Banta fet katt, Hur?

Sv: Banta fet katt, Hur?

*kl*

Imorse när honan började knapra torrfoder så var jag snabbt där med lite blötmat, och hon slickade på det istället och åt inte torrfodret sen. :eek:

Förresten så hittade jag en sån där matskål med pedal som cili har, beställde en och hoppas att hanen ska tycka att den är ok. Så ska jag försöka ge honon på mer fasta tider och försöka få i henne blötmat förre torrisar.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

De håller jag verkligen med dig om. Man ska inte svälta ner djur i vikt.

Kratus: det låter lovande! Vad gäller smaker så har mina alltid gillat fisksmakerna bäst, de blev inte allergiska. Men å andra sidan är det inte mycket till tips, för det verkar helt slumpmässigt vilka smaker olika katter väljer:D
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Hills M/D pratade veterinären också om ifall inte detta foder hjälpte. Blir nog det vid nästa inköp. Angående svält och bantning så vill jag, även om ingen säkert riktade sig till mig specifikt, säga att denna katt inte äter något annat än torrfoder. Hon är inte ett dugg intresserad av människomat, och inte heller av blötmat. Hon har antagligen fått torrfoder de fyra första åren av sitt liv och inte fått smak för något annat. Och mängdmässigt skulle jag kunna gå ned mera då hon inte visar tecken på att svälta trots att hon äter 10g under rekomenderat dagsintag. Om det går mer än 13 timmar mellan matningarna har hon några gånger gått och ställt sig vid matpåsen, men jag tror att det kan ha mer att göra med att hon "tråkäter" och maten är slut än att hon är hungrig.

Men jag fortsätter följa veterinärens rekomendationer, hon ska ju inte riskera näringsbrist.

Tack för bra synpunkter i övrigt!
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Nej, det var absolut inte menat till nån speciell. Jag har sett hur lite torrfoder en katt på bantning får och jag tycker det är hemskt. Jag har också en som vägrar annat än torrfoder (och lite gele/sås från enstaka blötmatssorter, men inte nog att leva på det) och hon får vara. Den lilla jag köpte är köpt av uppfödare som ger sina blötmat redan från början, allt för att inte bli sittandes med en "torrfoderkatt" i slutändan.
Så jag vet hur det är.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

*kl*

Gelé från havskräfta fungerar tydligen också. :D Hon fick innan och efter morgonpromenad med hunden. :p

Kanske skulle ta lite "före" bilder. :angel:
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Riktade mig inte heller särskilt till dig:laugh:

Men jag kan ju säga att mina katter också levde uteslutande på torrfoder de fyra eller fem första åren av sina liv. De fick tonfisk ibland, det var allt. Och första gången jag kom med blötfodret sniffade de, tittade föraktfullt på mig ("skulle VI äta DET DÄR?") och gick därifrån.

Men med hjälp av list och tålamod ställde jag långsamt över dem. Det gick:laugh:
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Hur mycket blötmat ger ni ungefär per dygn till en katt som behöver tappa en del i vikt?
Han är ute halva dygnet och äter nog en del byten där med skulle jag tro. Är en stor högväxt kille, väger cirkus 5 kg i normalt tillstånd.

Ger honom Pussi blömat eftersom han tyvärr blir lös i magen och fiser riktigt illa av både Mjau och Bozita, både torr och blötmat.
Just nu äter han nog 3/4 burk per dygn + 1 msk RC torrfoder, under avvänjning ;) Hungrig och äter med god aptit.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Har du testat Maju tetra? Verkar som det ibland skiljer sig där. Att katter som inte tål Mjau i burk tål det i tetra alltså.
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

Mina två katter delar på en Bozita Tetra som är på 370 gram per dag. Ibland går det lite mer, ibland lite mindre. De är innekatter, väldigt lugna (den ena är dessutom väldigt gammal) och de klarar sig bra på det.

Ska tillägga att Dimma numer väger in på 4,6 kg istället för 5,4 kg. Tjoho! Har bara tagit två år. :p
 
Sv: Banta fet katt, Hur?

*kl*

Har visst inte skrivit här på ett tag, får ta och uppdatera lite:

Ingen direkt skillnad i vikt ännu, men numera sitter hon i köket och väntar på morgonens blötmat när jag kommer tillbaka från morgonpromenaden med hunden. :D Dock så slickar hon fortfarande bara gelén. Hon verkar inte heller lika kräsen på vilken smak det är som hanen är.
Har tänkt att jag kanske skulle försöka ge blötmat även på kvällen får se hur det går.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
845
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
605
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp