Impregnering av täcken?

Julle

Trådstartare
Jag har just nu ett riktigt bra regntäcke i tvättmaskinen. Ett liitet hål i det som ska lagas bara, sen är det perfekt igen!!

Men frågan är ju om det behöver impregneras efter tvätt? Med vad i såfall? Sånt som man impregnerar oljerockar med kanske? Vad brukar ni använda?

Sv: Impregnering av täcken?

Det beror vilken sorts tvättmedel du har tvättat med, samt hur bra täcke du har.

Jag tvättar alltid med Grumme fintvättmedel, det tvättar inte bort impregneringen.

De impregneringsmedel som ska användas är sådana som är speciellt för gore-tex matreial (alla andas- och är vattentätt-material). Jag brukar köpa det i sportaffären. Det finns två varianter ett som man lägger i tvättmaskinens sköjlmedelsfack och ett som man sprayar på. Tänk på att dessa behöver värme för att det ska bli bra. Torkskåp eller liknande är det bästa.

Ok, tack!! :bow:

Tog det tvättmedlet jag hade hemma...:o Och täcket är bra, har aldrig läckt alls!!:bow: Men det är nog inget märke på det, tyvärr. Vad jag vet är det aldrig tvättat innan heller (inte jag som har köpt det), så det var rätt sunkigt nu...:crazy: Fick bli en timme till i maskinen nu.

Ska behålla det hemma nu då och köpa sprayimpregnering till det. Och boka tvättstuga en gång till så jag kan använda torkskåpet!! Hur mycket kostar sån spray?

Det kostar runt en hundralapp.

Om du använder vanligt impregneringsmedel så fungerar inte andas-funktionen i täcket, det täpper till "andningsporerna".

Det finns två varianter ett som man lägger i tvättmaskinens sköjlmedelsfack och ett som man sprayar på. Tänk på att dessa behöver värme för att det ska bli bra. Torkskåp eller liknande är det bästa.

allvar - ett som man lägger direkt i tvättmaskinen? intressant!

torkar du alltså täcket i torkrum/torkskåp efter. vad heter medlet, erinrar du dig det?

har alltid annars använt impregnerings spray från hästsport butiker.

TS: har du tvättat med vanligt tvättmedel så kommer du att måsta impregnera. gör inte det igen, för du riskerar att förstöra täckets ytskikt helt och hållet med vanligt tvättmedel.

Jag vill också veta hur jag ska tvätta täcket och imregnerar på bästa sätt dvs. vilket medel man ska använda, hur många grader man ska köra det på osv. jag ska tvätta på måndag!

Förut var det en i stallet som tvättade täcken åt oss mot en mindre summa på 30:-/täcke, jättesmidigt! och hon vet jag körde med vanlig såpa. Tyvärr har hon flyttat nu.

Har också förstått att man inte ska köra med vanligt tvättmedel. Men en annan i stallet kör med flytande impregneringsmedel Imprenex, i sköljmedelsfacket och hänger upp i torkskåp efter tvätt har hon berättat.

Jag har faktiskt aldrig tvättat nåt täcke innan...:o Men då vet jag till nästa gång!! Är det alltså såpa eller tvåltvättemedel som gäller annars? Men blir det inte bra så gör det inte så mycket, pållan har haft detta täcket i säkert tre år och jag har köpt ett annat med!! Kommer nog inte använda det förrän till våren igen nu eftersom det är lite trasigt och jag är jätteseg på att komma igång och sy saker...;)

Hur gör man med impregnering från hästaffärer då? Bara sprayar på? Men ska nog köpa Gore-Tex-impregnering sen.

Jag har faktiskt aldrig tvättat nåt täcke innan...:o Men då vet jag till nästa gång!! Är det alltså såpa eller tvåltvättemedel som gäller annars? Men blir det inte bra så gör det inte så mycket, pållan har haft detta täcket i säkert tre år och jag har köpt ett annat med!! Kommer nog inte använda det förrän till våren igen nu eftersom det är lite trasigt och jag är jätteseg på att komma igång och sy saker...;)

Hur gör man med impregnering från hästaffärer då? Bara sprayar på? Men ska nog köpa Gore-Tex-impregnering sen.

ja såpa eller tvåltvättmedel är bra. Ylletvätt typ. Jag kör på handtvätt programmet 30 grader, utan centrifug... eftersom man inte ska tvätta utetäcken för mycket ö.h.t så kör jagibland bara en sköljtvätt med vatten så här års, för att få bort leran bara i princip....

Impregnering från hästaffärer bara sprayas på - japp. funkar jättebra. kom ihåg att till ett täcke 135 och större i storlek får du räkna med att nästan hela flaskan går åt. annars funkar det inte utan släpper lätt igenom väta fortfarande.

Finns lite överallt. Tror det är billigast på Börjes, om man ska beställa annat därifrån kan man ju passa på.

När täcket är tvättat, (jag tvättar med vanligt tvättmedel), och helt torrt hänger jag upp det och sprayar Imprenex över hela täcket. Man ska spraya mycket så att täcket blir blött på ytan. Sedan ska det torka ordentligt. Jag brukar vänta ett par dagar så det är helt torrt. Sen är det klart. Bäst är om man kan torka täcket på något varmt ställe eller ute i solen.
Jag tvättar bara mina täcken en gång om året så jag passar på under sommaren.

Imprenex finns i mataffären, kostar ungefär 25 kr. Täcket ska vara rent och torrt innan. Man häller medlet i tvättmedelsfacket och kör ett 40 gradersprogram.

Imprenex Plus är för andasmaterial och det är nog lättast att få tag på i en sportaffär. Kostar lite mer, runt 80 kr.

Mer info om Imprenex-varianter finns på http://www.herdins.se/.

Ocean tvättmedel som finns på grodden tar inte bort impregnering. Använder Imprenex vid behov, fungerar bra. Jag brukar lägga ut det torra täcket och rollapå medlet med målarroller av mindre modell.

allvar - ett som man lägger direkt i tvättmaskinen? intressant!

torkar du alltså täcket i torkrum/torkskåp efter. vad heter medlet, erinrar du dig det?

Jag kommer inte ihåg vad det heter, men gå in i närmsta sportaffär och fråga efter impregnering till gore-tex kläder så plockar de fram det åt dig.

Jaha, kör man alla Gore-Tex-impregneringar i maskinen eller? Vore ju smidigt!!:idea: Men hur går det med innertyget då?

Kan ju tillägga att detta täcket var väldigt sunkigt och dessutom nedbajsat där bak med, så 60 grader var nödvändigt.... Och två ggr med, för det luktade lagård i hela tvättstugan efter första gången!! Men nu är det jättefint igen!!

Tack för alla svar hörrni!!:bow:

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 754
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
282
Hemmet Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
2 311
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka