Bukefalos 28 år!

Inåtvända nysningar = noskvalster?

Milosari

Trådstartare
Är det så eller kan de få inåtvända nysningar utan att det beror på något särskilt? Min vovve har vid tre tillfällen de senaste två månaderna haft inåtvända nysningar, en gång för att han inhalerade en godisbit för snabbt, och två gånger när han precis vaknat. Den andra hunden uppvisar inga symptom trots att han normalt sett är mkt känslig för kvalster. Borde jag behandla för säkerhets skull?
 
Sv: Inåtvända nysningar = noskvalster?

Så gör min stora hund ibland. Tycker mest det verkar som saliv som råkar gå lite fel eller liknande. Min lilla mest när van ätit för fort.
Ingen har noskvalster.
Den lille var hos veterinär senast igår.
 
Sv: Inåtvända nysningar = noskvalster?

Min har mycket innatvanda nysningar nu nar det ar vansinnigt mycket pollen i luften. (Det ar som att ga omkring i ett moln av gult mjol:crazy:) eller nar vi varit i oknen och det har varit blasigt. Om jag haller for nasan nar hon borjar verkar det som om hon kommer pa att hon ju faktiskt kan andas med munnen och "fraser till" (mer som en riktig nysning) och sedan ar det bra.

Eller mycket var att ta i, men det hander att hon har det. LOL
 
Senast ändrad:
Sv: Inåtvända nysningar = noskvalster?

Så gör min stora hund ibland. Tycker mest det verkar som saliv som råkar gå lite fel eller liknande. Min lilla mest när van ätit för fort.
Ingen har noskvalster.
Den lille var hos veterinär senast igår.

Ur länken som postades ovan, allmänt känt om noskvalster:
Enda sättet att säkert diagnostisera en hund är att klyva huvudet på den vid en obduktion. När vi gör sådana studier visar det sig att ungefär 20 procent, var femte hund, är smittad.

Så det kan mycket väl vara så att båda dina hundar är smittade.
 
Sv: Inåtvända nysningar = noskvalster?

Jag vet ju inte hur mycket som är normalt utan att det behöver vara noskvalster men min veterinär sa att inåtnysningar även kan bero på andra saker, som snabba temperaturväxlingar (typ från -10 in i ett kallt rum), att de blir "uppvevade" och glada och liknande.

Du kan väl prova och spåra en bit och se hur det går? Jag hade nog inte behandlat för säkerhets skull om spårandet funkar. De lider ju inte av det.
 
Sv: Inåtvända nysningar = noskvalster?

Det enda jag kan säga är att min hund gör så ibland då hon blir upphetsad eller liknande.

Hon har behandlats för noskvalster en gång, och då höll hon på och fnyste, hostade och nös hela tiden.

Dock är ju vissa hundar helt symtomfria, så det går ju inte alls att säga.
 
Sv: Inåtvända nysningar = noskvalster?

Kelpien har haft enstaka nysningar vid några få tillfällen. Tollaren har aldrig visat något. Jag valde att behandla för säkerhetsskull. Samma natt som jag behandlat hade kelpien flera omgångar med nysningar. Jag inbillar mig att kvalsterna hade dödsryckningar och levde om som bara den där inne i näsan. :)
 
Sv: Inåtvända nysningar = noskvalster?

Skulle inte behandla om inte hunden har större problem än så. Blir det varje dag eller stör nosarbete så skulle jag gå till veterinär och se till att få recept.
 
Sv: Inåtvända nysningar = noskvalster?

Svarar flera:

Spårförmågan är inte nedsatt vad jag har märkt, men antar att de måste ha ganska mycket skabb i näsan för att de inte ska känna doften av ett spår? Vi ska till veterinären efter påsk med den gamle och jag kan ju fråga vet vad han tycker då. Är inte jättepigg på att trycka i gamlingen ännu mer mediciner men vi tränar tillsammans med andra flera gånger i veckan så jag vill inte riskera att smitta deras hundar. Så det är lite av ett dilemma...
 
Sv: Inåtvända nysningar = noskvalster?

Skulle jag misstänka om det vore ofta och inte bara några få gånger om året förutom när den lille är upphetsad. Luktsinnet fungerar hur fint som helst.
Hade det hänt ofta och i flera olika situationer så skulle jag absolut behandla men för att det händer min stora hund max 1-2 ggr i månaden och bara när han legat på mage med nosen mot golvet eller om han ätit för snabbt nej. Den lille när han är upphetsad och bara då eller ätit för fort.
Luktsinnet är utmärkt.
Finns ingen som helst anledning att misstänka noskvalster.
Onödig användning av sådant som ivomec kan skapa resistens.
 
Sv: Inåtvända nysningar = noskvalster?

MILBEMAX, avmaskningstabletter, engångsdos, har samma innehåll som medlet du får för noskvalster hos veterinären.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 234
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 438
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 740
Senast: jemeni
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 691
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp