Inflammation i övre knäleden.

L

lisarap

Hur kan hästen få det?
Hade mitt sto ute på foder i 1 o ½ månad, de vet. bes. henne och hon var halt i vä. framben.
Jag tar henne till klinik och de lägger bedövningar i knälederna och röntgen. Sen behandlar de med tuppkamm och butta i övre knäleden.
Boxvila alternativt sjukhage i 3 veckor sedan återbesök.

Jag är livrädd för hästen och hon skrämmer mig, det var en av anledningarna till att jag skulle sälja henne.
När hon åkte hemifrån mig var hon frisk. Hon har ej varit halt någon tid i sitt liv och inte heller hos dem. Men vid böjprov var hon halt.

Det sämsta med detta var att köparna sa att går det att behandla så vill vi ändå köpa henne. Jo hej.. När jag sedan frågade vart jag skulle köra henne så ville de inte ha henne..
Det besöket kostade mig 2300:-+transporthyra+bensinpengar, och mer kommer det bli.

Om det hade gått rätt till så hade de väl köpt henne när de sa att de ville ha henne om det gick att behandla henne. På röntgen fanns det inga skelettskador och hon blir inte halt vid ridning, inte hårdare ridning heller. Utan bara vid böjprov.

Jag är besviken som sjutton. Jag kan knappt visa mig i stallet så försöker hästen skrämma slag på mig (stark ledarskapshäst). Hon lyckas nästan alltid. Vad jag gör?
Gömmer mig, säger "skärp dig", sträcker fram en hand och stryker henne. Jag är inte dum mot henne på några vis utan hon har kommit på att jag är lättskrämd då drar hon fördel av det. (hon har skrämt mig rejält genom att jaga mig med bakdelan, resa sig, lindigare sadeltvång som gick över osv).

Hur lång tid kan det ta innan inflammationen ger sig?
Går det att T-märka henne? Enligt vet så är hon lite paralellförskjuten.
Och hon visste inte hur lång tid det kan ta innan hon är fullt återställd..

Jag vill inte ha henne, klarar inte att hantera henne och det bästa hade varit om de hade tagit henne då de klarar henne.
Jag sa dessutom hela tiden att jag inte trodde att de skulle finna några allvarligare fel på henne utan isåfall något som gick att behandla.
För hon har hela tiden varit frisk och kry.
Nu får hon stå i sin box och äta inflammationshämmande samt vara behandlad i knäleden.

Så mina frågor var, är det vanligt? Hur kan det komma sig? går det att T-märka pga paralellförskjutning? Hur lång tid kan det ta innan hon blir återställd?

Tack för era svar!
Mvh Lisa!
 
Hejsan!
Vilken tråkig sits du hamnat i! :(
vad är det för ras? Ålder osv??

En ledinflammation kommer ofta av en längre tids felbelastning och är vanligt! Med behandling och vila blir hon normalt helt återställd.
Det går inte att t-märka en häst pga. exteriöra avvikelser och en parallel förskjutning är ingen allvarlig avvikelse!

Problemet kan vara att få en häst som haft en ledinflammation såld, de som var intresserade? kan de vara intresserade igen om du sänker priset? För det låter ju som du absolut inte ska ha kvar denna häst för både dig och hästens skull...

Lycka till!
 
Ok.
Hon är 8 år och arab.
Har ridit allsidigt, är behandlad av equiteapeaut regelbundet.
Eftersom vi är "rädda" för varandra så är det just vad jag tänker. Att jag inte ska ha kvar henne, det är varken bra för henne eller mig, jag vill ju hennes bästa. Tro mig, jag har en gång älskat hästen men nu är det kört, jag tycker om henne nu också men är så rädd för henne.
Har man en gång upplevt känslan att, "nu kanske jag dör" så blir man rätt skakis när det sker med jämna mellanrum.

De som var intresserade "svek" mig lite då de sa att de ville ha henne om det gick att behandla, vilket jag nu har bekostat och har gått över självrisken så det kommer ju inte kosta så mkt vid nästa besök..

Jag hade hoppats på att de skulle pruta lite men det verkade inte vara något sådant på tal.. Jag hade tänkt att jag skulle sänka lite men de sa inget då sa inte jag heller ngt..

Kan en inflammation komma tillbaka lätt?
Jag har läst någonstans att det var ngn häst som var T-märkt pga inflammationer i knälederna, att de kom tillbaka osv..

Men jag mår inte alls bra över att ha henne i stallet, jag hade funnit en ny häst som jag trivs med jätte bra, iof kommer jag köpa den om den går igenom vet. bes, då jag verkligen tyckte om den och passade ihop med den.

Synd om denna dam som är vacker som få som inte får en rimlig chans.

Mvh Lisa..
 
Om hästen får rätt behandling och tillräckligt med vila behöver inflammationen inte komma tillbaka. Och att T-märka den är ju ingen lösning...

Mitt tips är att du tar kontakt med veterinären som behandlade och hör efter vad H*n säger om din häst och sen gör du exakt vad han säger och utgår därefter sen från det

Lycka till
 
men skulle du vilja köpa en häst med tuppkam och som sparkas, stegrar och är halt vid böjprov och som har sadeltvång :confused: kanske därför dom backat ur..

otur att det blivit så dock, men jag förstår köparna oxå. oxh det är ju synd att du är rädd för hästen..
 
Hej!

För det första är inte parallellförskjutning en sjukdom utan en exteriör avvikelse, och således inget du kan få hästen T-märkt för. Många hästar med exteriöra avvikelser funkar dessutom alldeles utmärkt t o m i hårdare träning.

Knäledsinflammation behöver inte vara så hemskt farligt. Med behandling och försiktig igångsättning blir många hästar helt återställda och får aldrig mer dessa problem.

Om hästen fått många, upprepade knäledsinflammationer och / eller inte svarar på behandling kan den säkert bli utslagen för det. T- märkningen är ju inte något annat än ett alt till avlivning, och hästen måste bedömas som oanvändbar till annat än lättare promenadridning för att utslagning/ T-märkning ska bli aktuell.

Tråkigt att du blivit rädd för din häst. Undrar dock varför du tror det hjälper att triangelmärka henne? Det verkar ju i mina ögon vara två skilda problem.

Kan inte fodervärdarna tänka sig att ta henne på foder igen? Jag förstår att de inte vill köpa en häst som för närvarande inte är frisk, men kanske de kan ta henne på foder igen och så kan ni diskutera ett ev köp när hästen blivit frisk.

Att det hela skulle kosta dig pengar borde du väl varit medveten om hela tiden, såvida du och fodervärden inte avtalat att h*n skulle stå för vet vårdskostnaden.


Med tanke på var du bor har du ju iaf tillgång till en mycket bra klinik med kunniga och kompetenta veterinärer. Jag åker alltid till Strömsholm trots att det är 20 mil och det finns andra alternativ på närmre håll.

Lycka till och hoppas det löser sig!
 
Ursäkta..?? (tuppkam är ju bara ett medel man behandlar en ex. inflamation med :angel:, Om hon hade tuppspatt så skulle jag inte heller köpt henne.)
Hon sparkas inte, hon stegrar inte (vart fick du det ifrån :confused:??vid lastning hoppar hon över luckan, lite stegringsaktigt iof, har stegrat sig en gång, då blev hon rädd för min far, mig och ett täcke), hon bits inte, Hon HADE sadeltvång för ½ år sedan ja, MEN det var pga att det var en dressyrsadel med LÅNGA stroppar som låg för långt fram, sedan vid sadelbyte har hon inte visat några tendenser till sadeltvång.

Och ja, hon är halt vid böjprov. Tuppkam och Butta injektionen bestämde vi ihop, alltså JAG och KÖPARNA, så det är nog inga problem, hur ska hon annars kunna bli bra om jag inte behandlar henne??

Jag förstår också köparna! Jag tycker mkt om dem, och de tycker om hästen mkt samt att hästen trivdes bra hos dem (verkade det som). Hästen gjorde aldrig nåt fel hos dem (iaf inte som jag fick veta...).
Jag var beredd på att jag skulle lägga ut pengar men det gjorde jag för att dem sa att dem ville köpa henne om hältan gick att behandla, vilket den gjorde, men när jag väl behandlat den och betalat kalaset så, men skit i samma. Jag är jätte ledsen för att jag tagit er tid och jag är jätte ledsen för att hästen jag har hemma inte mår bra och leker ledarövningar med mig..

Tack till er som svarat på inlägget ang. inflammation i övre knäleden.

Mvh Lisa.
 
Hej Lisa!

Det verkar som om du tagit illa vid dig av våra inlägg. Jag kan ju bara tala för mig själv, och det var INTE min mening att vara taskig.

Tror dock att vi tolkade det som att det var en ganska jobbig och bråkig häst det rörde sig om, och det är klart att man som köpare kanske man tycker det räcker med ett problem; antingen hästens tuffhet eller en just nu akut knäledsinflammation. Tror du inte att de kan vilja köpa henne när inflammationen är utläkt och hon blivit friskförklarad? De tycks ju gilla hästen iallafall. Det är ju trots allt alltid en risk att köpa häst, och risken blir inte mindre om den har en skada redan ifrån början.

Tror inte att Stilett menade "tuppspatt", utan just "tuppkam" som hon skrev, och att innebörden var att det inte är så attraktivt att köpa en höst som nyligen behandlats i en led pga ledinflammation.

Dock undrar jag fortfarande vad du skulle vinna på att T-märka henne, som jag förstod att du ville göra? Är köparna intresserade men till ett väldigt lågt pris förstår jag dig totalt. Nu lär ju inte T- märkning bli aktuell just nu iallafall.

Vad en knäledsinflammation kommer av är svårt att svara på. Det kan röra sig om överansträngning eller om en liten skada ( t ex i hagen) som inte upptäckts i tid (just för att den var liten) , och man har därför fortsatt rida o därmed förvärrat skadan.

Lycka till och hoppas verkligen det löser sig!!
 
Jag hade velat T-märka henne för att sälja henne billigt som avelssto då hon har Bra stam. Men jag är fortfarande noga med vart hon kommer.
Jag har köpt hästen själv och vill inte förlora de pengar som jag la ut på köpet (jag är 19 år...) av hästen..
Vore jag 30 med fast arbete skulle det väl inte vara så stor sak, men jag studerar och tjänar inget så mina sparpengar finns på min häst...

Och T-märkningen var ju ett sätt för att få ut en mindre del av summan som jag köpte henne för och sedan sälja henne för resterande summa som jag köpte henne för..

Och nej, hon är ingen jobbig eller bråkig häst utan en osäker häst. Hon är väldigt snäll att hantera, gosig och vänlig. Men med mig är hon osäker och jag är också osäker. Hon har aldrig jort mig illa, utan bara, kan man säga markerat?.

Jag vet inte om de vill köpa henne när skadan är utläkt.. Jag skulle ringa dem när jag varit i strömsholm på återbesöket.. Jag får väl höra med dem då..

Tack för ditt inlägg.

Mvh Lisa..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 238
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 334
Senast: MiniLi
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 159
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 773
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp