Inga mineraler??

Barnardo

Trådstartare
Snackade med en vän för ett tag sen, som hade träffat någon som påstod sig vara utbildad till "hästagronom". I vilket fall som helst så hade denna person tydligen snackat på om att hästar absolut inte ska ha några mineraler, att de inte ska ha något kraftfoder, ens när de tränas och tävlas, utan att de bara ska ha hö och vatten. Och att ge mineraler till ett dräktigt sto var det absolut värsta man kunde göra. Att de kalk till hästarna var tydligen också jättefarligt. Men salt, det skulle man ge mängder av, det räckte absolut inte med bara saltsten, vare sig det var en häst som aldrig reds eller en häst som reds ofta.

I och för sig så var hennes häst tydligen halt jämt och hade dåligt skelett och sådär men har ni någonsin hört talas om någon som säger sådant?

Sv: Inga mineraler??

Haha, en nyutbildad ultunesare, tror jag?! Det är den senaste forskningen fast en aning hårddragen. Det är lite roande ibland att följa trenderna i SLU:s forskning och hur de sugs upp av studenterna. Om några år finns ny forskning och då kommer nya budskap. Saltforskningen är det senaste nu och för att få nya anslag till ytterligare forskning måste man se till att det förs ut hur oerhört viktig den är. Detsamma med grovfoderforskningen.

Har aldrig hört talas om någon som ansett att man inte ska ge mineraler. Däremot har jag hört att det är farligt att låta bli: ett digivande sto kan t ex få urholkat och skört skelett när hon producerar mjölk till fölet, har jag läst någonstans.

Däremot finns det olika "skolor" när det gäller kraftfoder verkar det som. En "gren" förespråkar så lite kraftfoder som möjligt, andra tycker man ska ge en hel radda olika foder och preparat.

Själv kan jag varken säga bu eller bä, jag tror jag ligger någonstans i mitten. Jag utgår från SLU:s foderstatsprogram på internet och det verkar funka för just mina hästar. Sedan måste man ju fodra "med ögat" och med bra grovfoder, helst analyserat. (Hade ett mkt svårfött travar-vbl på foder, det var en utmaning detta värdelösa år. Mitt bokade superfina hö med bra värden möglade bort på skullen hos leverantören pga allt regn och fukt och jag blev tvungen att köpa sämre hö, utan analysvärden. Hästen tunnade ur lite under förvintern, men ville inte äta mer hö än han redan åt. Efter lite trixande och grejsande med olja och lusern blev han kanonfin!)

Vissa hästar kanske behöver mkt kraftfoder, medans andra klarar sig utmärkt på bara hö. Ungefär som vi människor. Min sambo kan äta gräddsås och chips 7 dar i veckan, han ser ut som en metmask i alla fall. Min mor går upp 3 kilo bara hon tänker på en påse smågodis.

För det första finns det inget som heter hästagronom. Troligtvis (förhoppningsvis) var inte det det enda som din kompis missuppfattade:smirk:

Sara

Det här låter ju super! Vilken ekonomisk hästhållning! Hö och vatten, det ska jag börja köra med. *ironi*
Jag tror inte riktigt att det stämmer. Precis som människor är det viktigt för hästen att få i sig alla vitaminer och mineraler, och så som jag har uppfattat måste dom köra i sig hejdlösa mängder med toppkvalitethö för att fixa det. Min lilla pålle skulle väl inte överleva vintern äns utan krafftfoder, så som han magrar....

Ska försöka bena ut lite här....

Om du ska ge tillskott eller inte och i såna fall vilket tillskott du i sådana fall ska ge bestämms utifrån vad du ger för grovfoder.

Med riktigt bra grovfoder kan såväl mineraltillskott som kraftfodertillskott vara onödigt slöseri med pengar.

Vid högre kraftfodergivor än ca 2,5-3 kg per dag ökar risken för kolik.

Vissa fullblod kan då vara genetiskt defekta (min personliga mening) och därför behöva mer mat än "gräs" (en sån häst skulle ju aldrig överleva i naturen och man ska kanske inte avla på sådana egenskaper).

Ger man alger som mineraltillskott så kan detta allvarligt skada hästen, eller om det är ett dräktigt sto så kan fölet skadas, eftersom algerna många gånger har för högt innehåll av tex jod.

Det kan också vara lätt att överdosera Selen varvid risk för förgiftning föreligger... om man tex ger Tokosel samtidigt som man ger massa mineraler för högpresterande sporthästar tex.

Förmodligen har din kompis missuppfattat ett och annat.... hoppas jag...

Hoppas att du blev lite klokare.

Det är just det som är grejen.. jag hade aldrig hört talas om något som hette hästagronom, så jag kollade upp det.. det finns ju som sagt inte. Men det hade hon tydligen påstått sig vara. Tror inte hon kan ha hållt koll på särskilt mycket..

Men hon hade ju tydligen sagt att hennes häst nästan alltid var halt och att han hade nåt fel med skelettet... kanske inte alls så konstigt om hon inte gett den något kalk någonsin.. :smirk:

Självklart är saker och ting olika för olika hästar, men att aldrig ge några mineraler, inget kalk och absolut inget kraftfoder till en häst, men däremot hälla i hästen massa salt... nja jag vet inte.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 912
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 302
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 347
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 454
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka