Bukefalos 28 år!

Inflam. i knän

surprice1985

Trådstartare
Hej!
Har haft problem med att min häst blivit halt efter varje vintervila.
Vet. har inte klurat ut vad det har varit förrän nyligen, då är hon ändå behandlad på våren under flera år med tuppkam (?) för att det ska behandla hela kroppen eftersom de inte vetat var problemet suttit.
Nu har de kommit fram till att det är inflammation i båda knäna bak som är återkommande.
Stämmer rätt bra när man läser om symtomen o att hältan kommer efter vilan dvs efter tappade muskler.
Hon har alla vändor hos vet. blivit röntgad runt om, har kalas fina ben.
Tvingade till mig en röntgen av ryggen o si leden men den skulle vara fin oxå enligt bilderna.
Knäna gjorde vi ul på sist o de visade inte mer än något inflammerad kapsel där ledvätskan ligger i.

Problemet nu är att det tar längre tid att få henne frisk, hon har sprutats in i knäna 4ggr. Sista gången visade hon mindre hälta (det syns bara lite vid böjprov) och jag fick sätta igång henne.
Skillnaden mot de andra åren är att de gångerna har jag fått rida henne hela tiden för att hon skulle röra på sig, denna gången har hon stått mellan behandlingarna med max lite skrittning.
Iallafall så satte jag igång henne lite smått, överlycklig häst!
Jag har inte känt av någon hälta och hon har känts pigg o fräsch.
Hon har inte varit i full träning precis utan mest uteritter o lite markarbete på ängen men planen har varit att komma igång fullt nu o kanske få börja vara med på lite träningar.
I helgen märkte jag av i galoppen att hon inte kändes ren.
Hon fick stå 2 dagar o testade henne idag igen men känns inte hundra.
Hon har stått i 3 veckor när vi var i usa, medryttare red henne 2 ggr på dessa veckorna.
Sen har det blivit lite dåligt med ridning fram tills nu med men iallafall 2-3ggr/veckan.

Ni med hästar med knä problem hur behandlar ni dom?
Behöver era hållas igång året runt för att inte bli halta?
Hur mycket behöver de ridas, klarar de att stå halva veckan tex?
Vad gör ni med era, klara de att vara med på hoppträning tex?
Hur kom ni fram till attdet var just knäna som krånglade?

Nu gick hon förmodligen en längre tid med inflammationen denna gången eftersom hon haft en annan skada som fått läka ut genom vila och då passade vi på att ta ett föl på henne.
Märkte av att hon hade ont igen när hon började tycka att det var jobbigt vid skoning, att hålla upp bakbenen länge är riktigt jobbigt då.

Nu blev det lite rörigt men många tankar snurrar runt i huvudet :(
Jag har precis gått in i väggen, har ett heltidsjobb och 2 småbarn så tiden är knapp och energin räcker inte till mer än att hålla mig uppe.
Bor på landet utan möjlighet att hålla igång henne över vintern.
Hade turen att lyckas hitta en duktig medryttare men hon rider max 1 gång i veckan.
Provade att låna ut henne på foder när jag var gravid men hon vantrivdes nåt fruktansvärt, tagit flera år för henne att bli sig lik igen :(
Kommer inte våga sälja eller låna ut henne till någon jag inte känner igen med rädsla för att hon ska må så dåligt igen.
Innan vi gjorde ul på knäna var jag inställd på det värsta, nu kommer de tankarna igen..
 
Helt ärligt - jag hade inte tyckt att det var något att bygga vidare på. En häst ska inte behöva gå och ha ont, om hon fortfarande inte är fräsch efter fyra (!!) behandlingar och vila (även om hon är bättre) hade jag kastat in handduken. Har hon dessutom drabbats av annat under tiden, ja, då hade sagan varit all för min del.

Men det är en personlig inställning och inget jag prackar på andra. För egen del har jag häst för att det är roligt, hästen ska kunna ha ett bra hästliv och inte gå och ha ont. En häst som blir dålig av vila hade jag inte tyckt var humant att hålla liv i.
 
Helt ärligt - jag hade inte tyckt att det var något att bygga vidare på. En häst ska inte behöva gå och ha ont, om hon fortfarande inte är fräsch efter fyra (!!) behandlingar och vila (även om hon är bättre) hade jag kastat in handduken. Har hon dessutom drabbats av annat under tiden, ja, då hade sagan varit all för min del.

Men det är en personlig inställning och inget jag prackar på andra. För egen del har jag häst för att det är roligt, hästen ska kunna ha ett bra hästliv och inte gå och ha ont. En häst som blir dålig av vila hade jag inte tyckt var humant att hålla liv i.

Det jobbiga är att om hon bara får hållas igång så får hon inga bekymmer med knäna, känns riktigt jäkla jobbigt att ta bort en i övrigt superpigg o glad häst bara för att jag inte klarar av att hålla igång henne tillräckligt :(

Föregående år har det räckt med 2-3 beh. och motion så har det släppt och hon har nått hur bra som helst resten av året med tävlingar o annat men sen ställer jag alltid av dom över vintern eftersom jag inte har möjlighet att hålla igång dom då och när hon sätts igång framåt våren så är hältande tillbaka o hon måste behandlas igen, i år verkar det vara drygare men hon har oxå gått med det längre och jag har inte satt igång henne som förr heller.

När jag började rida henne nu i vår så är det som att sitta på en känguru, hon hoppar o studsar o är helt överlycklig över att få bli riden igen.

Blev så glad när jag lyckades få tag på en medryttare, inte helt lätt när man bor på landet. Men hon rider bara 1 gång i veckan o kan inte tänka mig att hon kommer vara sugen på att rida över vintern... En äldre kvinna som fått tillbaka hästintresset.

Ska till vet. med henne imorgon så få höra vad de säger....

Den andra skadan hon haft var när hon var utlånad på foder, när de körde hem henne till mig kunde hon knappt stå på ena frambenet.
I Helsingborg trodde de först att hon brutit hovbenet men lyckas inte hitta några fel på henne alls o vi fick valet att åka till Danmark för magnetröntgen o pröjsa 20'000kr eller låta henne vila.
Eftersom bröt mot kontraktet och vägrade stå för någonting så lät vi henne vila o hon blev fort bra men valde att ta ett föl på henne för att hon skulle få ta det lugnt en tid.
Så det är inget hon varken lider av eller har några men från.
Utöver det är hon kärnfrisk o hur fräsch som helst.
 
Veterinärerna har föresten inte utryckt sig som att det skulle vara något konstigt alls att hon behöver behandlas flera ggr?
Och hon blev bra tillsist men sen fick hon stå lite för länge o nu verkar det vara tillbaka igen.
Så det hjälper ju o hon blir ju bra bara hon får röra på sig.

Undrar om fler har samma problem och hur ni löser det?
Någon som tagit bort sin pga inflammationerna?
 
Har du eller veterinären funderat över PSSM?

Låter likt min som åkt runt mellan kliniker inkl Ultuna och Strömsholm som ingen hitta orsaken för hältorna. Behandla knäna och fler leder men de höll inte länge om de gjorde någon skillnad. Har behandlat knäna och patellaligamenten men räckte bara ett tag. Har rehabat mer än ridit under alla år jag ägt henne men i höstas var de en som fråga om hon va testad för PSSM. Hade aldrig hört talas om de innan men efter gogglande (http://www.morgandressage.org/pssm/) var de så pass mkt som stämde och eftersom jag inte hittade av allt mitt gogglande en islandshäst som va diagnoserad med Typ 1 som man tar manprov på utan Typ 2 som kräver en speciell muskepbiopsi så lade jag om maten först. På en vecka med olja och inge havre mm så hade jag en hältfri häst :love:

Har fått henne att funka genom åren men kräver rörelse varje dag annars kommer hältorna tillbaka. Håller fortfarande på att lära mig om PSSM/EPSM men prio ett för min är motion 7 dar i veckan (har ett par vilodagar med 20-30min promenad i veckan) men mår bäst av ca 2 tim uteturer med blandat under rundan uppsuttet och tömmkörning resterande dagar men min kropp klarar inte de (har eds, artroser i nästan varenda led, pajade diskar och massa annat kul :devil:). Sen max 10 procent socker och stärkelse i fodret och sen tillskott men de verkar skilja mellan hästar vad som funkar bäst. Nu får hon Alcar istället för oljan och de har gjort klar skillnad så igår va vi och hoppa bana trots vi är helt usla på att hoppa men tycker de är kul. Förra året vid den här tiden hade hon bokad avlivning efter midsommaren och de va långt ifrån första gången
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
489
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 352
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp