Bukefalos 28 år!

inflammerat tandkött

bengeten

Trådstartare
Är det någon som har en hund som nån gång då och då får inflammerat tandkött? Hur behandlade ni de? vilka råd gav veterinären...

Har märkt att min hund fått lite rött och irriterat tandkött igen:( Hon har inge tandsten, äter orijen, tuggar på ben m.m
Första gången hon fick de rann de lite från näsan fick antibiotika och de försvann på några dar, andra ggn (en annan veterinär) ville inte ge någon antibiotika utan tyckte vi skulle borsta tänderna på hunden och badda tandköttet med munnvatten... Hunden hade inge tandsten då heller. Men denna veterinär sa att de var kroniskt fast det var över ett år mellan gångerna...
 
Sv: inflammerat tandkött

Inflammerat tandkött sk gingivit är resultatet av att kroppen inte klarar av att hantera plackbildningen och bakterieansamlingen längre. Det är precis detsamma som händer om du skulle sluta borta tänderna på dig själv under en period. Att behandla med antibiotika är helt fel.

Tandsten är ett mkt senare steg än gingivit, tansten kommer av att plackbildningen (bakteriehinnan) förkalkas.

Du har fått precis rätt råd av nuvarande vet. Borstning med liten mjuk borste och ingen tandkräm eller hundtandkräm. Tycker hunden munvattnet är obehagligt så kan man skippa det då tandborstningen är viktigast (men badda absolut om vovve accepterar det). Vägrar vovve helt så linda lite gasväv/gasbinda kring ditt finger och gnugga över tänderna och tandköttet.

Lycka till!
 
Sv: inflammerat tandkött

Håller med.
Om hunden accepterar eltandborste så är det optimalt, dels är det effektivare o dels så får tandköttet bättre massage, vilket ökar blodtillflödet o påskyndar därigenom läkningen.

mvh
 
Sv: inflammerat tandkött

Jag läste lite om gingivit och då ska ju tandköttet vara rött, irriterat och blöda lätt.. Vid ginivit ska tanköttet vara blankt och skinande .m.m

Min hund har bara vad jag anser endast rött och irriterat tandkött. Hon har rena och fina tänder, ingen dålig andedräkt, tandköttet är inte varmt.. Tandköttet ändrar sbnabbt tillbaka färgen då man trycker på den

Kanske inbillar jag mig att de är inflammation ska ta kontakt med en veterinär och höra vad denna tycker...
 
Sv: inflammerat tandkött

låter precis som gingivit, rött, svullet, ömt. Om det inte ändrade tillbax färgen efter att du tröck på det vore det fara och färde, så man kontrollerar att blodcirkulationen funkar ju! Allt börjar ju någnonstans, blir inte jätteallvarligt poff. Om det blöder lättare märker du ju om hon får ett hårt ben, blir det då rosa i änden på benet så blöder tandköttet alldeles för lätt!

Är det omöjligt att borsta hennes tänder eller vad?
 
Sv: inflammerat tandkött

låter precis som gingivit, rött, svullet, ömt. Om det inte ändrade tillbax färgen efter att du tröck på det vore det fara och färde, så man kontrollerar att blodcirkulationen funkar ju! Allt börjar ju någnonstans, blir inte jätteallvarligt poff. Om det blöder lättare märker du ju om hon får ett hårt ben, blir det då rosa i änden på benet så blöder tandköttet alldeles för lätt!

Är det omöjligt att borsta hennes tänder eller vad?

läser du in saker som jag ej skrivit?:confused:
Jag skrev att tandköttet är lite rött och irriterrat. Att hunden annars har bra andedräkt, fina och rena tänder. Hon äter torrfoder och ben utan problem och hon blöder ej lätt.

Jag skrev inte att de ömmade och var svullet...!! Vilket du verkade läst in på egen hand...

Så frågan kvarstår om de är ginivit eftersom hon endast har lite rött och irriterat tandkött...inga andra symptomer.
 
Sv: inflammerat tandkött

Det du kan göra är att då och då spraya tandkött/mun med väteperoxidlösning. Typ 1 del vätepeoxid till 2 delar vatten. Det gjorde jag med min hund som hade lite inflammerat tandkött.
 
Sv: inflammerat tandkött

Rött och irriterat tandkött är detsamma som gingiwit. Precis som LAdy-A försöker förklara för dej har din hund sannolikt en tunn plackhinna och bakteriell öwerwä t. Borsta tänderna!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej. Jag har haft veterinären att...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 184
Senast: Takire
·
Hundhälsa Min hund har alltid haft fina tänder, borstar dom varje dag men nu så hade det gått 3 dagar och när jag skulle borsta igår var...
Svar
14
· Visningar
1 396
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Bruce har dålig andedräkt, och har alltid haft. Minns redan första veckorna då vi fick hem honom som liten valp att jag reagerade på...
Svar
7
· Visningar
2 053
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 362
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp