Inackordering, ja eller nej?

Är det verkligen vanligt att medryttare inte mockar eller packar höpåsar? In och utsläpp i stora stall kan jag förstår men det är ju inte aktuellt.
Nej, men återigen så är det skillnad på att mocka och packa påsar till den aktuella hästen och att göra gemensamma åtaganden. Det är väldigt vanligt att medryttare inte har fodringar, behöver fylla vatten i hage mm.
 
Vad är ett giltigt skäl till att ha inackorderade då?
Tjäna pengar?

I trådstarten står det att jag funderat på inackordering. Jag har också listat plus/minus, vilka förutsättningar det är hos mig och bad om input på det. Att diskussionen sedan har skruvats främst åt ett håll förändrar inte grundfrågan och mina funderingar kring ämnet.

Jag ville helst inte ha några inackorderingar. Nu har jag bra sådana så inget fel med dom . Det var min naiva icke hästmänniska till sambo som trodde man skulle kunna tjäna massa pengar 🤣 Nu vet han bättre efter 2 år. 😁

Jag har 14 boxar och ridhus mm men jag har satt gränsen vid 9 hästar totalt varav 3 är mina annars blir det för mkt hästar och människor. Vi har 3 stalldelar så jag har ett eget stall till mina så det är väldigt skönt.

Jag tror inte man ska förvänta sig varken avlastning eller att tjäna pengar som något primärt mål utan först och främst ska man nog vilja ha inackorderingar. Sen se till att man inte går back. Om man inte har hästarna som jobb på heltid då såklart för det blir ju ett helt annat läge iom att man måste kunna ta ut lön.

Vill man inte egentligen ha inackorderade och förväntar sig hjälp kommer man bara bli irriterad för du kommer nog alltid se det som du får för lite hjälp och den som är inackorderad kommer tycka det är för mkt hjälp.
Jag har turen att vi har 2 hus och har hyrt ut det till en familj som oxå har häst här så vi hjälps ju åt.
 
Nej, men återigen så är det skillnad på att mocka och packa påsar till den aktuella hästen och att göra gemensamma åtaganden. Det är väldigt vanligt att medryttare inte har fodringar, behöver fylla vatten i hage mm.
Okej då är det nog skillnad beroende på vart i landet man är.
 
Jag ville helst inte ha några inackorderingar. Nu har jag bra sådana så inget fel med dom . Det var min naiva icke hästmänniska till sambo som trodde man skulle kunna tjäna massa pengar 🤣 Nu vet han bättre efter 2 år. 😁

Jag har 14 boxar och ridhus mm men jag har satt gränsen vid 9 hästar totalt varav 3 är mina annars blir det för mkt hästar och människor. Vi har 3 stalldelar så jag har ett eget stall till mina så det är väldigt skönt.

Jag tror inte man ska förvänta sig varken avlastning eller att tjäna pengar som något primärt mål utan först och främst ska man nog vilja ha inackorderingar. Sen se till att man inte går back. Om man inte har hästarna som jobb på heltid då såklart för det blir ju ett helt annat läge iom att man måste kunna ta ut lön.

Vill man inte egentligen ha inackorderade och förväntar sig hjälp kommer man bara bli irriterad för du kommer nog alltid se det som du får för lite hjälp och den som är inackorderad kommer tycka det är för mkt hjälp.
Jag har turen att vi har 2 hus och har hyrt ut det till en familj som oxå har häst här så vi hjälps ju åt.
Varför har du det då? :)
Alltså vad får du ut som är positivt om det inte är möjligheten till avlastning eller en inkomst?
 
Fast jag har ju inte bestämt något förutom specat vad de dagliga rutinerna är samt vad som skulle påverka hyran? :confused:


Tråkigt också om lösdrift ses mer som "förvaring" än häst på box, dvs att man har det för att man inte vill behöva åka ut varje dag eller förväntar sig stallfria dagar (vilket jag inte i sig är emot, men det måste ju vara en diskussion kring saken och inget man kan förvänta sig bara för att det är en lösdrift).

Har för övrigt själv stått i stall där vi delat på pass på antalet hästägare och inte hästar. Under en period hade den andra personen tre och jag en 🤷🏻‍♀️

Det har varit min erfarenhet i de omgångar jag haft inhyrda på lösdrift. Antingen inhyrda som bara kommer till jourerna (och vi var flera hästägare, så det var typ 1-2 gånger i veckan) eller de som kommer oftare men inte gör något med hästarna. Inte ens ta ut till skötselstallet, eller ta på promenad.

Och då står jag där med understimulerade hästar i hagen... Och det sliter verkligen extra mycket på underlaget 😂.

Lösdrift kan tyvärr dra till sig de som man undrar varför de har häst överhuvudtaget.

Men hoppet lever, jag hejar på dig 😅. Var tydlig, ärlig med vad som förväntas, bakgrundskolla.
 
Nä jag har eget stall och tycker inte alls upplägget är rimligt 😅
Men jag har ju varit inackorderad oxå i väldigt många år. Som jag skrev tidigare så är rättviseaspekten sjukt viktigt för det är alltid det som det bråkas om när det blir bråk och som folk irriterar sig på.

I början är allt bra men sedan kommer det likt förbannat bli så att xx kommer störa sig på att det inte är rättvist uppdelat.

Står man och mockar spelar det ju ingen roll om det är 10 bajshögar till när man ändå håller på, det är antalet tillfällen som är det avgörande för folk.

Sen att man måste komma dit varje dag på en lösdrift tror jag inte heller är så lockande tillsammans med det övriga arbetet.
Jag håller med dig så länge det gäller få hästar och små skillnader som 3 eller 4. De få minuter det tar att mocka och packa extra hö är likgiltig. Man måste likväl vara där och släpa fram utrustning och ta sig till och från hagen.
 
Jag håller med dig så länge det gäller få hästar och små skillnader som 3 eller 4. De få minuter det tar att mocka och packa extra hö är likgiltig. Man måste likväl vara där och släpa fram utrustning och ta sig till och från hagen.
Menar du att jag alltid borde mocka och fixa åt den inackorderade då? Utan att ta betalt som en helinackordering?
Eftersom mitt tänkta upplägg (där man hjälps åt) är orimligt?
 
Jag har specat saker som är viktiga i kontraktet. Tex hur mockning sköts, vad jag sköter, möjlighet att köpa till tillsyn, utfodring av kraftfoder och mockning för att få en stallfri dag antingen per gång eller en bestämd dag i veckan.

Förutom att jag aldrig tar på mig saker som inte går att betala fullständig frakt för så är det ju inget konstigt att pass för att lasta av grovfoder kan ingå. Men det behöver ju specas rutin kring det och sedan ska man hitta en person som tycker det är rimliga rutiner. Jag hade helt klart bakat in det i hyran om det är en grundförutsättning för dig. Tex så har jag att hagarna gemensamt mockas dagligen större delen av året och att vi gemensamt mockar dem helt rena på vårkanten innan gräset tar fart om de inte kunnat mockas pga lera under vintern (standard här). För min del tex behöver det inte stå mer än "gemensamt" för arbetsinsatsen varierar så mycket över året pga foder/väder/underlag. Har också lösdrift men i mitt fall har vi varsin häst i liknande storlek så den aspekten behöver jag inte bry mig om.
 
Vad är ett giltigt skäl till att ha inackorderade då?
Tjäna pengar?

I trådstarten står det att jag funderat på inackordering. Jag har också listat plus/minus, vilka förutsättningar det är hos mig och bad om input på det. Att diskussionen sedan har skruvats främst åt ett håll förändrar inte grundfrågan och mina funderingar kring ämnet.

Jag hade en god vän som inackorderad i somras. Hon hade en häst. Jag tre. Hon fick stå här till sjölvkostnadspris av vad höt och halmen kostade för hennes häst. Med andra ord, jag gick back. Fast ändå inte, för hästen förstörde inget. Och elen skulle ändå vara på hagarna liksom.

Men hon gjorde det möjligt för oss att resa bort en helg och nästan en hel vecka i somras. De tog morgon och kväll och mamma eller svärmor tog lunchen.
Jag tog hand om hennes häst näe de var bortresta två veckor. Men det var ingen stor uppoffring för mig att ta hand om tre eller fyra hästar. Men för henne blev det ju en ordentlig uppoffring då de har typ 1,5 mil hit.

Så om jag ska ha inackordering är det för att kunna öppna upp en möjlighet att resa bort. Men då tar jag alla fodringar och in- utsläpp alla andra dagar på året.

Att ha en lösdrift och packa ett par påsar hö extra så stallkompisen kan vara hästledig den dagen ser jag som inga problem alls. Det är en förmån som inte kräver något större engagemang av stallägaren, men ger en enorm frihet för hyreshästen.
 
Att ha en lösdrift och packa ett par påsar hö extra så stallkompisen kan vara hästledig den dagen ser jag som inga problem alls. Det är en förmån som inte kräver något större engagemang av stallägaren, men ger en enorm frihet för hyreshästen.
Det har jag aldrig sagt något emot heller men att man måste komma överens om det tillsammans.

Att man inte kan förvänta sig stalledigt 1-2 dagar/vecka bara för att det är en lösdrift. Gör folk verkligen det när de söker boxplatser?
 
Kanske ska tillägga lite. För min del så är ju alternativet att ha en häst på foder som sällskap till min egna häst och alltså både sköta allt själv och betala för två själv. Jag löser hästpassning på annat vis så är inte beroende av avlastning på den punkten av en inackordering. Jag trivs dessutom allra bäst med att göra alla sysslor förutom att mocka hagar själv, speciellt innan jag vet hur en ny människa sköter dem. Alltså är det viktigt för mig att det är tydligt att vi inte i första hand "byter tjänster" med varandra, för jag har inga tjänster jag vill byta bort. De behöver ta hand om, fodra krubbmat och mocka åt sin häst.
 
@Blyger Det går att hantera rundbalar med hösilage själv.
Jag brukar få mina hösilagebalar levererade hem, vi har ingen traktor men fyrhjuling och en balvagn. Så när det behövs en ny bal hämtas den med fyrhjulingen utan problem.

Rulla för hand går ju också, så länge det är plan mark och snöfritt.. Det går bra att öppna dem så men det blir meckigare att riva hösilaget.

Så jag rekommenderar fyrhjuling och balvagn :)
 
Menar du att jag alltid borde mocka och fixa åt den inackorderade då? Utan att ta betalt som en helinackordering?
Eftersom mitt tänkta upplägg (där man hjälps åt) är orimligt?
Hur fick du till den slutsatsen?

Givetvis inte, men ett upplägg där en häst räknas som häst oavsett storlek, möjligen utom vid foderhämtningen (vilken jag prioriterat att rationalisera - hellre släpa hö en dag för hela säsongen en lite och ofta) då det är så markant skillnad mellan vad hästarna äter . Jag har haft häst i flera olika lösdrifter och jag prioriterar att kunna ha ett par lediga dagar i veckan och antalet bundna dagar är viktigare än om jobbet tar 20 minuter eller 25/30. Det är så få hästar att arbetsbördan per gång är låg. Rationalisering för att få ner antalet fodringar per dag (såsom fodergrindar) är också prioriterat, för min del. Även om jag varit ute typ 4-5 gånger i veckan (+ medryttare en gång) vill jag helst inte vara bunden vid vissa tidpunkter alltför många gånger i veckan.
 
Det har jag aldrig sagt något emot heller men att man måste komma överens om det tillsammans.

Att man inte kan förvänta sig stalledigt 1-2 dagar/vecka bara för att det är en lösdrift. Gör folk verkligen det när de söker boxplatser?
Jag förväntar mig att kunna vara stalledig någon några dagar i veckan, inte för att det är en lösdrift specifikt utan för att det är så jag vill ha det, stallplats eller lösdrift spelar mindre roll. När hästen stod uppstallad betalade jag för mockning, det var billigare än att köra till stallet i vilket fall som helst.
 
Jag har specat saker som är viktiga i kontraktet. Tex hur mockning sköts, vad jag sköter, möjlighet att köpa till tillsyn, utfodring av kraftfoder och mockning för att få en stallfri dag antingen per gång eller en bestämd dag i veckan.

Förutom att jag aldrig tar på mig saker som inte går att betala fullständig frakt för så är det ju inget konstigt att pass för att lasta av grovfoder kan ingå. Men det behöver ju specas rutin kring det och sedan ska man hitta en person som tycker det är rimliga rutiner. Jag hade helt klart bakat in det i hyran om det är en grundförutsättning för dig. Tex så har jag att hagarna gemensamt mockas dagligen större delen av året och att vi gemensamt mockar dem helt rena på vårkanten innan gräset tar fart om de inte kunnat mockas pga lera under vintern (standard här). För min del tex behöver det inte stå mer än "gemensamt" för arbetsinsatsen varierar så mycket över året pga foder/väder/underlag. Har också lösdrift men i mitt fall har vi varsin häst i liknande storlek så den aspekten behöver jag inte bry mig om.
Tack för tips!
För mig är tydlighet väldigt viktigt.

Ja hämta foder varierar ju också mycket, så "gemensamt" och förklara muntligt vad det innebär kanske är det bästa.
 
Vad är hans skäl då? :confused:
Ja han trodde ju att man skulle kunna tjäna massa pengar. Han är affärsman / entreprenör och varje tom box är en inkomstkälla trodde han. Alltså han är ju ingen hästperson och trodde i sin enfald att man bara skulle kunna håva in pengar utan krav på att upprätthålla en viss standard.
Gården är en bra hästgård i grunden men gammaldags och jag stod själv uppstallad här för 10 år sedan. Men saker och ting behöver ju uppdateras om man ska kunna ta något sånär hyfsat betalt.

Så all tråd i hagarna och mängder med stolp på ca 10 hektar var tvunget att bytas ut. Helrenovering i den stora sadelkammaren och ett nytt fika rum. Nya vattenkoppar.
Ny belysning i ridhuset och ny sarg och ständiga förbättringar var sådant han inte alls kunde fatta att det skulle krävas när man har ansvar för andras hästar.

Sen trodde han att alla hästmänniskor var som jag som hade snälla uppfostrade hästar som inte gör sönder saker. 😄

Men han fattar ju mer och mer.

Det positiva är att markena hålls öppna och jag slipper betesputsa var och varannan månad.

Men som sagt så har jag bra folk här, antagligen för att dom inte gör något mer än tar hand om sin egen häst och box och foder och mockar sin hage.
Jag har eliminerat i stort sett allt som jag av erfarenhet vet är en källa till konflikter och irritation, inte minst för min egen sinnesfrid så då är det lugn och ro.
 
Tack för tips!
För mig är tydlighet väldigt viktigt.

Ja hämta foder varierar ju också mycket, så "gemensamt" och förklara muntligt vad det innebär kanske är det bästa.

Ja typ hur många kilo (om du väger för utfodring annars annat mått) du kan hämta eller förvara per gång och jag skulle nämna ett överslag för hur ofta det blir som mest då och under vilken period. I mitt fall så är grovfodret väldigt dyrt och då är det viktigt för mig att veta om hyresgästen vill ha en fast summa utslagen på typ ett halvår eller om den vill betala per åtgång och månad och då nämna vad en dyr månad kan bli.
 
@Blyger Det går att hantera rundbalar med hösilage själv.
Jag brukar få mina hösilagebalar levererade hem, vi har ingen traktor men fyrhjuling och en balvagn. Så när det behövs en ny bal hämtas den med fyrhjulingen utan problem.

Rulla för hand går ju också, så länge det är plan mark och snöfritt.. Det går bra att öppna dem så men det blir meckigare att riva hösilaget.

Så jag rekommenderar fyrhjuling och balvagn :)
Det är ju en oerhörd investering för något som bara kan nyttjas de kallaste månaderna om året om jag råkar ha en inackordering.
Jag förväntar mig att kunna vara stalledig någon några dagar i veckan, inte för att det är en lösdrift specifikt utan för att det är så jag vill ha det, stallplats eller lösdrift spelar mindre roll. När hästen stod uppstallad betalade jag för mockning, det var billigare än att köra till stallet i vilket fall som helst.
Då får man ju komma överens om det i förväg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 221
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 133
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 618
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp