlunda? Eller har jag för bråttom, hur lång tid tar det för en katt att gå ned 1hg? Enligt veterinären ska hon gå ned dryga 2kg, från 5,6 till 3,5.

Hjälp!
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Byt foder. Light-foder är sällan bra för bantning. Om inte våtfoder är ett alternativ kan du prova Hill's m/d.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Följ veterinärens rekommendation. Katter skall bantas med försiktighet och bör gå ner långsamt. De kan bli allvarligt sjuka av för snabb viktminskning. Därmed inte sagt att de skall fortsätta vara tjocka, men man måste ha tålamod och låta det ta lite tid.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Det säljs bla på djursjukhus eller veterinärkliniker :) Brukar köpa det på veterinärkliniken nere i stan. Inget krångel alls :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Bison
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
840
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
568
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp