Bukefalos 28 år!

Dålig andedräkt

Singoalla

Trådstartare
Bruce har dålig andedräkt, och har alltid haft. Minns redan första veckorna då vi fick hem honom som liten valp att jag reagerade på hans dåliga andedräkt. Vi har varit på tandkontroll relativt nyligen och veterinären säger att hans tänder ser bra ut, lite tandsten men inga konstigheter (han är snart 5 år). Han har också lite problem med magkatarr i perioder men sedan vi övergått till att ge honom mat 3 gånger om dagen i stället för 2 så har det blivit mycket bättre. Jag vet dock att han fortfarande är lite känslig och kan knapra på gräs lite väl mycket ibland. Han äter Acana. Jag borstar tänderna på honom med allt för glesa mellanrum vet jag.

Annars är han frisk och pigg, men själv slås jag av att han har ovanligt dålig andedräkt. Kan jag gå vidare med detta på något sätt? Är det någon som vet vad det kan bero på?
 
Har han problem med magkatarr så är jag övertygad om att doften kommer från magen.
Min äldsta hund har haft en del magprobem i form av magkatarr efter medicinering och hon har helt annan andedräkt än dom andra. Lite sur lukt och det kommer från hennes mage. Blev klart bättre när magen blev bättre, men kommer nog aldrig bli lika fräsch som övriga hundars. Just magkatarr-hundar får ofta en sämre andedräkt.
 
Har han problem med magkatarr så är jag övertygad om att doften kommer från magen.
Min äldsta hund har haft en del magprobem i form av magkatarr efter medicinering och hon har helt annan andedräkt än dom andra. Lite sur lukt och det kommer från hennes mage. Blev klart bättre när magen blev bättre, men kommer nog aldrig bli lika fräsch som övriga hundars. Just magkatarr-hundar får ofta en sämre andedräkt.

Jag har funderat på att börja ge honom mer skonsam kost, antingen foder för känsliga magar eller blanda ut med lite ris/fisk/kyckling dagligen. Men det har inte blivit av då han ändå är ”bra i magen” nu för tiden. Men kanske ska testa och se om det blir bättre!
 
Min hund är 12 och lukjtar jätteilla ur munnen. Veterinären säger (så sent som häromdagen) att hans tä'nder är fina. Tonsillerna togs bort när han var ung och ev rester är kollade och finns inte. Han luktar precis som dött djur, ruttnande as alltså (jag vet hur det luktar... :crazy: ) .
 
Bucadog är värt prova. Har inte testat själv, men en bekant provade på sin äldre dp med vidrig andedräkt och det hjälpte faktiskt en hel del
 
Min chihuahua som har lindrig magkatarrskänningar ibland har också dålig andedräkt. Tänderna är det inte, vet skrapar två ggr om året och utöver det har hon superfina tänder.
Jag har Pepcid som jag ger vid behov enl vet och när hon får av dessa så märker jag stor skillnad på andedräkten. Hon äter dom inte jämt utan när jag känner att andedräkten börjar lukta lite extra så får hon 1/4 dels tablett i några dagar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 134
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 120
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 532
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 896
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp