Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Klart att man sprider riskerna, men det är ju också en hel del mer pengar som ska läggas ut och då känner iallafall jag att jag vill investera i något sånär säkra pengar...Har man ett sto kan man ex lägga en språngavgift o sen kanske ändra sig om man kommer på andra tankar eller det inte tar sig med den hingsten, men att göra så på 3 ston tycker jag blir väldigt dyrt.

Fryst går förresten bort helt, måste vara TAI. Grafenstoltz har jag kikat på men vet inte mycket om honom och vilket sto han skulle passa till. Jag har 3 helt olika ston med olika blod så jag kan välja ganska fritt av alla hingstar, det käns ju iaf kul!

Sen kanske jag ska kolla lite mer på Fetcher o Fille, har inte haft ngn tanke på dem innan så...
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

En sak till jag undrar är lite över hur det kommer att bli att sälja alla de s k budgetavkommorna som tas fram. Om man har ett bra sto som man betäcker med ex. Warsteiner el Carte dor, kommer avkomman att bedömas likvärdigt med en likvärdig avkomma fast efter en normaldyr A-hingst, ex Camaro (bara ett exempel).

Eller kommer det att bli svårt att sälja dem enbart pga de är budgettillverkade. OBS, utgå från att det är ett bra sto och blir ett bra föl, jag fattar ju att avkommorna blir automatiskt mkt billigare om man har ett piss-sto utan några som helst kvaliteer som avelssto...
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Dom som har BRA ston använder inte budgett hingstar,vi vet att det kostar att avla och ligga på topp,skit får man ändå.
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Eller.... dom som har bra ston och vet vad som passar stoet använder rätt hingst oavsett pris..

Dyr hingst till bra sto spelar ingen roll om blodslinjerna inte passar. Du kanske kan sälja den första avkomman på förväntningarna men efter något år när avkomman ska prestera så är det ju den som ska bära upp förväntningarna på resten av stoets avkommor.
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

En idé kanske är att bara betäcka ett eller två ston och då använda en hingst du vill ha utan att vara så beroende av prislappen ?
Hoppstammade föl och unghästar är inte lätt att få några ordentliga pengar för.
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Fast man kan väl inte säga att om man har ett bra sto så använder man inte budgethingstar, för bara för att det är en budgethingst innebär det ju inte att den är nödvändigtvis sämre än andra hingstar, det enda som man kan säga är ju att hingstägaren valt att sänka priset på sin hingst (oftast pga minskat användande av den). Både Warsteiner och även Carte dor som nämnts i tråden är ju a-hingstar, och har ju faktiskt bevisat sitt värde i aveln anser jag.
Sedan finns ju alltid bättre (o även sämre hingstar) på marknaden, det är ju helt klart!

Men ex. om hingstägarna till Cardento skulle få för sig att dumpa priset på Cardento skulle det ju inte innebära att han blir en sämre hingst för det, bara att han blir billigare och således tillgängligare för många fler kunder.

Oavsett vad man har för sto ska man väl välja att använda en hingst som matchar stoet, oavsett om hingsten är dyr eller billig? Sedan kanske man har ett antal kandidater till stoet att välja mellan, och då är det ju fritt att välja om man vill använda den dyraste resp den billigare hingsten;)
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Jag vill betäcka alla dessa ston, så det är inte ett alternativ att bara välja 2 och betäcka med dyrare hingstar. Jag tycker egentligen inte att det har spelat så stor roll vad hingsten kostat, mer än att jag inte vill betala språngavgift på alla 3 stona.

Jag känner inte heller att det är någon hingst jag "vill" betäcka med men inte kan pga ekonomin, det är inget stort problem, jag känner bara att jag vill säkra de pengar jag lägger när det blir så många ston. Att ex använda en fryshingst med språng på 800Euro+ moms går alltså bort, men kan gärna betala dräktighetsavg på 2500+moms samt sedan lev föl på 8000+moms, vilket ju blir mer pengar att betala, men betydligt säkrare pengar.
Förstår ni hur jag menar?

Jag försöker alltså inte komma undan billigt, jag vill bara ha en lite mer safe investering.

Sedan har jag bara 1 hoppsto som ska betäckas, de andra 2 stona är dressyrston:laugh:
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Visst är det så! Rätt hingst till rätt sto!

Men då måste man också vara öppen för möjligheten att en billig/billigare hingst kan vara ett lika bra (och ibland kanske tom bättre) alternativ till stoet än den dyraste poppishingsten.:laugh:
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Jag upplever inte den trenden utan tvärtom att det går att få hyfsat betalt för föl med bra hopphärstamning, med hyfsat menar jag runt 100.000 för ett avvant föl. Nu var det visserligen ett Cardentoföl med bra möderne som såldes för det förra året, han har ju språngavgift, så ej aktuell för TS, men de går att sälja till OK pris som föl, till skillnad motför vissa andra härstamningar verkar det som. Fölet som såldes kommer från ett sto med ett bra möderne, men det är ju alltid subjektivt, i detta fall har stoet själv placeringar t om 1,45 m + internationell toppstam med toppfar ( egna GP int+ lämnat hingstar och andra avkommor i int) och ett starkt möderne.

Jag hör annars många som dumpar sina föl med gångartshärstamning, och de verkar inte få dem sålda ändå, inga direkt dåliga ston, men inte superston heller som mödrar. För mig är dumpa typ 40000 kronor eller mindre för ett avvant föl eftersom i alla fall jag inte får det att gå minst jämnt upp om jag inte får ut det, och varför sponsra andra?

Ska TS betäcka för att sälja eller ha kvar dem tills de i alla fall är utbildade? Sälja föl är det svårt att göra och då ska man nog helst välja hingstar som är i ropet och som passar ens sto.
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

2 av avkommorna (u. Sheraton-stoet samt Ampere-stoet) kommer definitivt att säljas, antingen som föl el äldre, spelar ingen roll för mig egentligen då jag har plats att ha dem kvar osv. Alla mina hästar är faktiskt alltid till salu:)

Den tredje avkomman (u. mitt Riccione-sto) som då blir en gångartshäst kommer jag kanske att vilja behålla tills man ser vad det blir av den så att säga.

Jag hoppas det går att sälja hoppavkomman framförallt för några hoppehästar har jag ingen nytta av själv, nu när jag är för gammal o feg för att hoppa;)
 

Liknande trådar

V
Avel Förra våren köpte jag ett då 17 årigt hbl sto som aldrig haft föl innan. Jag gillade stammen och temperamentet och tänkte chansa och...
Svar
1
· Visningar
1 126
Senast: SeagirlM
·
C
Avel Alla ni som driver stuterier/seminstationer och eller är hingstägare! Nu får ni hjälpa mig att reda ut lite nyfikna frågor!! Har...
2
Svar
28
· Visningar
2 290
Senast: Eldfuxen
·
M
Avel Jag undrar lite hur det går till när man ska betäcka ett sto. Jag har visserligen inget eget nu, men vill jättegärna göra det någon gång...
Svar
3
· Visningar
2 656
Senast: Molly80
·
Avel Om formulerar tråden, moderator kan ta bort den andra om h*n vill. Men den var nog otydligt rubriksatt. Sitter och försöker fylla i...
Svar
7
· Visningar
1 297
Senast: Girasol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp