Inackordering, ja eller nej?

Då får man ju komma överens om det i förväg.
Givetvis, men det har stor betydelse för om det går att få ihop om man ska ta stallet varannan helg som du var inne på i början eller var fjärde. Eller om man tar hälften, vart 3:e eller var 4 fodring. Hur många gånger det fodras per dag (alltså antalet fodringar man delar på totalt). Det är inte mängden arbete som är problemet utan frekvensen hur uppbunden jag blir vid specifika tillfällen. Jag hade glatt hjälpt till att hämta hö varje månad men inte haft 6 tio-minuters fodringar under en helg i normalfallet.

Det är stor skillnad på att byta bort pass om man har 2 i veckan eller 10. Jag skulle inte lita på någon överenskommelse typ - visst vi ordnar det eller du fodrar när du är här och förväntas vara här var dag om vi inte specifikt kommer överens om något, däremot ett pass-schema som funkar för mig hade varit okej.
 
Det har jag aldrig sagt något emot heller men att man måste komma överens om det tillsammans.

Att man inte kan förvänta sig stalledigt 1-2 dagar/vecka bara för att det är en lösdrift. Gör folk verkligen det när de söker boxplatser?

Nä det kan man ju inte förvänta sig. Men det kan vara en bra grej att kunna erbjuda för att själv ”kräva” att personen ska hämta hö varannan gång.
 
Att ha en lösdrift och packa ett par påsar hö extra så stallkompisen kan vara hästledig den dagen ser jag som inga problem alls. Det är en förmån som inte kräver något större engagemang av stallägaren, men ger en enorm frihet för hyreshästen.

Jag kan ju snarare tycka att om jag som hästägare vill ha en stallfri dag ibland så får jag ju se till att det finns höpåsar packade till min häst. Hinkar med kraftfoder/mineral osv. Så att den som ska fodra min häst istället för mig bara behöver göra det jag inte kan förbereda i förväg. I stallet jag är så brukar folk hjälpas åt och om någon reser bort några dagar så packar den alltid höpåsar så det räcker hela resan så att den som tar hand om hästen iaf inte behöver göra det.
 
Det är ju en oerhörd investering för något som bara kan nyttjas de kallaste månaderna om året om jag råkar ha en inackordering.

Då får man ju komma överens om det i förväg.
Absolut är det en investering, men det är väldigt skönt att klara sig själv också.

Då skulle du kunna slippa åka och hämta småbal med hö även utan inackordering ifall du köper in plastat hö.
 
Givetvis, men det har stor betydelse för om det går att få ihop om man ska ta stallet varannan helg som du var inne på i början eller var fjärde. Eller om man tar hälften, vart 3:e eller var 4 fodring. Hur många gånger det fodras per dag (alltså antalet fodringar man delar på totalt). Det är inte mängden arbete som är problemet utan frekvensen hur uppbunden jag blir vid specifika tillfällen. Jag hade glatt hjälpt till att hämta hö varje månad men inte haft 6 tio-minuters fodringar under en helg i normalfallet.

Det är stor skillnad på att byta bort pass om man har 2 i veckan eller 10. Jag skulle inte lita på någon överenskommelse typ - visst vi ordnar det eller du fodrar när du är här och förväntas vara här var dag om vi inte specifikt kommer överens om något, däremot ett pass-schema som funkar för mig hade varit okej.
Min tanke var väl att jag morgonfodrar (eller kvällsfodrar om det passar den inackorderades dag bättre) och att inackorderingen mockar och tar en fodring. 3-4 dagar/vecka.
Räknar man på pass blir det ju 6-8/21 (om 14 pass är fodring och 7 pass mockning).

Hjälper till på helger om vi åker bort, vilket är långt ifrån varann helg och kommer aldrig bli.
Passa tider behövs inte heller mer än morgon/förmiddag och eftermiddag/kväll.

Tanken har hela tiden varit att det ska vara tydligt. Dvs specat i kontraktet vad som avses.
 
Jag kan ju snarare tycka att om jag som hästägare vill ha en stallfri dag ibland så får jag ju se till att det finns höpåsar packade till min häst. Hinkar med kraftfoder/mineral osv. Så att den som ska fodra min häst istället för mig bara behöver göra det jag inte kan förbereda i förväg. I stallet jag är så brukar folk hjälpas åt och om någon reser bort några dagar så packar den alltid höpåsar så det räcker hela resan så att den som tar hand om hästen iaf inte behöver göra det.
Har väl inget sagt något om det heller?
Absolut är det en investering, men det är väldigt skönt att klara sig själv också.

Då skulle du kunna slippa åka och hämta småbal med hö även utan inackordering ifall du köper in plastat hö.
Jag gillar inte plastat hö som lagringsmetod och har för få hästar för ensilage :)

Värdet av en bra grovfoderleverantör har dessutom verkligen visat sig i år så jag är inte så sugen på att byta.
 
Jag kan ju snarare tycka att om jag som hästägare vill ha en stallfri dag ibland så får jag ju se till att det finns höpåsar packade till min häst. Hinkar med kraftfoder/mineral osv. Så att den som ska fodra min häst istället för mig bara behöver göra det jag inte kan förbereda i förväg. I stallet jag är så brukar folk hjälpas åt och om någon reser bort några dagar så packar den alltid höpåsar så det räcker hela resan så att den som tar hand om hästen iaf inte behöver göra det.

Jo jag håller med. Så gjorde vi också i förra stallet.
 
Jag menade alltså att man packar höpåsar så det räcker när man är borta eller har en stalledig dag.
Det var egentligen inte menat åt dig TS öht.
Ah, okej, ja :)

Känns som om jag fått så mycket skit i den här tråden att jag nog blivit lite känslig.
 
Fördelar inackordering:
Möjlighet till hjälp/avlastning - tänker att jag får skriva kontrakt där det ingår att hjälpa till och hämta foder, att vi ska dela på det dagliga (mockning, utfodring) och att hen ska vara beredd att ta hela helger er ibland så vi kan åka hem och hälsa på.
Kul för min stora häst att få en kompis mer i hans storlek.
Intäkt som kan hjälpa drifta stallet/renoveringar av det.

Min tanke var väl att jag morgonfodrar (eller kvällsfodrar om det passar den inackorderades dag bättre) och att inackorderingen mockar och tar en fodring. 3-4 dagar/vecka.
Räknar man på pass blir det ju 6-8/21 (om 14 pass är fodring och 7 pass mockning).

Hjälper till på helger om vi åker bort, vilket är långt ifrån varann helg och kommer aldrig bli.
Passa tider behövs inte heller mer än morgon/förmiddag och eftermiddag/kväll.

Tanken har hela tiden varit att det ska vara tydligt. Dvs specat i kontraktet vad som avses.

Ah, okej, ja :)

Känns som om jag fått så mycket skit i den här tråden att jag nog blivit lite känslig.

Nja skit och skit men om du läser igenom det du skrivit ovan så ser jag inte så jättemkt som skulle vara så attraktivt för den inackorderade. Jag ser bara fördelar för dig själv. Det är väl mest det folk i tråden försöker diskutera fram om det ska bli en mer långsiktig lösning.

Tex att lägga in möjlighet till 2 stallfria dgr i veckan i kontraktet. Inte ens säkert personen vill det men att möjligheten finns ökar ju intresset betydligt.

Tex att du tar på dig att åka och hämta höet varje gång men den inackorderade är med och lastar ur. Blir inte alls lika jobbigt.
 
Min tanke var väl att jag morgonfodrar (eller kvällsfodrar om det passar den inackorderades dag bättre) och att inackorderingen mockar och tar en fodring. 3-4 dagar/vecka.
Räknar man på pass blir det ju 6-8/21 (om 14 pass är fodring och 7 pass mockning).

Hjälper till på helger om vi åker bort, vilket är långt ifrån varann helg och kommer aldrig bli.
Passa tider behövs inte heller mer än morgon/förmiddag och eftermiddag/kväll.

Tanken har hela tiden varit att det ska vara tydligt. Dvs specat i kontraktet vad som avses.
Räknar man på antalet hästar och att mockning/fodring tar lika lång tid så är det 21 pass i veckan. delat på 4 hästar så borde det vara 5,25 pass per häst.

7,5 pass i snitt per vecka (räknar 0,5 i veckan utslaget för enstaka helger)för inackorderingen ger att du har ca 4,5 pass i veckan per häst och din tidsåtgång blir mycket lägre än inackorderingens då du bor på platsen. Och på det hälften av höhanteringen. Jag skulle vilja ha en ordentligt låg hyra på det. Typ kallhyra + mat och spån, inget för servicen. Din vinst skulle bli att jag jobbade för dig. Dels hämtade hö åt shettisarna och dels betydligt fler pass per häst så relativt stor avlastning.


Är det fri tillgång till hö? I så fall räcker det att fodra en gång om dagen, och är det inte fri tillgång, ja då kommer väldigt många backa för att hästarna inte får mat ofta nog. Jag vill ha fri tillgång om hästen funkar på det annars minst 3 fodringar om dagen när det inte finns bete. Vad har du för tanke med 2 fodringar per dag?

Jag tycker inte du ska se det som att du får skit utan andra människors synvinkel, det var det du ville ha eller hur? Vad du gör sen är din ensak men en sak är säker din inackordering tänker inte som du. Du behöver hitta någon som tänker som du, gärna bor nära och har gott om egentid och vill mysa mycket i stallet. En sån person kanske sköter nästan allt utan att du ber denne med motiveringen "jag är ju ändå i stallet", det är ju inte så att det är direkt mycket att göra med det dagliga egentligen. Den som har långt och åka och vill ha lösdrift för att spara tid, har flera barn att ta hand om och ett jäktigt liv vill förmodligen köra på rättvisa och så få pass som möjligt (inte göra mindre nödvändigtvis) och möjlighet att ha stalledigt.

Problemet för dig är att hitta någon som matchar dina behov- du har ganska specifika, lite som att hitta rätt medryttare. Med fel person blir det nog mest bara tjafs.
 
Tex att du tar på dig att åka och hämta höet varje gång men den inackorderade är med och lastar ur. Blir inte alls lika jobbigt.
Ja, det är det jag sagt. Att jag behöver hjälp att lasta ur.
Lasta i får jag redan hjälp med.

@Lobelia man kan uttrycka saker på olika sätt, kanske därför jag upplever svaren negativt?
Tanken har ju alltid varit kallhyra + foder och spån?

Min stora häst har fri tillgång. Jag fyller på två gånger per dag. De små har halm när behov finns. Jag har rejäla gräshagar och bete/gräs stor del av året - fri tillgång till energirikt foder behövs sällan. lustigt för övrigt eftersom det finns en annan tråd där folk hävdar att de flesta storhästar inte kan gå på fri tillgång på hö heller..

Det finns alltså alltid att tugga.
 
Den som har långt och åka och vill ha lösdrift för att spara tid, har flera barn att ta hand om och ett jäktigt liv vill förmodligen köra på rättvisa och så få pass som möjligt (inte göra mindre nödvä
Den här personen lär ju aldrig vara aktuell eftersom poängen är att vara tydlig med upplägget från början? Jag har aldrig påstått eller strävat efter något som passar alla, utan ville ha hjälp att bolla fördelar och nackdelar med en inackordering.
 
Som lite motvikt tror jag absolut att du kan hitta någon inackordering matchar dina behov.

Som ung med mindre i plånboken och mer tid så var jag inackorderad privat hos en som inte ville ha betalt utan främst ville ha sällskap åt sin häst och hjälp när det behövdes. Vi hjälptes åt. Hon satte reglerna och jag följde dem.
Det fungerade bra.
 
Som lite motvikt tror jag absolut att du kan hitta någon inackordering matchar dina behov.

Som ung med mindre i plånboken och mer tid så var jag inackorderad privat hos en som inte ville ha betalt utan främst ville ha sällskap åt sin häst och hjälp när det behövdes. Vi hjälptes åt. Hon satte reglerna och jag följde dem.
Det fungerade bra.
Tack, baserat på hur det ser ut häromkring så tror jag absolut att den personen kan finnas, och det var ju egentligen inte det tråden handlade om heller utan plus och minus på att ta in någon - där jag såg hjälp som ett plus.

Jag har aldrig tänkt tvinga hit någon :D
Antingen hittar man någon eller så gör man det inte, svårare är det ju inte. Hur man hittade någon eller hur man är attraktiv som stallägare (vad diskussionen utmynnat i) var inte heller med i min trådstart eller det jag ville diskutera.

Går man efter tråden så är hjälp/delat stallarbete inte med på plussidan längre så antar att det är typ noll fördelar kvar - har inte hört någon komma mer flera ev fördelar än de jag skrev i början.
 
Tack, baserat på hur det ser ut häromkring så tror jag absolut att den personen kan finnas, och det var ju egentligen inte det tråden handlade om heller utan plus och minus på att ta in någon - där jag såg hjälp som ett plus.

Jag har aldrig tänkt tvinga hit någon :D
Antingen hittar man någon eller så gör man det inte, svårare är det ju inte. Hur man hittade någon eller hur man är attraktiv som stallägare (vad diskussionen utmynnat i) var inte heller med i min trådstart eller det jag ville diskutera.

Går man efter tråden så är hjälp/delat stallarbete inte med på plussidan längre så antar att det är typ noll fördelar kvar - har inte hört någon komma mer flera ev fördelar än de jag skrev i början.

En fördel är ju sällskap i form av en ridkompis, om man gillar det.
Och att du kan få lite sovmorgon ibland om hen kan tänka sig att morgonfodra. Skönt att slippa klä på bebis tidigt och pulsa ut i vintern varje dag. Är ju ändå lite meck, även om själva momentet ute inte tar några längre stunder.
 
Ja, det är det jag sagt. Att jag behöver hjälp att lasta ur.
Lasta i får jag redan hjälp med.

@Lobelia man kan uttrycka saker på olika sätt, kanske därför jag upplever svaren negativt?
Tanken har ju alltid varit kallhyra + foder och spån?

Min stora häst har fri tillgång. Jag fyller på två gånger per dag. De små har halm när behov finns. Jag har rejäla gräshagar och bete/gräs stor del av året - fri tillgång till energirikt foder behövs sällan. lustigt för övrigt eftersom det finns en annan tråd där folk hävdar att de flesta storhästar inte kan gå på fri tillgång på hö heller..

Det finns alltså alltid att tugga.
Vad är lustigt med att många storhästar inte klarar av fri tillgång? En spekullant måste ju vilja ha fri tillgång, annars funkar det inte.

Om man har fri tillgång som du kan man förenkla och ha en ett stallpass per dag med påfyllning av hö och vatten och mockning. Det attraherar nog fler. Det är så pass få hästar att det inte är något srort jobb.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 221
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 133
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 618
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp