Impregnera skor

Vax! Vandringskängor av grövre mocka kör jag vax på för att vattätheten. Tunt lager rejält inborstat samt kör med mockagummiborste efter har det inte synts. Obs, äger endast svarta skor, bruna blir mörkare enl en kompis... De får då inte salt eller vattenräneder som mocka annars lätt får.
Vad är det för vax du kör med? Har ett par mockakängor som jag köpte innan jag visste bättre som jag gärna skulle använda mer
 
Vad är det för vax du kör med? Har ett par mockakängor som jag köpte innan jag visste bättre som jag gärna skulle använda mer
Nikwax i tub, jag tar ut lite och värmer det antingen genom att gnugga (separerar ibland) eller någon sek i micron så det blir lagom löst så man kan stryka på tunt. Buffar upp/in med mockaborsten direkt. Har ibland bara använt den tunna borsten på mockaborsten och tagit kanten mellan sula/mocka för att förstärka där.
 
Nikwax i tub, jag tar ut lite och värmer det antingen genom att gnugga (separerar ibland) eller någon sek i micron så det blir lagom löst så man kan stryka på tunt. Buffar upp/in med mockaborsten direkt. Har ibland bara använt den tunna borsten på mockaborsten och tagit kanten mellan sula/mocka för att förstärka där.
Tack! Ska testa detta.
 
Inser att mina materialval på skor inte varit det smartaste :laugh:
Nubuck/mocka på mina nya och igår tog jag fram dessa, de kändes lite stela efter sommaren i garderoben - men hur smörjer jag dem utan att de blir mörka nu då!? :o
03AD03E0-EBE6-4AA3-8B43-520CDBD086F1.jpeg
 
Inser att mina materialval på skor inte varit det smartaste :laugh:
Nubuck/mocka på mina nya och igår tog jag fram dessa, de kändes lite stela efter sommaren i garderoben - men hur smörjer jag dem utan att de blir mörka nu då!? :o
Visa bifogad fil 57244
Är dessa i läder? Jag hade i så fall smörjt med ofärgat läderfett och räknat med att de eventuellt blir mörkare. Smörj på en mindre yta nånstans först och testa kanske.
 
Kände att jag måste starta en egen tråd i ämnet. För det stör mig att man måste impregnera nya skor direkt och enligt en butik sedan varannan vecka!

Nyss köpt nya kängor till mig själv och vill såklart ta hand om dem, men jag gillar inte tanken på att spraya ”onödiga” saker så ofta och försöker dessutom ha ett miljötänk i stort.

Tror aldrig jag har impregnerat några skor, smörjt mina läderskor i stallet förstås, men inte annars. Kanske är det jag som är dum? Och det finns väl miljövänliga alternativ kanske?

Hur gör ni?

Naturmaterial måste behandlas för att bli långlivat i fukt. Det är ju inte direkt mer miljövänligt att låta saker bli förstörda och få kortare livslängd? Och du skulle väl inte låta bli att olja och måla ett trähus tex?

Är det läderskor går det bra att smörja med ordentligt läderfett som impregnering. Funkar på andra skor också (om de inte är typ håliga), men blir inte särskilt snyggt på tyg kanske. Jag använder GoldQuality Laederfett. Finns på nätet och hos de flesta skomakare.

Såvida det inte är ett membran eller en isolering på andra sidan lädret, då förstör man funktionen fullständigt om man väljer fel fett för just det skinnet. (Jag är generellt försiktig med vilka sorter jag använder, för andra konsekvenser av för fet smörja kan ju vara att de töjer sig eller tappar stadga. Fett på fina ridstövlar är ju tex no-no.)

Knepigt. Ska vara vattentäta och benämnda som vandringskängor...

Då är det garanterat inte mocka som ska hålla vatten ute. Antingen är det vaxad/oljad nubuck, eller så är det mocka eller nubuck med membran som står för det vattentäta. Läs på om precis vad det är du köpt, och följ de råd som ges av tillverkaren istället för att "hitta på eget", så ökar chansen att grejerna funkar som de ska. (Hade jag varit tillverkare hade jag definitivt inte godkänt reklamationer om folk inte tar hand om saker på någorlunda rätt sätt.)

Om det av någon anledning finns skötsel du tycker är orimlig är det ju bättre att veta det innan, så att du kan välja något baserat på "din" kravnivå. Det låter ju onekligen som att du borde satsa på syntetiska material om du inte vill behöva "dutta" med produkter.

(Med det sagt, mina vandringskängor är i mocka med gore-tex. De är vattentäta nog att vada med, och jag impregnerar 1-2 ggr/år. Smörjer med specialfett för den kängtypen ungefär lika sällan.)
 
Naturmaterial måste behandlas för att bli långlivat i fukt. Det är ju inte direkt mer miljövänligt att låta saker bli förstörda och få kortare livslängd? Och du skulle väl inte låta bli att olja och måla ett trähus tex?



Såvida det inte är ett membran eller en isolering på andra sidan lädret, då förstör man funktionen fullständigt om man väljer fel fett för just det skinnet. (Jag är generellt försiktig med vilka sorter jag använder, för andra konsekvenser av för fet smörja kan ju vara att de töjer sig eller tappar stadga. Fett på fina ridstövlar är ju tex no-no.)



Då är det garanterat inte mocka som ska hålla vatten ute. Antingen är det vaxad/oljad nubuck, eller så är det mocka eller nubuck med membran som står för det vattentäta. Läs på om precis vad det är du köpt, och följ de råd som ges av tillverkaren istället för att "hitta på eget", så ökar chansen att grejerna funkar som de ska. (Hade jag varit tillverkare hade jag definitivt inte godkänt reklamationer om folk inte tar hand om saker på någorlunda rätt sätt.)

Om det av någon anledning finns skötsel du tycker är orimlig är det ju bättre att veta det innan, så att du kan välja något baserat på "din" kravnivå. Det låter ju onekligen som att du borde satsa på syntetiska material om du inte vill behöva "dutta" med produkter.

(Med det sagt, mina vandringskängor är i mocka med gore-tex. De är vattentäta nog att vada med, och jag impregnerar 1-2 ggr/år. Smörjer med specialfett för den kängtypen ungefär lika sällan.)
Det är nubuck med membran som du skriver, det jag ifrågasätter är att helt nya skor ska behöva behandlas direkt. Men tack för dina tips! :up:
 
Naturmaterial måste behandlas för att bli långlivat i fukt. Det är ju inte direkt mer miljövänligt att låta saker bli förstörda och få kortare livslängd?
Fast just impregnering har ofta mycket miljöfarliga ämnen i sig, t.ex. PFAS som vi vet är skadligt och som inte bryts ner i naturen utan ackumuleras.
 
Fast just impregnering har ofta mycket miljöfarliga ämnen i sig, t.ex. PFAS som vi vet är skadligt och som inte bryts ner i naturen utan ackumuleras.

Det har funnits miljömärkt impregnering i ett par år nu, givetvis utan PFAS. :)

(Man diskuterar väl dessutom förbud mot "onödig" användning av fluorkarboner? De flesta medvetna producenter använder ju numera "PFC-fri" i sin marknadsföring.)
 
Det har funnits miljömärkt impregnering i ett par år nu, givetvis utan PFAS. :)

(Man diskuterar väl dessutom förbud mot "onödig" användning av fluorkarboner? De flesta medvetna producenter använder ju numera "PFC-fri" i sin marknadsföring.)
Jo, jag länkade ju till en sån innan i tråden. Hoppas också på förbud! Tror vi är överens i frågan egentligen. Kände bara att jag ville påpeka att allt underhåll inte är bättre om det resulterar i miljögifter t.ex. Men som sagt, vi är nog i samma läger:)
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Luff
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 597
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 297
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp