Bukefalos 28 år!

Inackoderad?

Sv: Inackoderad?

Jag skulle gärna vilja ha svar på följande frågor av er som är inackoderade eller har inackoderingar:


* Vid vilka tider släpps hästarna ut respektive tas in?
Släppt ut ca 8, kommer in runt 17

* Hur många utfodringar görs/dag (hur många gånger får hästen foder - grov som kraft - oavsett vilken som ger maten)
De får kraftfoder 3 gånger om dagen, Grovfoder 4

* Vilken är den längsta tiden som går mellan utfodringarna?
Nattetid, fast då har de rejält med grovfoder som räcker till tidig morgon


* Hagsällskap - går alla hästar tillsammans eller var för sig? Vilka går för sig om det förekommer?
Stona i en hage, Valackerna i en.

* Har någon fri tillgång på grovfoder ute (mot betalning givetvis)?
Lösdriftarna har

* Ni som har vattenkopp - får ni ställa in hinkar som komplement?
Nix

* Får hästen äta valfritt kraftfoder eller är bunden till vad övriga i stallet äter?
Självklart är det valfritt

* Hur många hästar står det i det stall ni har hästen i? Är det privatstall eller större uthyrningsstall?
Har eget stall, i just det stallet jag har beskrivit står där 7.

:)

Det vore oerhört intressant att få svar på ovanstående, främst från södra Sverige där vädret är mildare.

/Sessiagh
 
Sv: Inackoderad?

Jag har min häst inackorderad på lösdrift. Jag utgår nu frå den lösdrift som jag själv stratade för 2-3 år sen efter som att vi ska flytta tillbaka dit. :)

* Vid vilka tider släpps hästarna ut respektive tas in?

Som sagt, lösdrift, så de är ute dygnet runt. De som är installade släpps ut efter de ätit maten som fodras kl 8 - så ca 9.00. De tas in lite efter som men får i regel vara ute till 20-21 på kvällarna.

* Hur många utfodringar görs/dag (hur många gånger får hästen foder - grov som kraft - oavsett vilken som ger maten)
I lösdriften har de fri tillgång som fylls på 2-3ggr om dagen för tillfället (ej med kraft). Stallhästarna utfodras morgon och kväll med hö och kraft.

* Vilken är den längsta tiden som går mellan utfodringarna?
9-20 tror jag - alltså ca 11 timmar.

* Hagsällskap - går alla hästar tillsammans eller var för sig? Vilka går för sig om det förekommer?
Alla går tillsammans. Just nu går även lösdriftshästarna och stallhästarna ihop i hagen för att det är så få hästar. Annars delar man upp dem lösdriftare och stallhästar var för sig.

* Har någon fri tillgång på grovfoder ute (mot betalning givetvis)? Ja, det ska finnas hösilage dygnet runt ute i hagen.


* Ni som har vattenkopp - får ni ställa in hinkar som komplement?
Vi har thermobar. Har vattenkopp på stället varifrån vi ska flytta - behöver inte kompletera med hinkar där.

* Får hästen äta valfritt kraftfoder eller är bunden till vad övriga i stallet äter?
Vi väljer själv om vi vill köpa billigt från stallägarna eller köpa eget. Men efter som att alla äter hösilag i hagen så blir ju alla bundna till samma grovfoder iaf därute.

* Hur många hästar står det i det stall ni har hästen i? Är det privatstall eller större uthyrningsstall?
Privat stall som ägs av de som bor på gården. Just nu är det ganska tomt. Stallet har 5 hästar (det kommer 2 till), och då är det fullt sen. Lösdriften har 4 hästar när vi flyttar dit, men med plats för 18 så det kommer fler. Kommer dock inte att fylla lösdriften.
Så 9 hästar är vi, men enl planen kommer det som sagt 2 till snart så ev blir vi 11 då änsålänge.
 
Sv: Inackoderad?

Jag har sju egna hästar + sju inackorderingar i stallet.

1)Vid vilka tider släpps hästarna ut respektive tas in?
Hästarna går ut vid sju och kommer in runt 17-18.

2) Hur många utfodringar görs/dag (hur många gånger får hästen foder - grov som kraft - oavsett vilken som ger maten)
Hästarna får kraftfoder ca tre ggr om dagen + fri tillgång till ensilage.

3)Vilken är den längsta tiden som går mellan utfodringarna?
Ca åtta timmar 21:00 - 06:00.

4)Hagsällskap - går alla hästar tillsammans eller var för sig? Vilka går för sig om det förekommer?
Jag har två stora vinterhagar och några mindre hagar, men jag brukar släppa inackorderingarna hästar i en stor hage och mina i den andra hagen.

5)Har någon fri tillgång på grovfoder ute (mot betalning givetvis)? Nej, utan dom har fri tillgång till Ensliage ute och får kraft inne (givetvis får dom ensilage inne ochså).

6)Ni som har vattenkopp - får ni ställa in hinkar som komplement? Ja vi har två vatten hinkar i varje box + vattenkoppen det är lite dålig tryck i vattnet.

7) Får hästen äta valfritt kraftfoder eller är bunden till vad övriga i stallet äter?
i stallhyran ingår Betfor, Havre, Korn och mineraler vill dom ha annat så får dom köpa in det.

8)Hur många hästar står det i det stall ni har hästen i? Är det privatstall eller större uthyrningsstall?
Just nu så står det 14 hästar i stallet men har plats för 17 hästar. Jag har en egen gård.
 
Sv: Inackoderad?

* Vid vilka tider släpps hästarna ut respektive tas in?
Det varierar, vi har rullande schema och som tidigast släpps de ut vid 05.45 när stallägaren åker till jobbet, senast 07.15 när mamma kommer hem från jobbet. Intag sker mellan 16.30-17.30.
* Hur många utfodringar görs/dag (hur många gånger får hästen foder - grov som kraft - oavsett vilken som ger maten)
De får kraftfoder två gånger om dagen, frukost (i boxen) och kvällsmat (i boxen). De får frukost- och lunchhö ute i hagen och intagshö i boxen när de kommer in. Kvällsmat och kvällshö runt 22.00.
* Vilken är den längsta tiden som går mellan utfodringarna?
När mamma släpper ut dem går det som mest 9 timmar mellan fodrigarna, men alla hästar har kvar hö så de står aldrig utan mat.
* Hagsällskap - går alla hästar tillsammans eller var för sig? Vilka går för sig om det förekommer?
Vi har tre hästar i stallet, två går tillsammans och min egna går själv, dock bara i vinterhagarna då han jagat ut en häst ur hagen och försökt ha ihjäl samma häst (ett allvarligt försök, inte oroliga ägare). När de går i sommarhagen har han fått gå med de andra då den hagen är tillräckligt stor för att de ska kunna hålla sej ifrån varandra, men denna sommar får han nog gå själv ändå då han hade fångkänningar förra sommaren och blir sjukt fet bara av att titta på gräs, känns det som. De andra hästarna är svårfödda och måste gå på kraftigt bete.
* Har någon fri tillgång på grovfoder ute (mot betalning givetvis)?
Nej.
* Ni som har vattenkopp - får ni ställa in hinkar som komplement?
Vi har endast hinkar i vårat stall. I förra stallet hade vi dock vattenkoppar och det var inga problem att hänga in en hink.
* Får hästen äta valfritt kraftfoder eller är bunden till vad övriga i stallet äter?
Alla köper sitt egna kraftfoder förutom betfor som vi delar på, vi turas om att köpa en säck när det tar slut.
* Hur många hästar står det i det stall ni har hästen i? Är det privatstall eller större uthyrningsstall?
Just nu är det tre hästar, stallägarens egna och två inhyrda, men vi har plats för en till. Det är ett litet privatstall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inackoderad?

* Vid vilka tider släpps hästarna ut respektive tas in?
Ut mellan 8 och 9. Insläppet varierar lite mer, beror på väder samt när det blir mörkt, men de får sin middag mellan 16 och 17. Vid fint väder och ljust kan de få middagen i hagen, annars inne.

* Hur många utfodringar görs/dag (hur många gånger får hästen foder - grov som kraft - oavsett vilken som ger maten)
4 fodringar per dag, varav 3 med kraftfoder (morgon, middag och kväll - ej lunch)

* Vilken är den längsta tiden som går mellan utfodringarna?
7 timmar (på natten - får kvällsmat vid 23 och frukost 06)

* Hagsällskap - går alla hästar tillsammans eller var för sig? Vilka går för sig om det förekommer?
Lite olika, det är upp till varje hästägare. När det är som lerigast går de i rasthagar (ca 15*30 m) och då går de flesta ensamma.

* Har någon fri tillgång på grovfoder ute (mot betalning givetvis)?
Nej (fast fölis får ju i princip det eftersom hon inte hinner äta upp mellan fodringarna)

* Ni som har vattenkopp - får ni ställa in hinkar som komplement?
Valfritt, fast ingen får "ställa" in hinkar, de ska i så fall hängas upp på väggen (flat baksida).

* Får hästen äta valfritt kraftfoder eller är bunden till vad övriga i stallet äter?
Absolut valfritt!!!

* Hur många hästar står det i det stall ni har hästen i? Är det privatstall eller större uthyrningsstall?
5 hästar, mindre privatstall.
 
Sv: Inackoderad?

Jag skulle gärna vilja ha svar på följande frågor av er som är inackoderade eller har inackoderingar:
* Vid vilka tider släpps hästarna ut respektive tas in?
Ut ca 06.30-08.30
In 20.00-23.00 Beroende på väder
* Hur många utfodringar görs/dag (hur många gånger får hästen foder - grov som kraft - oavsett vilken som ger maten)*

Fri tilgång på hösilage både ute och inne. Kraft fodras i liten mängd morgon o kväll. Vi har ett foder som man inte behöver ge så mycket av.

Hagsällskap - går alla hästar tillsammans eller var för sig? Vilka går för sig om det förekommer?[/B]
Alla i samma hage dvs just nu tre valackar, senare en ung hingst också, född -07
Har någon fri tillgång på grovfoder ute (mot betalning givetvis)?
JA
* Ni som har vattenkopp - får ni ställa in hinkar som komplement?Inga vattenkoppar, bara hinkar o stora tunnor ute, rymer vardera ca 90 liter och de har tre stycken, vid kallt väder har vi en Thermobar ute i hagen.
* Får hästen äta valfritt kraftfoder eller är bunden till vad övriga i stallet äter?*
Vi har samma till alla men det är valfritt.
Hur många hästar står det i det stall ni har hästen i? Är det privatstall eller större uthyrningsstall?Fyra boxar, min egen valack, hingsten flyttar in om ett tag, också min:banana:. Sedan två som hyr av oss.

Jag bor i närheten av Göteborg. Vi mockar oxå o byter täcken på alla hästarna varje dag året runt.
/ Christina

/
 
Sv: Inackoderad?

För oss finns inget annat. Hästar mår toppen. Min häst har haft olika bekymmer med att stå inne o nu mår han som en prins./ Christina
 
Sv: Inackoderad?

* Vid vilka tider släpps hästarna ut respektive tas in?
Går ut vid 9.00 kommer in ca 16.00
* Hur många utfodringar görs/dag (hur många gånger får hästen foder - grov som kraft - oavsett vilken som ger maten)
3
* Vilken är den längsta tiden som går mellan utfodringarna?
Ligger ganska jämt mellan natten och morgon, samt morgon-middag
* Hagsällskap - går alla hästar tillsammans eller var för sig? Vilka går för sig om det förekommer?
På vintern går ston och valacker för sig, på sommaren går alla ihop på betet
* Har någon fri tillgång på grovfoder ute (mot betalning givetvis)?
Tyvärr inte. Alla jobbar/går i skolan och kan ej ge hästarna mat..
* Ni som har vattenkopp - får ni ställa in hinkar som komplement?
Vi har badkar :)
* Får hästen äta valfritt kraftfoder eller är bunden till vad övriga i stallet äter?
Absolut inte..
* Hur många hästar står det i det stall ni har hästen i? Är det privatstall eller större uthyrningsstall?
Privat kollektivstall 12 boxar, alla uthyrda.
 
Sv: Inackoderad?

* Vid vilka tider släpps hästarna ut respektive tas in?
mellan 8 och 9 går de ut och på vardagarna kommer de in runt 21-22, helgerna(jour) runt 20-21
* Hur många utfodringar görs/dag (hur många gånger får hästen foder - grov som kraft - oavsett vilken som ger maten)
3 fodringar, 2 med kraft och 3 med grovfoder
* Vilken är den längsta tiden som går mellan utfodringarna?
ca 10 timmar mellan kväll och morgon, men de står på halm och kan pilla med det. annars så är det mellan morgon och em 7-8 timmar
* Hagsällskap - går alla hästar tillsammans eller var för sig? Vilka går för sig om det förekommer?
3 olika hagar, en stohage(med en valack), en valackhage och en ponnyhage(blandad ston och valacker). EG 4 hagar för det finns en lösdrift också
* Har någon fri tillgång på grovfoder ute (mot betalning givetvis)?
nej
* Ni som har vattenkopp - får ni ställa in hinkar som komplement?
ja, men hinken får man fixa själv och byta vatten i själv, under helgjour blir det ordnat av andra om man inte har jouren själv:)
* Får hästen äta valfritt kraftfoder eller är bunden till vad övriga i stallet äter?
jag tror att man kan fixa eget kraftfoder om man vill, men de som erbjuds i stallet är havre,korn,betfor,mineraler. övriga tillskott får man själv köpa
* Hur många hästar står det i det stall ni har hästen i? Är det privatstall eller större uthyrningsstall?
13 boxplatser inne, 1 utebox som går att göra till 2(används inte nu) och lösdriften som för tillfället har 2 hästar. ett lite större privatstall, nu är det 8-9 personer som har hästarna
 
Sv: Inackoderad?

Vid vilka tider släpps hästarna ut respektive tas in?
På vardagar går de ut vid 7-7.30
På helger 8-8.30
Insläpp cirka 20.00, ibland om någon är och tränar i ridhuset (ridavstånd) så tar den som har intaget in alla hästar och de får äta av sitt silage och den som har ridit och är sist i stallet fodrar.

Hur många utfodringar görs/dag (hur många gånger får hästen foder - grov som kraft - oavsett vilken som ger maten)
Grovfodergiva 3ggr per dag
Kraftfodergiva 2 ggr per dag

Vilken är den längsta tiden som går mellan utfodringarna?
Om man räknar tiden från när morgonsilaget är slut till emfodring (16) blir det ungefär sex timmar, vilket händer någon gång i bland i nödfall.
Annars är det normalt lunchfodring vid 14.

Hagsällskap - går alla hästar tillsammans eller var för sig? Vilka går för sig om det förekommer?
Just nu är stallet sju hästar uppdelade i två hagar. Stona plus en äldre valack i en hage. Min valack går tillsammans med sin boxgranne (även det en valack). Inga hästar går själva om de inte är konvalecenter förstås och står i sjukhage.


Har någon fri tillgång på grovfoder ute (mot betalning givetvis)?
Tanken var att de skulle få silage på fri tillgång i hagen, men tyvärr har balarna skiftat i kvalitet och vi vill inte riskera att de får i sig dåligt silage, därför får de lite mer i givorna i stället.

Ni som har vattenkopp - får ni ställa in hinkar som komplement?
Ja

Får hästen äta valfritt kraftfoder eller är bunden till vad övriga i stallet äter?
Ja, i hyran ingår havre, kornkross, betfor, kli och mineraler men man får köpa in vilket foder man vill och ge. Vi gör dock färdiga hinkar till morgon och kväll.

Hur många hästar står det i det stall ni har hästen i? Är det privatstall eller större uthyrningsstall?
Sju, vilket känns väldigt lagom!
 
Senast ändrad:
Sv: Inackoderad?

Vid vilka tider släpps hästarna ut respektive tas in?
Ut vid ca8 på morgonen och in vid ca17-18.00 på kvällen beroende på om jag rider eller inte.

Hur många utfodringar görs/dag?
Min häst får grovfoder 4gånger om dagen och kraft morgon insläpp ock kväll.

Vilken är den längsta tiden som går mellan utfodringarna?
Det är timmarna på natten,men de får kvällsshösilage ca 8.00 och morgonfodrigen är ca 7,00.

Hagsällskap - går alla hästar tillsammans eller var för sig? Vilka går för sig om det förekommer. de går tillsamman ien stor hage alla tre.:)

Har någon fri tillgång på grovfoder ute. Nu på vinter får de hösilage ute ca 10 kg att dela på i tre högar.

Ni som har vattenkopp. Nopp har ingen vattenkopp där jag står nu, Men ävenm om det skulle ha dtet så vågar min häst inte att dricka ur vattenkopp så hon måste ha en hink:)

Får hästen äta valfritt kraftfoder eller är bunden till vad övriga i stallet äter? de får havre, betfor, Bvitamin och mineraler. Alla hästar i stallet äter samma mat.


Hur många hästar står det i det stall ni har hästen i? Är det privatstall eller större uthyrningsstall? Är ett privatstall på tre hästar:idea:
 
Sv: Inackoderad?

Nedanstående gäller för vintern.

* Vid vilka tider släpps hästarna ut respektive tas in?
På vardagarna släpps de ut 6-6.30, på helgerna 7.30-8. De tas in vid 18-19.

* Hur många utfodringar görs/dag (hur många gånger får hästen foder - grov som kraft - oavsett vilken som ger maten)
Fyra fodringar totalt. Hö alla 4 gångerna, kraft två gånger.

* Vilken är den längsta tiden som går mellan utfodringarna?
Ca åtta timmar mellan frukost och lunch och mellan kvälls- och morgonfodring.

* Hagsällskap - går alla hästar tillsammans eller var för sig? Vilka går för sig om det förekommer?
I vinterhagarna går de två och två.

* Har någon fri tillgång på grovfoder ute (mot betalning givetvis)?
Nej

* Ni som har vattenkopp - får ni ställa in hinkar som komplement?
Ja

* Får hästen äta valfritt kraftfoder eller är bunden till vad övriga i stallet äter?
Det finns ett grundutbud som ingår i hyran. Vill man ha annat får man köpa själv.

* Hur många hästar står det i det stall ni har hästen i? Är det privatstall eller större uthyrningsstall?
Det är ett privatstall med 8 boxar. Just nu står där 6 hästar.
 
Sv: Inackoderad?

Nu bor jag i norra Sverige men jag svarar ändå.....

* Vid vilka tider släpps hästarna ut respektive tas in?
Släpps ut vid sextiden på morgonen. Insläpp är lite olika, är vi där och rider på em/kvällen så lämnar vi hästen inne men annars kommer dom in vid 21-tiden.

* Hur många utfodringar görs/dag (hur många gånger får hästen foder - grov som kraft - oavsett vilken som ger maten)
Tre utfodringar av grovfoder och två med kraftfoder.

* Vilken är den längsta tiden som går mellan utfodringarna?
Max sex timmar.

* Hagsällskap - går alla hästar tillsammans eller var för sig? Vilka går för sig om det förekommer?
De flesta hästar går var för sig. Mina två går dock tillsammans och sen går alla unghästar tillsammans.

* Har någon fri tillgång på grovfoder ute (mot betalning givetvis)?
Alla hästar har fri tillgång på grovfoder (d ingår i hyran) utom mina som inte tål det.

* Ni som har vattenkopp - får ni ställa in hinkar som komplement?
Ja

* Får hästen äta valfritt kraftfoder eller är bunden till vad övriga i stallet äter?
Man får ha eget kraftfoder men vill man kan man få det som dom har i silon.

* Hur många hästar står det i det stall ni har hästen i? Är det privatstall eller större uthyrningsstall?
Det är 12 hästar i stallet och det är ett privatstall.
 
Sv: Inackoderad?

* Vid vilka tider släpps hästarna ut respektive tas in?
Ut runt 08.00 - 9.00 och tas in någon gång mellan 17.00 - 20.00 nu på vintern. Sommartid är hästarna ute dygnet runt.

* Hur många utfodringar görs/dag (hur många gånger får hästen foder - grov som kraft - oavsett vilken som ger maten)
3 fodringar som består av hö och kraft varje gång.

* Vilken är den längsta tiden som går mellan utfodringarna?
ca 10-11 timmar, mellan kvällsfodring och frukost. Men sen ger jag ju mycket hö på kvällen så det räcker nästan ända fram till frukost.

* Hagsällskap - går alla hästar tillsammans eller var för sig? Vilka går för sig om det förekommer?
Alla går tillsammans i en jättehage (3 stycken hästar)

* Har någon fri tillgång på grovfoder ute (mot betalning givetvis)?
Nepp

* Ni som har vattenkopp - får ni ställa in hinkar som komplement?
Har inte vattenkopp

* Får hästen äta valfritt kraftfoder eller är bunden till vad övriga i stallet äter?
Valfritt kraftfoder. Alla köper sitt eget foder.

* Hur många hästar står det i det stall ni har hästen i? Är det privatstall eller större uthyrningsstall?
3 stycken hästar. Ett litet privatstall.
 
Sv: Inackoderad?

* Vid vilka tider släpps hästarna ut respektive tas in?
Ut runt 8.30, in runt 17. När dom kommer in beror på vädret och hur ljust det är ute.

* Hur många utfodringar görs/dag (hur många gånger får hästen foder - grov som kraft - oavsett vilken som ger maten)

3 ggr per dag
* Vilken är den längsta tiden som går mellan utfodringarna?
Natten annars inte mer än 5 timmar


* Hagsällskap - går alla hästar tillsammans eller var för sig? Vilka går för sig om det förekommer?

Valacker och ston för sig i stora hagar, förutom min ena som får gå ensam(pga skada och att hon sparkar) en shettis går själv pga av fång.

* Har någon fri tillgång på grovfoder ute (mot betalning givetvis)?

Nej, skulle säkert gå att få men det är ingen som behöver det.

* Ni som har vattenkopp - får ni ställa in hinkar som komplement?

Har inga vattenkoppar.

* Får hästen äta valfritt kraftfoder eller är bunden till vad övriga i stallet äter?

I priset ingår havre och betfor samt mineraler. Vill man ge sin häst annan kraft så får man betala och säga till om det själv!

* Hur många hästar står det i det stall ni har hästen i? Är det privatstall eller större uthyrningsstall?

17 st privatstall skulle jag väl kalla det.

Det vore oerhört intressant att få svar på ovanstående, främst från södra Sverige där vädret är mildare.
 
Sv: Inackoderad?

* Vid vilka tider släpps hästarna ut respektive tas in? Ut 6:30-7:00 kommer in vid 21:00.
* Hur många utfodringar görs/dag (hur många gånger får hästen foder - grov som kraft - oavsett vilken som ger maten) Kraftfoder inne på morgonen, fri tillgång på hösilage i hagen, kraftfoder vid insläpp. Hö till natten.
* Vilken är den längsta tiden som går mellan utfodringarna?
* Hagsällskap - går alla hästar tillsammans eller var för sig? Vilka går för sig om det förekommer? Alla tillsammans, skadade hästar får givetvis egen hage. Skulle några hästar inte komma överens skulle de givetvis få egna hagar.
* Har någon fri tillgång på grovfoder ute (mot betalning givetvis)? Ingår i hyran
* Ni som har vattenkopp - får ni ställa in hinkar som komplement?
Vi har bara hinkar
* Får hästen äta valfritt kraftfoder eller är bunden till vad övriga i stallet äter? Hästägarna bestämmer själva vad de vill ge sin häst
* Hur många hästar står det i det stall ni har hästen i? Är det privatstall eller större uthyrningsstall? Det står 5 hästar här.
Eget stall men vi har några inackorderingar.
 
Sv: Inackoderad?

Jag skulle gärna vilja ha svar på följande frågor av er som är inackoderade eller har inackoderingar:
Jag har några inackorderingar och detta är vad som gäller i mitt stall:
* Vid vilka tider släpps hästarna ut respektive tas in? På vinterhalvåret går de ut vid 07.00 och in lite olika beroende på väder, men oftast vid 20.00 tiden. Från vår till höst går de ute dygnet runt.* Hur många utfodringar görs/dag (hur många gånger får hästen foder - grov som kraft - oavsett vilken som ger maten)Vinterhalvåret 5 ggr/dag. Sommarhalvåret 4 ggr/dag.* Vilken är den längsta tiden som går mellan utfodringarna?mellan kvällsmat och morgonfodring är det 9 timmar. Dagtid är det ca 5 timmar.
* Hagsällskap - går alla hästar tillsammans eller var för sig? Vilka går för sig om det förekommer? Hästarna är 3 sammanlagt och går tillsammans.* Har någon fri tillgång på grovfoder ute (mot betalning givetvis)?Nej, då skulle vi vara tvugna att dela på dem. * Ni som har vattenkopp - får ni ställa in hinkar som komplement?I två boxar finns både och, i den tredje bara hink.* Får hästen äta valfritt kraftfoder eller är bunden till vad övriga i stallet äter? De som använder kraftfoder köper sitt eget. Vilken sort de använder är upp till ägarna.* Hur många hästar står det i det stall ni har hästen i? Är det privatstall eller större uthyrningsstall? Mitt eget med plats för 3 hästar bara.

Det vore oerhört intressant att få svar på ovanstående, främst från södra Sverige där vädret är mildare.
 
Senast ändrad:
Sv: Inackoderad?

* Vid vilka tider släpps hästarna ut respektive tas in?
Ut vid 6vid fint väder..runt 9 vid skitväder:) in mellan 6-halv7, ute tills 9 vid vår/tidig höst och dygnet runt på betet .
* Hur många utfodringar görs/dag (hur många gånger får hästen foder - grov som kraft - oavsett vilken som ger maten)
kraftfoder:morgon och kväll grovfoder: 4gånger och då även näst intill fritillgång på natten
* Vilken är den längsta tiden som går mellan utfodringarna?
mellan kväll och morgon är de väl runt 11timmar
* Hagsällskap - går alla hästar tillsammans eller var för sig? Vilka går för sig om det förekommer?
alla går tillsammans
* Har någon fri tillgång på grovfoder ute (mot betalning givetvis)?
nej,eftersom alla går tilsammans så funkar inte de
* Ni som har vattenkopp - får ni ställa in hinkar som komplement?
vi har hinkar
* Får hästen äta valfritt kraftfoder eller är bunden till vad övriga i stallet äter?
Havren är med i stallhyran..resten köper man själv
* Hur många hästar står det i det stall ni har hästen i? Är det privatstall eller större uthyrningsstall?
sexhästar..varav en är stallägarens..privatstalll då:)
 
Sv: Inackoderad?

Nu har jag inte inackorderingar än, men kommer förhoppningsvis ha snart! Och då blir det ungeför såhär:

* Vid vilka tider släpps hästarna ut respektive tas in?
Ut vid 8-8.30, in när det blir mörkt, senast kring 20-

* Hur många utfodringar görs/dag (hur många gånger får hästen foder - grov som kraft - oavsett vilken som ger maten)
3-4, beror på årstid/tillgång gräs i hagen.

* Vilken är den längsta tiden som går mellan utfodringarna?
Kvällsmaten blir väl kring 21, sen kommer morgonfodringen vid 7. Kvällsmaten bör räcka för minst 3 h oavbrutet ätande.

* Hagsällskap - går alla hästar tillsammans eller var för sig? Vilka går för sig om det förekommer?
Våra egna för sig i gemensam hage (4-5 hästar), inte klart med inack än, lite beroende på önskemål från ägaren. Har även inridningshästar som går i egna hagar.

* Har någon fri tillgång på grovfoder ute (mot betalning givetvis)?
Nej

* Ni som har vattenkopp - får ni ställa in hinkar som komplement?
Klart att hink får ställas in vid behov!

* Får hästen äta valfritt kraftfoder eller är bunden till vad övriga i stallet äter?
Man får ge sin häst vad man vill, vissa sorter ingår i hyran. Det blir ingen hyreslättnad om man använder egen sort dock.

* Hur många hästar står det i det stall ni har hästen i? Är det privatstall eller större uthyrningsstall?
10-14. Privatstall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan *visste inte vart jag skulle lägga tråden, så moderator får gärna flytta om den ligger fel* Har ju pågått många livliga diskussioner...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 914
L
Träning Många tycker att grushagar är otrevligt för hästarna att vistas i. Längre perioder tycker jag själv att det inte är vidare roligt för...
2
Svar
21
· Visningar
3 170
Senast: Favina
·
Hästvård Där forskare med lite olika djursyn ger svar på en del frågor. Bla finns ett kapitel som heter: Hästen - Från atlet till gosedjur...
Svar
12
· Visningar
1 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp