Bukefalos 28 år!

Inför försäljning, tänka på vad?

A

Atalantha

Nu börjar det dra ihop sig. Min shetlandsponny ska iväg på foder till hösten, hon har fång och jag har inte möjligheten att ge henne det bästa. Dels för att jag har en travare som behöver myycket mat och grovt bete, och dels för att det inte finns någon ledig box i stallet jag ska stå i. Om jag hyr in henne i ett annat stall blir det väldigt lite tid över för henne, och det är inte rätt mot henne.

Över sommaren har jag löst det, nu står hon i skogshage med en annan fångshettis, så flytten sker inte förrän till hösten. Dock är det 2-3 stycken av dom som svarat på min annons som var intressanta, och dom ska komma och hälsa på henne m.m, detta kommer ju ske under sommaren, första kommer strax efter midsommar.

Vad ska jag tänka på när dom är här? Vad bör man fråga? Jag har självklart tydligt lagt fram att hon har fång, och de som är intressanta har väldigt bra lösningar på det. Hon ska ut på foder till att börja med, så får man se hur det ter sig efter ett tag. Ska jag åka till deras stall och kolla hur det ser ut?
 
Sv: Inför försäljning, tänka på vad?

Jag tycker det är vettigt att ta en tur till stallet hästen ska stå i. Om inte annat för att hitta dit om du skulle hälsa på. Sedan kan du ju själv se om hästhållningen motsvarar dina förväntningar.

Försök förhöra dig hur fodervärden ser på fång. Vissa har en tendens att säga det de tror man vill höra, utan någon särskild kunskap bakom.
 
Sv: Inför försäljning, tänka på vad?

Jag hade kollat upp fodervärden mkt noga om jag skulle lämna ut en fångponny på foder. Jag hade gjort upp exakt hur den ska skötas och utfodras och skrivit in i kontraktet att det upphör att gälla om inte det följs av fodervärden. Sedan bör man nog ha diskuterat vad som ska hända om den nu skulle bli dålig igen. Vem ska ta den till veterinär, betala medicinen osv. När ska den kunna lämnas tillbaka. Man brukar skriva in att hästen ska lämnas i det skick den var när den hämtades eller ngt liknande. Det kan ju bli svårt efter ett fånganfall.

Vi har en fånghäst hemma. Det är min egen ponny. Jag hade aldrig lämnat henne ifrån mig. Men det är kanske jag som är tramsig. Men det är inte lätt att ta hand om en fångponny. Det kräver massor av pengar, tid, vilja och kunskap.

Jag har sett fånghästar som inte ägaren tar hand om utan som får gå och ha ont. Det är egentligen det jag är rädd för.
 
Senast ändrad:
Sv: Inför försäljning, tänka på vad?

Jag hade kollat upp fodervärden mkt noga om jag skulle lämna ut en fångponny på foder. Jag hade gjort upp exakt hur den ska skötas och utfodras och skrivit in i kontraktet att det upphör att gälla om inte det följs av fodervärden. Sedan bör man nog ha diskuterat vad som ska hända om den nu skulle bli dålig igen. Vem ska ta den till veterinär, betala medicinen osv. När ska den kunna lämnas tillbaka. Man brukar skriva in att hästen ska lämnas i det skick den var när den hämtades eller ngt liknande. Det kan ju bli svårt efter ett fånganfall.

Vi har en fånghäst hemma. Det är min egen ponny. Jag hade aldrig lämnat henne ifrån mig. Men det är kanske jag som är tramsig. Men det är inte lätt att ta hand om en fångponny. Det kräver massor av pengar, tid, vilja och kunskap.

Jag har sett fånghästar som inte ägaren tar hand om utan som får gå och ha ont. Det är egentligen det jag är rädd för.


Jaa, jag är vääldigt kluven nu. Hur ska jag någonsin kunna lita på att någon annan orkar med allt extra arbete som det är med en fångponny? Har velat fram och tillbaka massor, men är så himla tveksam på att jag har råd med henne i vinter :'( Tänk så står man där en månad och pengarna räcker inte till :O Vågar nog inte ta den risken :/
Så jag är enormt kluven!! :/

Tack så oehört för dina svar!!! Hjälper mig mycket!
 
Sv: Inför försäljning, tänka på vad?

Jag tycker det är vettigt att ta en tur till stallet hästen ska stå i. Om inte annat för att hitta dit om du skulle hälsa på. Sedan kan du ju själv se om hästhållningen motsvarar dina förväntningar.

Försök förhöra dig hur fodervärden ser på fång. Vissa har en tendens att säga det de tror man vill höra, utan någon särskild kunskap bakom.

Tack! Då är det inte jag som är överdriven för att jag vill kika till nya stallet :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 347
Senast: Twihard
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte försöka samla hop lite o lika saker som är väldigt mycket i mitt huvud justnu. Som INTE är om soc mötet nästa vecka och att...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 280
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 411
Senast: MayGrace
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp