Importera PRE hästar - Hur gör man?

Alicante712

Trådstartare
Jag har tillsammans med min mamma funderat på att köpa en P.R.E direkt från Spanien, men hur gör man egentligen? Tar man kontakt med en hästförmedlare? Åker man dit? Om man nu bestämmer sig för att åka dit och titta på så många som möjligt, hur anordnar man det? Jag vet, många frågor. ;) Tacksam för svar! :)
 
Tror inte det är så avancerat. Ofta när man kollar på annonsering på olika hästsidor brukar det finnas en svensk mellanhandel. Denna borde kunna hjälpa till och fixa med mycket , där får du nog många svar på just dina frågor . Hade faktiskt tittat lite på P.R.E till salu exempelvis på hästnet och sen ringt en svensk mellanhandel och hört mig för hur det går till. Alla har ju även sina sätt i affärsbranschen så ring så många du hittar. Lycka till och uppdatera gärna hur det gått och vad som gäller!! :):)
 
Det bästa du kan göra är att gå ut på internet och leta upp uppfödare , Sen titta på många hästar och bestäm dig på ett ungefär vad du vill ha, Sen mailar du dessa uppföadre på engelska för dom flesta i dagens läge pratar och skriver engelska , Men nummer ett är att du först och främst sätter dig in ordentligt i rasen, Vad som krävs t e x så ska hästen ha ett ägarkort som ska skrivas under och sändas in till den svenska föreningen, Sen ska du antingen skaffa en ägarkod eller uppfödarkod hos ANCCE vilket också görs hos svenska föreningen, Du kan även kolla upp dom hästar du blivit intresserad av på stamboken på internet så att det stämmer att dom är inskrivna äkta PRE hästar :-) Många är dom som köper PRE som inte kollar upp allt innan tex köper en såkallad andalusier och blir lurade , Oftast då genom förmedlare tyvärr :-( Så läs på kontakta den regions förening du tillhör eller den stora ANCCE SUECIA www.swedishprehorses.se ,
 
Tack så jätte mycket för svar Chamsin och tesora. (: Jag ska göra som du säger tesora, och verkligen kolla upp allt, och sätta mig in inom allt som gäller PRE hästar innan vi gör något mer. (:
 
Jag har tillsammans med min mamma funderat på att köpa en P.R.E direkt från Spanien, men hur gör man egentligen? Tar man kontakt med en hästförmedlare? Åker man dit? Om man nu bestämmer sig för att åka dit och titta på så många som möjligt, hur anordnar man det? Jag vet, många frågor. ;) Tacksam för svar! :)

Utöver de svar du redan fått: känner du någon som har PRE? Har den kanske vettiga kontakter?

Har du vana av rasen? Om inte så jättemycket tycker jag du ska försöka få rida och träffa fler av den här rasen. Du kan absolut testa lite Lussar, de som inte har gröna papper(Andalusier, Iberier.. vad de nu än ska kallas..) och korsningar etc för att få grepp om rasen.

Jag älskar personligen iberier. Men jag tycker inte det är det givna svaret på hästras för alla. De är snabba och känsliga, på gott och ont.
En bra iberier kan fler rida. Men en iberier som man inte riktigt lyckats med kan bli fasen så mycket värre än vissa andra raser.
Och de kan kräva lite annan ridning än många sysslar med.

Så får du provrida såna hästar även här: gör det! Så många du bara kan!
Just för att skaffa dig referensramar.
Jag har haft ett par elever som velat ha PRE eller Lusse. Men en del har tänkt om när de ridit en del/sett en del. Jag har verkligen uttryckligen rekommenderat annat åt en del också.
Så var säker på att du verkligen vet vad du skaffar dig.
En dålig PRE är inte kul att sitta på. Det går fort om det bär av och det gör det i vinklar man inte tror är möjligt om man är van vid halvblod etc.
Det är ju fler än bara ett fåtal som trott sig köpt en "färdig" och stadig häst. Och på en så rörlig, stark och snabb ras blir det snabbt läskigt om man inte är medveten om det där.
Men en bra PRE är fantastiskt skoj, lätt och känns tom lättsamt och kul och bra även när man faktiskt tappat kvaliteten(som man ju gör, tyvärr.. då och då..;)). De bjuder på en himla kul ridkänsla!
 
Tack så jätte mycket för svar Chamsin och tesora. (: Jag ska göra som du säger tesora, och verkligen kolla upp allt, och sätta mig in inom allt som gäller PRE hästar innan vi gör något mer. (:
Du får gärna PM till mig om du har fler frågor , Har haft rasen i 16 år så jag har en del erfarenhet ;-)
 
Hej igen allihopa. :) Har haft mycket på gång, så har glömt den här tråden lite.. Hehe.. Ursäkta! Men, efter att ha fortsatt leta häst i både Sverige och lite i Spanien, och ha tittat på ett ett antal olika hästar här i Sverige, så bestämde vi oss till slut för en PRE-Partbred. Det blev en 2 årig skimmel valack. Jag har haft honom i ca 2 veckor, och hittils är jag helt förälskad i honom. Han har blivit accepterad i vår lilla "flock" (2st halvblod, egna uppfödningar) och verkar ha ärvt ganska mycket från pappan sin. Han är E: Fado IV UE: Bellini 817, och själv så heter han El Sapos Flamenco. Vi tror att han kommer bli en väldigt bra ridhäst i framtiden. (:
Flamencojpg1_zps54c3c699.jpg


(Vi har fler bilder, fast på en annan dator. Då har jag även någon där han är uppställd, men tyvärr inte på den här datorn..)
 
Hej Alicante,

PRE-Partbreed, är det en caballo deportivo español?
Köpte du från Spanien tillslut? Jag ska ta hem min häst från Spanien ch har massor med frågor, ju mer jag försöker förstå desto fler frågor har jag...
 
Hej Alicante,

PRE-Partbreed, är det en caballo deportivo español?
Köpte du från Spanien tillslut? Jag ska ta hem min häst från Spanien ch har massor med frågor, ju mer jag försöker förstå desto fler frågor har jag...

Morfarshingsten är svensk, så hästen är knappast köpt i Spanien.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 201
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
829
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 061
Senast: MiaMia
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 121
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp