Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

S

sydney

Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl.

Jag tycker det är helt ok att betala 90 dygn, då kan man ju försäkra fölet och går det åt pipan får man ju tillbaka lite pengar iallafall.

Men jag gillar inte att så många (alla?) hingstar bara erbjuder språngavgift nu, vanligast 2000kr + moms i språng. :cry: Jag har förståelse för att hingstägarna väljer villkoret för att de ska gå runt, men jag gillar det inte...

Jag betäcker 3 SWBston i år, och vill det sig riktigt jäkla illa så får man ju betala språng på alla 3, stationsavgift, vet avgift+bakt koller osv , uppstallning och frakt av semin, och risken finns ändå att man har noll ston dräktiga i slutet av säsongen och en räkning att betala på runt 20000kr:cry::cry::cry: Så trist!
När det gäller 90dygn o fölavgifter är det ju inga problem att förhandla till sig rabatter och så, de flesta hingstägare jag pratat med har varit bra på den punkten, men jag hade helst velat anlita ngn som ej har språngavg utan som förr 16 dygn dräktighetsavgift! Kanske är det helt ute nu eller...

Jaja, får kolla lite till, ville bara gnälla o höra vad ni tycker om hur avgifterna utvecklats.:grin:
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Oj 2000:- + moms i språngavgift, inget mer? Är det hela priset för betäckningen???
Jag tar 12 000:- + moms för min hingst och jag vill ha betalt direkt. 2000:- plus moms är min bokningasvgift (dras av resten).
För 2000:- hade jag inte riskerat någon hingst genom att betäcka...

Oftast ingår det ju någon form av levande föl garanti och att man får betäcka om ifall det inte blir dräktigt/resorberas. Samt byta sto efter godkännande om det inte funkar med det stoet av någon anledning (ja, man ska ju självklart kolla stoet samt bakterieprova innan betäckning så man har rätt förutsättningar).
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Nej det är ju såklart inte hela priset, språngavgiften brukar vara mellan 2-4000kr och sedan betalar man antingen 90 dygnsavgift eller levande fölavgift på det.
Språngavgiften jag tänker på nu är alltså vid TAI.

Men tidigare hade många hingsthållare en dräktighetsavgift som man betalade vid 16 dygns dr. och såvitt jag kommer ihåg var det många hingsthållare som hade så. Nu hittar jag ingen.

Sen tror jag att du nog har annan ras än SWB va? Gissar att det är så med tanke på din bild!
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Ja jag har en annan ras och jag vet att det ser lite olika ut. Tyckte bara att 2000:- lät hiskeligt billigt ändå, men då är det ju mer plus att det blir flera "språng" på en laddning.
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Så länge Flyinge hade detta betalingsupplägg följde en del hingstägare samma rutiner. Men när Flyinge införde språngavgift ändrade de andra också.
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Ja jag har en annan ras och jag vet att det ser lite olika ut. Tyckte bara att 2000:- lät hiskeligt billigt ändå, men då är det ju mer plus att det blir flera "språng" på en laddning.

Vad har du för ras? Intressant o veta hur man gör inom andra raser :)
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Quarter. :)

Inom vår ras fungerar det lite olika, en del står på naturlig betäckning och en del på färsk semin. Finns någon svensk hingst (numera valack) på fryst också. Vissa tar betalt en del vid språng + 90 dygn dräktighet eller vid levande föl och en del tar betalt 100% innan, med eller utan LFG.

De utländska hingstarna får man i princip alltid betala i förväg.
Sedan tillkommer ju agentens avgift, frakten, stationsavgiften.
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Kan tillägga att språngavgifterna på dom utländska hingstarna ligger på mellan ca $1000-10 000 -med det vanligaste spannet inom min gren på $1000-3000, eller 1000-1500 EUR för dom som finns i Europa.

Svenska quarterhingstar kostar mellan 4000-15 000 SEK.
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Jaha, det var så det var...Har inte reflekterat så mkt över det innan men nu när jag skulle betäcka 3 ston började jag kika runt o ser att nästan alla har liknande villkor.
Däremot är det flera som har delat upp avgifterna en hel del med både språng, 45 dygn o 90 dygn...Tycker det känns överlag som de krånglat till det lite men det är ju min uppfattning:angel:

Önskar det vore som tidigare...
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

På ridponnyhingsten jag valt så betalar jag 450 euro vid första semineringen, sedan så betalar jag frakt, ungefär 100 euro för skicken.
Ingen 90 dagars eller levande fölavgift. Om hon inte tar sig i år eller resorberar så får jag använda samma hingst till halva priset nästa år.

Visst blir det lite pengar att betala på ingenting om hon inte tar sig, men man måste förstå hingsthållarna också.
Fast ridponnyhingstar är ju bra mycket billigare än halvblod. :)
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Har för mig att Hip-Hop och Fetcher N har dräktighetsavgift.
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Tack det visste jag inte, såg det nu! :)
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Feliciano har det också.

Som stoägare betalar jag gärna språngavgift och levande föl-avgift, då får hingsthållaren betalt för sitt besvär och jag betalar färdigt när jag fått ett föl.
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Yes så har jag också tyckt de år jag betäckt ett eller två ston. Men nu när jag ska betäcka 3 ston blir jag snål...
Däremot har jag vid några tillfällen fått betala lev fölavgift istället för 90 dygn efter att ha förhandlat med hingstägaren, så det brukar inte vara något stort problem tycker jag.

Jag såg förresten att även F hade dr avgift! ;)
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Såg nu att Black Coffe o Lambourghini inte har ngn språngavg alls:) Lambo har jag funderat på till ett av stona innan så kanske det inte är så dumt...
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Warsteiner kostar bara 500:- i språng, och har för mig att Carte d'Or också har bra avgifter:).

Har all förståelse för att hingstens avgifter spelar roll i valet. Mitt "budgettips" (oh vad seriöst detta låter:p) är att betäcka med ponnyhingst i stället. Billigare avgifter, billigare att föda upp och en hyfsad marknad.
 
Senast ändrad:
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Ja W vet jag om, betäckte med honom ifjol men det tog sig ej...Och i år vet jag inte om jag fortfarande är sugen på W eller om jag ska ta nån annan, bara 1 sto passar förresten till honom så måste ändå hitta hingstar till de andra.

Har också funderat på att betäcka med ponny, men vet inte...Kanske inte i år tror jag...:confused::angel:
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Mitt sto har en nyfödd och en treåring efter Lambo och jag är väldigt nöjd med båda. Vakna ungar som är moderna i typen och har luft i sina rörelser.
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Ja jag funderar faktiskt starkt på honom, stoet har ett halvsyskon e. Lambo som är väldigt fin, jag tror därför det skulle kunna fungera även med henne!

Nyfödd oxå vad kul, grattis! Vilken väljer du i år att betäcka med? *nyfiken*
 
Sv: Inga hingstar med dräktighetsavgift längre alls:(

Fast att du har fler ston måste ju trots allt vara en fördel.

Du sprider ju "riskerna"! Att ingen av de 3 skulle bli dräktig är ju inte så troligt!?

Och även om jag verkligen gillar de som har 16-18 dygn dräktighets avgift, förstår jag att hingstägarna vill ha en lite avgift för språnget. Det är ju trots allt lite jobb med tappning mm.

Som sagts tidigare har Möllerups hingstar (Hip Hop, Feliciano, Fetcher) 18 dygns avgift!

Lambo, Grafenstoltz, Iowa och Cyrano d Bergerac bara vid 90 dygn el levande föl, men de sistnämnda på fryst!

Så några finns det!:D (O kan säkert ha missat ngn!)
 

Liknande trådar

V
Avel Förra våren köpte jag ett då 17 årigt hbl sto som aldrig haft föl innan. Jag gillade stammen och temperamentet och tänkte chansa och...
Svar
1
· Visningar
1 126
Senast: SeagirlM
·
C
Avel Alla ni som driver stuterier/seminstationer och eller är hingstägare! Nu får ni hjälpa mig att reda ut lite nyfikna frågor!! Har...
2
Svar
28
· Visningar
2 290
Senast: Eldfuxen
·
M
Avel Jag undrar lite hur det går till när man ska betäcka ett sto. Jag har visserligen inget eget nu, men vill jättegärna göra det någon gång...
Svar
3
· Visningar
2 656
Senast: Molly80
·
Avel Om formulerar tråden, moderator kan ta bort den andra om h*n vill. Men den var nog otydligt rubriksatt. Sitter och försöker fylla i...
Svar
7
· Visningar
1 297
Senast: Girasol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp