Inackordering, ja eller nej?

Vad är lustigt med att många storhästar inte klarar av fri tillgång? En spekullant måste ju vilja ha fri tillgång, annars funkar det inte.

Om man har fri tillgång som du kan man förenkla och ha en ett stallpass per dag med påfyllning av hö och vatten och mockning. Det attraherar nog fler. Det är så pass få hästar att det inte är något srort jobb.
Tack men har inte efterfrågat tips på hur man blir mer attraktiv :)
Jag har aldrig tänkt att en ev inackordering skulle göra mer än ett pass/dag heller.
 
En fördel är ju sällskap i form av en ridkompis, om man gillar det.
Och att du kan få lite sovmorgon ibland om hen kan tänka sig att morgonfodra. Skönt att slippa klä på bebis tidigt och pulsa ut i vintern varje dag. Är ju ändå lite meck, även om själva momentet ute inte tar några längre stunder.
Ja ridsällskap kanske hade varit kul, om det är rätt häst. Sist vi stod i ett större stall funkade 1/4 hästar att rida ut med.
 
Tack men har inte efterfrågat tips på hur man blir mer attraktiv :)
Jag har aldrig tänkt att en ev inackordering skulle göra mer än ett pass/dag heller.
Du missförstår mig, med ett pass om dagen så blir det kanske 2 pass i veckan om man delar per häst.

Vill du inte ha tips så låt bli att fråga vet jag 🙃
 
Jag upplever att du tycker det är jobbigt med alla varningar och tips och "du måste tänka på" men jag kan lova dig att de allra flesta är för din skull.

Det är bättre att höra allt före än att uppleva allt efteråt.

Jag har haft häst sedan 1984, stått inackorderad i många stall, haft eget stall med min syster och nu, de senaste 10 åren eget stall på gården.
Det jag kan berätta om hyresgäster skulle kunna fylla en bokserie. Det har varit hästdumpningar (en stackare fick tre hästar på halsen i tre år innan allt löste sig), sena hyresintäkter, Inga hyror, rättegångar och bara sådant som att man vill frångå kontraktet både från uthyrarens sida som den som hyr, trots att allt står svart på vitt.

Alla dessa var givetvis personer som var bra när de kom och tittade. Några har haft bra referenser.
Jag menar.....vem tar in en inackordering som verkar vara koko redan när de kommer och tittar?

Eget stall med inackorderingar har gett mig extrem erfarenhet och då har jag tack och lov inte råkat ur för de allra värsta. Om jag bortser från det stall jag stod i senast, där jag stod i 17 år, så var det bara ett enda som fungerade friktionsfritt.
Det var ett kollektivstall med väldigt tydliga regler och en styrning av en person i botten med ett välfungerande kontrakt.

Enda anledningen till att vi försvann därifrån var en annan inackordering som vi hamnade i konflikt med av en annan anledning och eftersom de bodde på gården (stor gård med många hus och familjer som bott där i många år) blev det vi som fick flytta på oss.

Det egna stallet med min syster var också ett uppvaknande. Vi som trodde vi skulle få avlastning, vilket vi också fick i fodringar, insläpp och utsläpp blev mer krav och jobb på annat håll.
Det var ständigt koll att allt fungerade, lås, dörrar, vågar, grepar och hämta foder både oftare och mer, samt ordna med större transporter och mer hjälp. Vi fick handla flera gånger i veckan när något gått sönder eller liknande.

Det positiva är sällan något man behöver belysa för det är för det mesta redan siktet inställt på. Det är inte så att vi bara ser det negativa, det är det att vi belyser det för att det är viktigt och ibland kanske viktigare än det positiva.
 
Ja ridsällskap kanske hade varit kul, om det är rätt häst. Sist vi stod i ett större stall funkade 1/4 hästar att rida ut med.
Av alla de inhyrda vi haft under åren (6-7 st) så är det ingen som funkat att rida ut med. En red jag ut med i skritt ett par gånger för att ägaren var rädd för att rida ut. Och en annan red jag en gång med men insåg fort att det inte funkade. Så håller med om att det är svårt att ha inackordering för att få ridsällskap.
 
Jag upplever att du tycker det är jobbigt med alla varningar och tips och "du måste tänka på" men jag kan lova dig att de allra flesta är för din skull.

Det är bättre att höra allt före än att uppleva allt efteråt.

Jag har haft häst sedan 1984, stått inackorderad i många stall, haft eget stall med min syster och nu, de senaste 10 åren eget stall på gården.
Det jag kan berätta om hyresgäster skulle kunna fylla en bokserie. Det har varit hästdumpningar (en stackare fick tre hästar på halsen i tre år innan allt löste sig), sena hyresintäkter, Inga hyror, rättegångar och bara sådant som att man vill frångå kontraktet både från uthyrarens sida som den som hyr, trots att allt står svart på vitt.

Alla dessa var givetvis personer som var bra när de kom och tittade. Några har haft bra referenser.
Jag menar.....vem tar in en inackordering som verkar vara koko redan när de kommer och tittar?

Eget stall med inackorderingar har gett mig extrem erfarenhet och då har jag tack och lov inte råkat ur för de allra värsta. Om jag bortser från det stall jag stod i senast, där jag stod i 17 år, så var det bara ett enda som fungerade friktionsfritt.
Det var ett kollektivstall med väldigt tydliga regler och en styrning av en person i botten med ett välfungerande kontrakt.

Enda anledningen till att vi försvann därifrån var en annan inackordering som vi hamnade i konflikt med av en annan anledning och eftersom de bodde på gården (stor gård med många hus och familjer som bott där i många år) blev det vi som fick flytta på oss.

Det egna stallet med min syster var också ett uppvaknande. Vi som trodde vi skulle få avlastning, vilket vi också fick i fodringar, insläpp och utsläpp blev mer krav och jobb på annat håll.
Det var ständigt koll att allt fungerade, lås, dörrar, vågar, grepar och hämta foder både oftare och mer, samt ordna med större transporter och mer hjälp. Vi fick handla flera gånger i veckan när något gått sönder eller liknande.

Det positiva är sällan något man behöver belysa för det är för det mesta redan siktet inställt på. Det är inte så att vi bara ser det negativa, det är det att vi belyser det för att det är viktigt och ibland kanske viktigare än det positiva.
Ja, man får verkligen vara beredd på mycket konstigt när man har inackorderade. Jag slutade tillslut att förvånas över alla konstiga idéer de inhyrda hade 😅
En blev skogstokig när jag en höstkväll då det stormade och regnade tog in hästarna över natten. Hästen var inhyrd över sommaren och hade inte behövt komma in på box ännu. Men ägaren fick fortsatt jobb på orten så hästen blev kvar och jag ställde den i den enda lediga box vi hade när jag tog in honom. En helt vanlig box. Men enligt ägaren kunde inte hästen stå i den boxen för han kunde bryta sig ut. Det var ett vanligt boxlås som pga hur de sitter är omöjligt för hästen att ens kunna försöka få upp.
Ägaren tyckte att jag hellre skulle lämna hästen själv ute i storm och regn än att ha honom i den boxen. Han bröt sig aldrig ut ur varken box eller hage under den tiden han var hos oss. Men eftersom han var islandshäst så kunde han enligt ägaren hitta på saker som ”vanliga” hästar inte kunde.
En annan tyckte inte att hen skulle behöva fylla vatten och rengöra vattentunnan på vintern. För då blev hen blöt om händerna och frös i bilen de 10 minutrarna de tog att köra hem osv osv, listan kan göras lång…
 
Jag upplever att du tycker det är jobbigt med alla varningar och tips och "du måste tänka på" men jag kan lova dig att de allra flesta är för din skull.

Det är bättre att höra allt före än att uppleva allt efteråt.

Jag har haft häst sedan 1984, stått inackorderad i många stall, haft eget stall med min syster och nu, de senaste 10 åren eget stall på gården.
Det jag kan berätta om hyresgäster skulle kunna fylla en bokserie. Det har varit hästdumpningar (en stackare fick tre hästar på halsen i tre år innan allt löste sig), sena hyresintäkter, Inga hyror, rättegångar och bara sådant som att man vill frångå kontraktet både från uthyrarens sida som den som hyr, trots att allt står svart på vitt.

Alla dessa var givetvis personer som var bra när de kom och tittade. Några har haft bra referenser.
Jag menar.....vem tar in en inackordering som verkar vara koko redan när de kommer och tittar?

Eget stall med inackorderingar har gett mig extrem erfarenhet och då har jag tack och lov inte råkat ur för de allra värsta. Om jag bortser från det stall jag stod i senast, där jag stod i 17 år, så var det bara ett enda som fungerade friktionsfritt.
Det var ett kollektivstall med väldigt tydliga regler och en styrning av en person i botten med ett välfungerande kontrakt.

Enda anledningen till att vi försvann därifrån var en annan inackordering som vi hamnade i konflikt med av en annan anledning och eftersom de bodde på gården (stor gård med många hus och familjer som bott där i många år) blev det vi som fick flytta på oss.

Det egna stallet med min syster var också ett uppvaknande. Vi som trodde vi skulle få avlastning, vilket vi också fick i fodringar, insläpp och utsläpp blev mer krav och jobb på annat håll.
Det var ständigt koll att allt fungerade, lås, dörrar, vågar, grepar och hämta foder både oftare och mer, samt ordna med större transporter och mer hjälp. Vi fick handla flera gånger i veckan när något gått sönder eller liknande.

Det positiva är sällan något man behöver belysa för det är för det mesta redan siktet inställt på. Det är inte så att vi bara ser det negativa, det är det att vi belyser det för att det är viktigt och ibland kanske viktigare än det positiva.

Sen är ju det svåra också att om en person har gjort sig besvärlig i ett stall och blivit ombedd att flytta så lär ju inte den stallägaren som vill bli av med hen informera en eventuell ny stallägare om detta.
 
Av alla de inhyrda vi haft under åren (6-7 st) så är det ingen som funkat att rida ut med. En red jag ut med i skritt ett par gånger för att ägaren var rädd för att rida ut. Och en annan red jag en gång med men insåg fort att det inte funkade. Så håller med om att det är svårt att ha inackordering för att få ridsällskap.

Ja, det är så mycket som ska funka. Först och främst ska den andra ha tillräcklig koll på sin häst. Men också så blir det jobbigt att rida ut tillsammans om hästarna har väldigt olika skritthastighet naturligt. Jag vill ju varken sitta och bromsa min häst hela tiden eller sitta och mana på den hela tiden heller. Men så rider jag också helst ut själv. Då kan jag hålla den fart jag vill när jag vill och helt anpassa mig efter hästen jag rider istället för efter sällskapets häst.
 
Jag tror säkert du kan hitta en inackordering som funkar :)
Nu kanske jag har missuppfattat, men det känns lite som att du vill ha hjälp främst för att du är gravid? Att du i vanliga fall fixar allt själv. Kan det vara en ide att ha en medryttare eller delfodervärd en tid istället för inackorderad isf? Har sett en hel del annonser där man annonserat om medryttare och skrivit just att man behöver extra mycket hjälp pga graviditet.
 
Jag upplever att du tycker det är jobbigt med alla varningar och tips och "du måste tänka på" men jag kan lova dig att de allra flesta är för din skull.
Nej det var snarare tonen angående vad som är rimligt gällande stallpass mm samt sidospåret grovfoder jag upplevde helt irrelevant.
 
Jag tror säkert du kan hitta en inackordering som funkar :)
Nu kanske jag har missuppfattat, men det känns lite som att du vill ha hjälp främst för att du är gravid? Att du i vanliga fall fixar allt själv. Kan det vara en ide att ha en medryttare eller delfodervärd en tid istället för inackorderad isf? Har sett en hel del annonser där man annonserat om medryttare och skrivit just att man behöver extra mycket hjälp pga graviditet.
Ja, det var det som startade tankarna på inackordering.

Min häst är tyvärr inte så enkel varken i hantering eller ridning så jag vågar inte låta någon annan greja med honom och tveksamt om jag kan få vuxen medperson/kusk på shetlandsponnysarna.
 
Ja, det var det som startade tankarna på inackordering.

Min häst är tyvärr inte så enkel varken i hantering eller ridning så jag vågar inte låta någon annan greja med honom och tveksamt om jag kan få vuxen medperson/kusk på shetlandsponnysarna.
Aha, då förstår jag om det blir svårt med medryttare.
 
Uppdatering ifall någon är nyfiken.
Grannen köpte en häst och den har nu bott hos mig i ett par månader. Allt fungerar jättebra. Vi hjälps åt med det vardagliga, allt extra jobb och täcker upp för varandra där det behövs :)
Jag har självklart huvudansvaret och det ekonomiska ansvaret för investeringar men i övrigt delar vi på och diskuterar alla beslut tillsammans.
 
Uppdatering ifall någon är nyfiken.
Grannen köpte en häst och den har nu bott hos mig i ett par månader. Allt fungerar jättebra. Vi hjälps åt med det vardagliga, allt extra jobb och täcker upp för varandra där det behövs :)
Jag har självklart huvudansvaret och det ekonomiska ansvaret för investeringar men i övrigt delar vi på och diskuterar alla beslut tillsammans.
Låter som en perfekt lösning :up:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 221
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 133
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 618
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp