Importfru?

Eh, då kan du inte ha läst tråden alls, för vi HAR träffat kvinnan. Fem minuter efter att vi fick reda på att hon överhuvudtaget existerade så dök de upp här hemma. Så när jag skriver att hon pratar usel engelska så gissar jag inte, utan jag har försökt prata med henne.
"Sambons pappa ville bjuda in oss på middag så att vi kunde få äta thailändsk mat hemma hos honom, men både sambon och jag känner att vi hellre undviker att träffa dom överhuvdtaget tills hon åker hem i maj."
Jag har läst tråden men jag feltolkade nog det här, fast egentligen är det strunt samma. Att tänka på arvet i det läget är ändå himla märkligt. Kan man inte bara hålla sig lite neutral och se vart det leder? Om det funkar och dom båda verkar lyckliga, är det väl underbart? En ny chans till lycka är väl precis vad man önskar en ensam förälder? Och oddsen för att det ska bli bra ökar garanterat om ni som närstående ger det en chans.
 
Jag tror ingen i tråden har något emot varken Thailändare, andra utländingar eller relationer över gränserna. Det man reagerar över är hur det går till. Snabb nätkontakt och giftemål.
Man behöver inte gifta sig varken för att stanna eller arbeta i Sverige. Man kan nöja sig med att vara sambo i lugn och ro tills man känner varandra ordentligt. Jag blir iaf väldigt misstänksam när man vill gifta sig med någon man inte känner.
Ömsesidigt utnyttjande och lurande finns i båda läger.
Desto större anledning att ta det lugn och inte bralla iväg till kyrkan!

Personligen hade jag skitit fullständigt i om min pappa hade skänkt alla pengar till Rädda barnen, rest jorden runt tills han inte hade en spänn kvar eller vad som. Men han blev avlurad alla sina pengar nästan. Allt han skulle leva skönt på under ålderns höst. Detta två gånger om. hade han inte avlidit redan andra året in på sin pension hade han fått komma hem till sverige och leva på soc. Klart man reagerar som anhörig på den ekonomiska aspekten.

Åter igen. Alla gör givetvis inte så. Men tyvärr är det heller inte ovanligt. Därför bör man vara försiktig.
 
Jag tror ingen i tråden har något emot varken Thailändare, andra utländingar eller relationer över gränserna. Det man reagerar över är hur det går till. Snabb nätkontakt och giftemål.
Man behöver inte gifta sig varken för att stanna eller arbeta i Sverige. Man kan nöja sig med att vara sambo i lugn och ro tills man känner varandra ordentligt. Jag blir iaf väldigt misstänksam när man vill gifta sig med någon man inte känner.
Ömsesidigt utnyttjande och lurande finns i båda läger.
Desto större anledning att ta det lugn och inte bralla iväg till kyrkan!

Personligen hade jag skitit fullständigt i om min pappa hade skänkt alla pengar till Rädda barnen, rest jorden runt tills han inte hade en spänn kvar eller vad som. Men han blev avlurad alla sina pengar nästan. Allt han skulle leva skönt på under ålderns höst. Detta två gånger om. hade han inte avlidit redan andra året in på sin pension hade han fått komma hem till sverige och leva på soc. Klart man reagerar som anhörig på den ekonomiska aspekten.

Åter igen. Alla gör givetvis inte så. Men tyvärr är det heller inte ovanligt. Därför bör man vara försiktig.

Tack, det är precis den här känslan jag velat få fram, men inte riktigt lyckats förmedla.

Det har gått alldeles för fort, och det känns olustigt alltihop.
 
Det tvivlar jag inte en sekund på! Men jag vet också att det omvända förekommer, där skurken är den thailändska "sol och vårar" kvinnan och jag tycker inte det är riktigt rätt att tycka att de dumsnälla män som utnyttjas får skylla sig själv.

Jag vet om fall där personer har betalat många tusentals kronor till kvinnor de aldrig träffat men haft kontakt med på dejtingsidorna. Pengarna skulle vara till flygbiljetter till sverige. men kvinnan kom inte. sen samma sak om och om igen. Tills man har betalat för flygbiljetter sex gånger samt andra kstnader vilket tills slut är uppe i ca 200 000. för en person man aldrig har träffat eller ens pratat med i telefon utan bara mailat. Viss tman har blivit lurad men har man inget ansvar att säga stopp innan man ger ngn så mkt pengar?

Jag har även andra exempel på kvinnor som gjort liknande när de varit i Sverige dvs bett om mer och mer pengar.
och visst mannen har blivit utnyttjad men jag tycker också att man själv måste säga stopp innan man ger masas pengar till ngn man knappt känner.

Dettta var dock ett sidospår i TS tråd.
 
Jag tycker det är helt jävla otroligt att svenska myndigheter har pratat, pratat, pratat om det här sedan minst 80-tal, att det inte ska gå att sätta i system att importera varesig postorderfruar eller ta med dem hem som handbagage! :banghead: Det har varit prat om en lagändring i evighet att kunna stoppa de som satt i system att ta hit kvinnor, utnyttja dem, misshandla och sedan slänga ut dem innan de hinner få sina uppehållstillstånd. :arghh:

Varför i helvete får det fortgå?! :rage: Nu behöver ju TS:s sambos far inte vara den typen som låser fast henne vid elementet när de är hemma, men det är vidrigt många människor som far oerhört illa av människohandeln som det handlar om. Jag har alltid tyckt så synd om de här kvinnorna, de har ofta hemska hemförhållanden, fattigdom, misär, utnyttjade, ensamma med både barn, syskon och föräldrar att försörja. Visst finns det de som gifter sig av kärlek och träffar en bra man, men majoriteten gifter sig ju av nöd! Det är en bråkdel av alla som kommer hit som är välutbildade och har framgångsrika karriärer att leva på, de flesta gifter sig för att bli försörjda. :meh:

Sen går det inte att komma ifrån, inte bara en del svenskor som vill ha en sugar daddy, någon med pengar som betalar allt de pekar på. En gubbe dör ju förhoppningsvis snart och kan man då både mjölka av den gamle stollen en massa pengar + ärva honom är det ju en vinstlott. :up:

1585255_20140729234138_jpeg6985cbfb822a4ff1ddce94d4ace97d88
 
Jag vet om fall där personer har betalat många tusentals kronor till kvinnor de aldrig träffat men haft kontakt med på dejtingsidorna. Pengarna skulle vara till flygbiljetter till sverige. men kvinnan kom inte. sen samma sak om och om igen. Tills man har betalat för flygbiljetter sex gånger samt andra kstnader vilket tills slut är uppe i ca 200 000. för en person man aldrig har träffat eller ens pratat med i telefon utan bara mailat. Viss tman har blivit lurad men har man inget ansvar att säga stopp innan man ger ngn så mkt pengar?

Jag har även andra exempel på kvinnor som gjort liknande när de varit i Sverige dvs bett om mer och mer pengar.
och visst mannen har blivit utnyttjad men jag tycker också att man själv måste säga stopp innan man ger masas pengar till ngn man knappt känner.

Dettta var dock ett sidospår i TS tråd.
Man skulle kunna se dem som mindre tillräkneliga, och inte är det väl ok att utnyttja någon med ett mentalt handikapp?

På sätt och vis kan jag kanske hålla med om det gäller någon som har förutsättningar att stå emot, lämnar jag min cykel olåst vid stationen i Lund får jag skylla mig själv liksom, men här handlar det om att utnyttja svagare personer.
 
Det tvivlar jag inte en sekund på! Men jag vet också att det omvända förekommer, där skurken är den thailändska "sol och vårar" kvinnan och jag tycker inte det är riktigt rätt att tycka att de dumsnälla män som utnyttjas får skylla sig själv.

I know! Jag förstår ditt resonemang, mer än väl. I vissa fall är det ju som sagt kärlek från något håll eller att barnen blivit som mannens egna etc. Det är lätt att bli förblindad när man ej haft någon o nu helt plötsligt blir överöst med omvårdnad och "närhet o omtanke". O det gäller ju främst de kvinnor som tagit sig hit/blivit med hit, med barn/barn som kommer på efterslänt eller utan barn. Ibland går det illa till kvinnans nackdel, som sagts.
Men som @stjarnhimmel skriver att när det gäller någon du knappt träffat o du skickar pengar om och om igen till biljett så är det naivt att tro på kärleken..
 
Ett exempel skulle kunna vara personen ovan som betalat in pengar för flygbiljett och blivit lurad sex gånger på raken. Jag skulle aldrig göra något liknande och kan också på sätt och vis tycka att är man så godtrogen får man skylla sig själv, men jag har nog andra svagheter så jag är inte rätt person att peka finger.
 
Senast ändrad:
Problemet är att fler önskemål än ett är ute på marknaden.
Den som ärligt letar efter en ny livskamrat blandas med en som desperat letar efter en nystart för sig och eventuella barn som möter dem som cyniskt är ute efter att utnyttja andra människor.

Äldre män som upptäcker att ekonomiska resurser, bra inkomst, eget boende gör dem attraktiva på en äktenskapsmarknad i tredje världen, när de här är tvungna att ställa om sina liv och anpassa sig för att ev. kunna skaffa sig nytt sällskap här i Sverige.

Vad man däremot borde göra är att den som tar hit en kvinna från ex Thailand får skriva på ett avtal där han är bunden att försörja henne i 2 år.
Och att han bara får tillstånd till 1" import."

Då har hon 2 år på sig att skaffa sig jobb, lära sig svenska och då även en möjlighet att få stanna.
 
Senast ändrad:
Jag har så svårt att se hur den medelålders vita mannen med tillgång till socialt skyddsnät, välfärdssystem och utbildning kan vara offret för kvinnan som lämnar sin hela familj, ett land där hon saknar allt och mänskliga rättigheter ständigt kränks, för att 'prostituera sig' i ett land hon inte känner där ingen förstår hennes språk. Hur desperat är hon inte för att utsätta sig fär alla dessa risker?
 
När min pappa gifte sig med min mamma misstänkte hennes föräldrar och släkt att han kunde vara en "sol och vårare" för han ansträngde sig alldeles extra med att göra ett gott intryck och de ordnade i all hast innan bröllopet med ett äktenskapsförord, nu var han inte det utan tvärtom men det är en annan historia. :)
 
När min pappa gifte sig med min mamma misstänkte hennes föräldrar och släkt att han kunde vara en "sol och vårare" för han ansträngde sig alldeles extra med att göra ett gott intryck och de ordnade i all hast innan bröllopet med ett äktenskapsförord, nu var han inte det utan tvärtom men det är en annan historia. :)
Din mamma var en sol och vårare? :confused:





;)
 
Jag har så svårt att se hur den medelålders vita mannen med tillgång till socialt skyddsnät, välfärdssystem och utbildning kan vara offret för kvinnan som lämnar sin hela familj, ett land där hon saknar allt och mänskliga rättigheter ständigt kränks, för att 'prostituera sig' i ett land hon inte känner där ingen förstår hennes språk. Hur desperat är hon inte för att utsätta sig fär alla dessa risker?

En del kvinnor är sjukt manipulativa o tar för sig där det finns utrymme, så också thailändskor.. Och/eller kameleonter, fina o lugna till en början men högljudda o hetsiga när de får "vara kvar". :angel:
 
Hur skulle ni reagera om er pappa ringer upp en dag, och vill komma över så att du kan få träffa hans nya tjej, som visar sig vara en så kallad "importfru" från Thailand?

Jag skulle börja fundera på vilka kläder jag skulle ha på hans begravning, för jag tror att min mamma (hans fru) hade blivit skogstokig ;)

Lite mer seriöst så är jag såpass open minded att jag faktiskt hade gett henne en chans och hellre lärt känna för att se vad det är för person än dra diverse slutsatser baserat på min egna fantasi. Givetvis hade jag pratat med pappa om det hela och tipsat om att skydda sin ekonomi osv, men det är ändock i slutänden hans liv och hans pengar och han är ju en vuxen människa med ett fritt val att göra det han vill och blir han lycklig, så är allt bra och om inte så ptja.. Shit happens liksom och då hade jag och syskonen funnits där för honom.
 
Påminner mig om en dokumentär jag såg för nåt år sen, om liknande omständigheter. Dokumentären heter "Father Figures" och det är en kvinna som filmar hennes pappa som har träffat en filippinsk tjej.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Nota
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 201
Senast: alazzi
·
Relationer Anonymt konto, om du listar ut vem jag är får du gärna hålla det för dig själv. Tack :) Jag och sambon har varit tillsammans i nästan...
2
Svar
29
· Visningar
4 712
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp