Ni som behövt utnyttja fosterförsäkring se hit

Alexandra_W

Trådstartare
Om formulerar tråden, moderator kan ta bort den andra om h*n vill. Men den var nog otydligt rubriksatt.

Sitter och försöker fylla i en livskadeanmälan för fostret. Jag lider förvisso av både jetlag och tårflöde, men jag blir ändå inte klok på det. Agria vill ha språngsedel/betäcksningskvittens bifogad, och jag har ju ingen sån.

Men ni som blivit tvungen att utnyttja fosterförsäkringen, vad har ni skickat in för papper? Ffa ni som har haft levande fölavgift?

Hingsten har ju både dräktighetsavgift 16 dygn (istället för språngavgift) och levande fölavgift. Jag har betalat dräktighetsavgiften och skicken till hingsthållaren (Flyinge), och så har jag ju betalat seminstationen för semineringen etc.

De papper jag har är ett papper från seminstationen där det står stoets namn samt sista betäckningsdatum, men inte vilken hingst. Dessutom har jag räkningen från seminstationen, men där står bara stoets namn och inte vilken hingst. Sen har jag den betalda fakturan från Flyinge för dräktighetsavggift och skick, där står både stoets och hingstens namn.

och så har jag såklart intyg på dräktighet, och intyg på kastningen, ska skaffa ett intyg på att hon är ultraljudad tom efter kastningen med så slipper de tjafsa om exakt VEM på Ultuna som beskådat det kastade fostret.

Men som sagt någon betäckningskvittens/språngsedel har jag ju inte, mailat Flyinge och frågat om den, men är jag helt ute och cyklar eller brukar man inte få den när alla avgifter, dvs även levande föl, är betalda?

Så, ni som tråkigt nog behövt använda fosterförsäkring, vad har ni haft för villkor på hingsten, och vad har ni behövt skicka in för papper?
 
Sv: Ni som behövt utnyttja fosterförsäkring se hit

Kvittensen ska du få även om du har levande föl avgift. På den ska du dessutom fylla i till hingstägaren vad stoet fick för föl alt dödfött föl. När du har skickat in den så får du språngsedeln. :)
 
Sv: Ni som behövt utnyttja fosterförsäkring se hit

Jag hade visserligen ett annat bolag än dig men det jag behövde skicka in var en skadeanmälan (samma som man annars skickar in så det var mkt man inte kunde fylla i mm), kort på det döda fölet samt ett intyg från 2 personer att de bevittnat att det var stoets föl.

Nu hade jag ju betalat 90 dygnsavgiften men de frågade aldrig om jag hade 90 dygns avg eller levande föl, samt vilka andra avgifter jag hade haft i och med betäckningen..

Jag fick pengarna bara ett par dagar efter att jag skickat in papprena utan några som helst problem.

Hoppas det blir lika problemfritt för dig! Inte kul om det strular då man redan är nere och deppig..
 
Sv: Ni som behövt utnyttja fosterförsäkring se hit

Welsh - mailat Flyinge så får vi se vad de svarar. jag mailade ju dem och undrade om de kunde skicka ut 'resultat av betäckning' i förtid så jag slapp sitta och gråta över den i vår. Och fick ett mail tillbaka att de 'registrerat fölet som resorberat' (fick dividera lite så det blev korrekt och kastat istället för resorberat). Så de tycks ha fixat 'resultat av betäckning' utan att jag behövde fylla i något 'irlpapper'. Himla snällt. Men jag har soms agt mailat att jag behöver kvittensen för försäkringen, får se vad de svarar imorgon då.

Cessan - Ah, tack för svaret. Får slå Agria en pling imorgon med. Tycker ju att det borde räcka med det jag har, men ibland kan de ju ha pappersexcersis så det står härliga till.
Hos Agria fyller du i en livskadeanmälan, men kryssar i foster/fölförsäkringsrutan, och skriver fosterförsäkringens försäkringsnummer. Men det känns lätt morbidt att sitta och fylla i Kele uppgifter på en livskadeanmälan, det måste jag erkänna =/
 
Sv: Ni som behövt utnyttja fosterförsäkring se hit

Agria till att ludda till det då..

Ringde Flyinge som tyckte att någon språngsedel/betäckningskvittens kunde jag ju inte få från dem, de skickar ju 'bara' ut underlag för registrering, och nån sån får ju inte jag för det blir ju inget föl. Utan det var seminstationen som jag skulle få det från, och att de ska ge mig en kopia på spermabeställningen, det brukade räcka för försäkringsbolaget.

Ringde seminstationen (som blev uppriktigt ledsna när de fick höra att stoet kastat) som tyckte att 'en vadå för nåt sa du?' och aldrig hade hört det ordet. Men som tyckte att de skickar kopior på både spermabeställningen och journalen, och krånglade bolaget/hade frågor fick de ringa dem så fick de väl om det inte 'dög' formulera precis vad bolaget ville ha.

Ringde då Agria och tyckte att 'vad sjutton är en betäckningskvitten' och Agria tycker att 'ah, men se det är bara ett intyg på att stoet är betäckt med den och den hingsten och ett intyg på dräktighet'.

Då kunde de ju skrivit att det de vill ha är ett intyg på att stoet är betäckt med angiven hingst, samt intyg på dräktighet. Och intyget ska vara daterat tidigast samma dag som försäkringen tecknades. Tänk så mycket begripligare det hade varit..

Ironiskt nog, fast det orkade jag inte tjafsa om, jag har dräktighetsintyg, så behöver jag INTE ett dräktighetsintyg eftersom det är en konstaterad, verifierad kastning - dvs det har 'kommit ut' ett foster. Och det är bevis nog på dräktighet.

Men iom att Ultuna på FEM jädra dagar inte lyckats uppbringa en enda veterinär som kan ringa tilbaka till mig och skriva intyget jag behöver och svara på mian frågor om kastningen (snart börjar jag noja om VARFÖR de undviker frågan.. ) så tar jag det 'andra vägen' och skickar in intyget på att Kele är ultraljudad dräktig senast dygn 64, och är ultraljudad tom igår (det var ju inte därför vi UL:ade, det visste vi ju, vi kollade ju efter fri vätska i livmodern i och med flytningarna, men det är ju bara vet skriver att det inte fanns något foster heller).

/Alexandra - som just nu besitter en morbid lust att bomba Agria med papper tills de kräks, bara för att..

Jag kan ju dubbelverifiera så det sjunger om det att
JA, stoet är betäckt med Akribori,
JA stoet är dräktighetsundersökt och konstaterad dräktig fyra jäkla gånger
och
JA stoet har kastat och kastningen på dygn 99 är verifierad, dvs fostret har setts, och det av veterinär
och
JA stoet var tom (no shit sherlock..) på ultraljud på dygn 106...

Sucka..
 
Sv: Ni som behövt utnyttja fosterförsäkring se hit

Detta får mig att fundera på hur det funkar i halvblodsaveln nu för tiden. jag köper mina betäckningsblock från SH vilket andra raser även gör. På dessa block finns det 3 sidor för varje sto, vitt rosa och grönt. Längst ner på dessa sidor sitter en avrivningsbar lapp som heter resultat av betäckning där stoet hingsten och serienr står. Denna lapp med vit färg får stoägaren efter betäckning. Antingen direkt när stoet åler hem eller på hösten när man rapporterat till SH. Den gröna lappen är ett kvitto på att man betalat (den anväder iof inte jag) och den rosa sitter kvar. Sen när fölet är fött så skickar stoägaren in den vita lappen och får istället utskickat den stora vita lappen=språngsedel, den rosa sparas av hingstägaren/hållaren och den gröna skickas in till avelsföreningen. OM det inte föds något föl el det är dödfött så skickar man in den vita för makulering till avelsföreningen.

När jag hade halvblods föl så fick jag en vit kvittenslapp. Hur funkar det nu för tiden??????
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som behövt utnyttja fosterförsäkring se hit

Den lappen om resultat av betäckning ska man ju få fortfarande. Jag mailade ju Flyinge och efterlyste den i 'förtid'. Men då så tog de ju att 'på mitt mail' rapportera resultatet istället (de mailade ju tillbaka att de registrerat att stoet kastat). Så den finns ju än.. fast hmm, då borde de ju ha kunnat skicka mig den i 'pappersform' ändå, och så hade jag fått skicka tillbaka den och rapportera kastning, på vanligt vis?

Kan ju vara så att hon på Flyinge yrade lite? Fast hon var väldigt bestämd i att det papper jag behövde var kopia på spermabetällningen?

Nu verkar det ju som om det för Agria kvittar lika vilket, sålänge jag har ett intyg på att hon är betäckt/seminerad med Akribori, och det talar ju seminstationens papper om likväl.

Fast rätt ska ju eg vara rätt, och jag tror faktiskt du har rätt? Fast jag vet inte, ingen koll på halvbloden. Däremot fick jag ju den där vita lappen för Kele, att rapportera in resultatet på (trots att hingstägaren mycket väl visste resultatet, det var ju hingstägarens sto jag lånade och hon var ju den första som fick veta resultatet av betäckningen, 2 minuter efter 'resultatet' ploppat ut *s*)

Bara det inte blir knas nånstans iom att Flyinge 'själva' efter mitt mail rapporterat. Hmm, jag ska nog hålla lite koll på Akriboris statistik nästa år..
 
Sv: Ni som behövt utnyttja fosterförsäkring se hit

Jadu, Den där lappen kan man ibland få vänta på. Har hänt ett flertal gånger att jag inte fått någon förrän på våren. Av en hingsthållare kom den när jag ringde och talade om att vi fått föl! Detta trots att jag betalat alla fakturor i rätt tid inkl. sh-avgift.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp