Info om Ceylon.

E

ecssory

Har sökt på Buke och det finns ingen bra info - någon som vet?
 
Det som finns bl.a. antar jag att det finns resultat från bruksprov?

Eller är det kanske en "a la Napoleon" :D
 
Vad det gäller bruksprov så fanns på den tiden bara uthållighetsprov. Han hade mycket goda rörelser men var till sinnet en tråkig individ och hopplöst dålig betäckare
 
Jag är inte säker på att det ens fanns uthållighetsprov på den tiden - var det inte så att Flyinge mer eller mindre bestämde själva vilka hingstar som skulle användas, jag tror att det fanns någon sammanfattande beskrivning (typ träningsrapport) i Hästen vid tiden för godkännande.

Ceylon har dock haft en otrolig betydelse för svensk avel, inte minst på dressyrsidan. Dock hade han svårklassavkommor i hoppning och fälttävlan också. Inte sällan finner man Utrillo nära i stammen på de främsta ättlingarna - särskilt genom Kaliber och Chagall/Iran.

En hingst med Ceylonblod nära men utan Utrillo hade varit trevligt... De som finns tillgängliga med Ceylon i 1a/2a led tenderar att ha Utrillo också...

Men visst gav han temperament - avkommorna var väl inte alltid så lättridna. Men många bra blev det.

Kul också att han hade så mycket fullblod - mer än 50 %.

Mvh Cissi
 
har ett sto som är ue Ceylon och då såklart verkar det som sen Utrillo i tredje led hehe

hon har fin fina gångarter (hört att det är från Ceylon men också väldigt humör och ser spöken som visst kom från Ceylon, är så dålig på stam och sånt så jag vet inte riktigt men det sägs att han ger lite knäppa avkommor, har jag hört

jaja tänkte bara säga det :p
 
En kompis mamma jobbade och red honom när han levde,
hon säger att han hade enorma gångarter spec traven, fyra travsteg och man hade ridit över hela manegen, sade hon,
men han var tydligen ganska "svår" busig och lite "tittig"
:"man åkte av både en & två ggr" säger hon.
Min häst har han som morfar, hon har fått hans trav, den är MKT bra, de som har sett Ceylon säger att det syns när min häst rör sig at det är Ceylon i blodet.
Fast hon är mest likt sin far annars.
De avkommer jag har sett med C i blodet har rört sig lätt och mkt, varit ganska små och nätta.
Men jag är ingen expert på den hingsten....
julia_v
 
Vad det gäller bruksprov infördes det på Flyinge av Olof Kjellander 1955 och den första årgången var J-hingstarna (ex Jarramas, Jovial, Juan mfl). Privathingstarna kom efter på slutet av 60-talet)
 
Jag skrev:
Jag är inte säker på att det ens fanns uthållighetsprov på den tiden - var det inte så att Flyinge mer eller mindre bestämde själva vilka hingstar som skulle användas, jag tror att det fanns någon sammanfattande beskrivning (typ träningsrapport) i Hästen vid tiden för godkännande.

Vad det gäller bruksprov infördes det på Flyinge av Olof Kjellander 1955 och den första årgången var J-hingstarna (ex Jarramas, Jovial, Juan mfl). Privathingstarna kom efter på slutet av 60-talet)

Det har du säkert rätt i - det var väl det som jag tolkade som "träningsrapport" i Hästen, fanns väl för övrigt med i stamboken också? Gavs det över huvud taget några siffror? Det var väl mest Flyinge(chefen) som gav ett omdöme? Så har jag tolkat det i alla fall, jag kan ha fel! Men, visst kan det kallas bruksprov.

Mvh Cissi
 
En som jag minns så här 35 år senare som torskade på bruksprovet var Bajkal. Som senare visade sig vara en både god fader efter ett år i aveln och bra tävlingshäst
 
Min valack har Ceylon i stammen (har även hans mamma... förövrigt utan Utrillo!)! Och det har hänt både en och fem :smirk: gånger att folk sagt att han är väldigt lik Ceylon. Så jag är också intresserad av mer info om denna hingst som min häst är så lik!
 
Den information gällande bedömningen av Ceylon, som framkommer i Flyinge katalogen 1992, (sista året han var i avel) är enbart en exteriör bedömning.

"Storlinjerad med natrulig resning och stark överlinje. Stora ledgångar. Mycket god skritt. Frammåtgripande, flygande trav. Något hjulig bak"

Någon info om eventuella bruksprovsresultat står ej med. Men han var trots allt född 1966. Och exempelvis Kaliber, Krevad (bägge födda 1974) har inte heller de några bruksprovsresultat redovisade.

Det tidigaste födda hingstarna, där det finns bruksprovs resultat att ta del av, är de som är födda 1975!
Ex. Labrador och Lambert, dessa genomförde ett bruksprov vid 4,5 års ålder, där förutom ett exteriör utlåtande, även finns redovisat i form av gångartsbetyg samt hoppbetyg.

Hur man valde ut vilka hingstar som skulle verka i avlen innan vet jag inte. Men jag har för mig att de visades för en avlesvärderings nämnd... hmm.. undrar om inte Flyinge chefen var ordförande i den ... :crazy:
 
Första gången gångartsbedömning utfördes isamband med bruksprov var 1979, Tidigare fick man betrakta bruksprov som ett sundhets prov där terrängdelen låg på lätt fälttävlans nivå. Första dagen slätlöp på max tid, dag två distans och direkt efter terrängritt med veterinär kontroll där man mätte puls och andning och även här skulle provet klaras inom viss tid, annars var det kört. Varje år samlades i slutet av Juli Orförandena i de olika premieringsdistrikten samt representant från lantbruksstyrelsen på så kallat "kassationsmöte" där hela hästmaterialet på Flyinge gicks igenom och där gjordes bedömning om vilka hästar som fick vara kvar detta gällde allt från föl till gamla hingstar.
 
När dog Ceylon?
Har han lämnat fler hingstar än:
Silvan 581 chirlon 870 Cesam 736?
 
Jag har ridit en häst e. Ceylon - Hubertus som påståds vara "en typisk Ceylon-avkomma" på alla sätt och vis.
Han är/var mörkbrun, runt 165 cm hög och relativt modern i typen för att vara född -89. Mycket "sprattel" men ändå byggd i rätt form och självbärig. Väldigt ambitiös men samtidigt lättstressad och känslig.
 
Ceylon togs ur aveln 1992 och dog 1993 (enligt senaste stamboken)

Hästen på min användarbild är e Ceylon! Hon har också mycket humör och egen vilja, och ser gärna spöken överallt :D Men hon har också trevliga gångarter, älskar att hoppa och är väldigt snabb i huvudet och lättlärd!
 
Zocey, sto född 1989, u Zocha ue Chagall - Daktyl - Gaspari, vann JSM i dressyr 2000 med Linn Andersson i sadeln. Jag var där och tittade på och höll tummarna, mamman Zocha var min vackra foderhäst. :)

Immer
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 422
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Innan någon skriver någonting eller hinner tänka det så vill jag säga, JA jag har sökt hjälp och har fått en remiss till läkare! Jag har...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: 95johsv
·
Samhälle Jag har för några år sedan åkt förbi Dragongate i Älvkarleby. Men inte stannat. Jag har googlat runt nu men inte hittat någon uppdaterad...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Habina
·
Hemmet Vi är två långhåringar i hushållet som tappar massa hår hela tiden och hur ofta jag än försöker ta och fånga upp drivorna som samlas...
Svar
2
· Visningar
318
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp