Bukefalos 28 år!

Inför hembesök, vad ska jag göra? Boendestöd.

Folk får väl ha det som de vill hemma? Städat eller ostädat? Att hua över andras hem känns smått osympatiskt kan jag tycka, ingen tvingar ju dig att ha det så.

Ja, absolut. Det var mest en motreaktion på att städat och prydligt = ett gott hem. Och för barn är det nog (?) roligare med ett hem som inte är så pedantiskt. Om nu biståndshandläggaren överhuvudtaget skulle bry sig om sådant, och det tror jag inte att hen gör.
(Dessutom tänkte jag, i mitt inre, på ett hem i min omgivning där lukten av mycket starka rengöringsmedel dominerar hemmet och det gör mig nästan lite olustig, eftersom jag vet att det är rengöringsmedel som gemene man inte får köpa i butik, utan som enbart får användas av proffs. Enligt husägaren.)
 
Ja, absolut. Det var mest en motreaktion på att städat och prydligt = ett gott hem. Och för barn är det nog (?) roligare med ett hem som inte är så pedantiskt. (...)

På vilket sätt skulle det vara tråkigt för ett barn att leva i ett hem som är välstädat och prydligt? En av mina vänner har alltid extremt välstädat men hennes barn får ändå ha leksaker typ överallt och leka hej vilt.
 
Fast jag sa inte välstädat och prydligt utan pedantiskt ;)

Spela roll. Jag förstår i alla fall inte varför barn skulle ha det tråkigt i ett pedantiskt hem. Min vän är pedantisk med allt men givetvis inte med hur barnet ska leka/vara. Tycker det är fult att antyda att barn har det lite sämre i pedantiska hem.
 
Spela roll. Jag förstår i alla fall inte varför barn skulle ha det tråkigt i ett pedantiskt hem. Min vän är pedantisk med allt men givetvis inte med hur barnet ska leka/vara. Tycker det är fult att antyda att barn har det lite sämre i pedantiska hem.
Håller med dig!
 
Nu blev jag lite nyfiken! Vad är boendestöd?
Folk som har svårt att klara av vardagen med hushållssysslor mm kan få boendestöd, då kommer en eller flera boendestödjare hem och hjälper till att motivera en att göra saker. Jag har det 3 timmar i veckan, idag var vi och handlade, vi brukar även tvätta, diska, städa, gå på promenad.
 
Spela roll. Jag förstår i alla fall inte varför barn skulle ha det tråkigt i ett pedantiskt hem. Min vän är pedantisk med allt men givetvis inte med hur barnet ska leka/vara. Tycker det är fult att antyda att barn har det lite sämre i pedantiska hem.

Fast då tycker jag inte din vän låter som en pedant. Eller också tänker vi olika kring ordet?

Likaledes tycker jag det är fult att antyda att jag anser barn ha det sämre i välstädade hem, för det är en förfärlig överdrift och feltolkning.
 
Fast då tycker jag inte din vän låter som en pedant. Eller också tänker vi olika kring ordet?

Likaledes tycker jag det är fult att antyda att jag anser barn ha det sämre i välstädade hem, för det är en förfärlig överdrift och feltolkning.

Jag förstår hur du menar. Min pappa är pedant och när jag var barn fick vi inte ens röra väggarna hemma hos honom. Då kom han med en trasa och torkade :crazy:
Samma med att bädda sängen, det fick vi inte för det blev inte bra. Han städade 10 ggr om dagen och våra leksaker skulle stanna på vårat rum och direkt tillbaka i hyllan när vi lekt klart.
Man vågade ju inte göra någonting hemma hos honom.
Det är pedant för mig. Och han är fortfarande sån. Inte ett dammkorn hemma hos honom och allt prydligt på sin plats.
 
Jag hade en bekant som inte lagade mat hemma för då skulle spisen och diskbänken bli smutsiga. Osv. Jag minns inte om hon ens gick på toan hemma.
Att man vill ha snyggt omkring sig kallar jag inte pedanteri. Men nån måtta får det ju vara med barn, det kan bli lite stökigt :banana:
 
Nu ska vi se. Typ 8 minuter före utsatt tid ringer det på dörren. Jag öppnar och där står en tjej som ser lite förvirrad ut och säger "Hej, eh, det sitter nycklar i här på utsidan av dörren?" :D Hej och välkommen hem till förvirrade Ninna :D Tur att vi bor i ett litet, tryggt hus! Ja, nycklarna satt i sen vi kom hem kvällen innan. :angel:

Sen satt vi och pratade en lång stund. Dottern var hemma och visade verkligen vad jag har att hantera bitvis, bla har jag en hel låda kritor/flirtkulor/pyssel som nu ligger utspritt på golvet efter att ha ramlat från bordet... Men vi pratade bla om vad jag behöver stöd med och varför, och en hel del om den omställning som blivit för mig och att det kräver mer av mig som jag inte riktigt orkar alltid. Det var ett trevligt samtal och vi fick bra kontakt! :)

Jag fick inget besked än såklart. Dessutom behövdes ett läkarintyg på diagnosen (trots att ansökan gjordes via neuro) så det måste jag skicka in så får vi se sen. Men jag har en känsla av att det gick "bra" ändå! :)

Det andra jobbiga jag skulle göra idag hanns inte med sen, åkte iväg med mormor och shoppade jordgubbar till balkongen istället :angel: ;)
 
Det är för övrigt verkligen inte första gången jag glömt nycklarna i dörren. När jag bodde i min etta, som låg på våning ett av tre, så hände det ofta att nån granne knackade på och gav mig mina nycklar :angel:
 
Det är för övrigt verkligen inte första gången jag glömt nycklarna i dörren. När jag bodde i min etta, som låg på våning ett av tre, så hände det ofta att nån granne knackade på och gav mig mina nycklar :angel:

Du är inte den enda som glömmer nycklarna. Här sker det minst en gång i veckan. Vet inte hur många gånger jag glömt nyckeln till sadelkammaren hemma. Å nycklarna hittar jag jämt i dörren och då har dom hängt där hela natten.
En gång glömde jag nyckeln kvar i bilen, verkligen lyckat. Tur den stod kvar dagen efter :o
 
När jag pluggade på Strömsholm så glömde jag en gång att jag lagt ifrån mig bilnyckeln i backluckan och smällde sen igen densamma, och bilen var såklart låst. Extranyckeln fanns hemma i Uppsala. Min stackars underbara mamma som dessutom var tokförkyld satte sig i bilen, körde till Strömsholm, blippade upp min bil, gav mig en matlåda och körde hem igen. Hon stängde inte ens av bilen hos mig :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 066
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Hej! Jag har sedan cirka 5 år tillbaka varit deprimerad mer eller mindre och jag känner inte igen mig själv från när jag inte var det...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: pajaztar
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 821
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 337
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp