Ingen AC i bussarna...

Minns min postentid och längtar inte tillbaka.
Svettig äcklig stol som luktar f### efter att ett antal liter svett gnussats in av alla förare.
Varmt, kvavt och svettigt i bilen.
Alltid tvärdrag sommartid.

:bow: Till alla (!) arbetare som står ut att jobba i den här värmen utan AC.
Bönder, postiljoner, bussförare etc etc
 
Kostnadsfråga antar jag, plus som svaret ovan. Jag tycker dock inte att det håller riktigt, den rundan jag kört idag är det inte ovanligt med en halvmil mellan lådorna. Körningen till första lådan är en halvtimme. Jag får ont i huvudet och tinnitus som efter en större konsert efter att ha kört med rutorna öppna så länge.

Det var därför jag undrade; det är ju många brevbärare som åker långt mellan lådorna. Helt sjukt att dom snålar på en sån grej. Med tanke på hur många bilar Posten köper/leasar, så borde det gå att få AC på köpet om man har en bra inköpare/förhandlare. Tycker synd om dig och alla andra som måste åka omkring i en rullande bastu.
 
Det var därför jag undrade; det är ju många brevbärare som åker långt mellan lådorna. Helt sjukt att dom snålar på en sån grej. Med tanke på hur många bilar Posten köper/leasar, så borde det gå att få AC på köpet om man har en bra inköpare/förhandlare. Tycker synd om dig och alla andra som måste åka omkring i en rullande bastu.

Ja, tyvärr är det väl kanske som i många andra organisationer; ledningen har aldrig varit "på golvet" och känt på det dagliga arbetet. Rena spekulationer dock, jag vet inte vilka som bestämmer om våra fordon.

Det var för övrigt en man jag pratade med idag som sa "men det är ju roligt för dig att få köra när det är såhär fint väder!". Jag var trevlig och höll med och nickade glatt med mitt rödmosiga svettiga ansikte :p
 
Har googlat runt lite nu och hittade den här frågan angående arbetstemperaturen för bussförare, som fått ett intressant svar. Tyvärr så hade jag hoppats på mer men lite fanns ju som någon kanske kan spinna vidare på, bla det här stycket:
Enligt 2 kap. 4 § arbetsmiljölagen ska luft-, ljud- och ljusförhållanden och övriga arbetshygieniska förhållanden vara tillfredsställande. Enligt 2 kap. 5 § samma lag ska maskiner, redskap och andra tekniska anordningar vara så beskaffade och placerade och brukas på sådant sätt att betryggande säkerhet ges mot ohälsa och olycksfall. Enligt 7 kap. 7 § samma lag kan Arbetsmiljöverket meddela föreläggande eller förbud som behövs för att lagen ska efterlevas.

Det var väl de paragrafer jag hittade och tänkte på när jag läste igenom arbetsmiljölagen igår. Dessutom tycker jag nästan att man borde kunna hänvisa till fjärde stycket i AML 2 kap. 1 § :
Teknik, arbetsorganisation och arbetsinnehåll ska utformas så att arbetstagaren inte utsätts för fysiska eller psykiska belastningar som kan medföra ohälsa eller olycksfall. Därvid ska även löneformer och förläggning av arbetstid beaktas. Starkt styrt eller bundet arbete ska undvikas eller begränsas.
Då tänker jag främst på den första meningen, om bussen inte är en arbetsplats så borde den kunna räknas som teknik(?), och värmen borde kunna medföra ohälsa eller olycksfall.

För att återgå till svaret på den skriftliga frågan så finns detta stycke längre ner:
Det kan förtjäna att nämnas att regeringen behandlat ett överklagande rörande värme i bussar (dnr N2002/6913/ARM). Regeringen meddelade med stöd av arbetsmiljölagen föreläggande för ett bussföretag att värmen i företagets bussar varje gång de togs i bruk skulle ha en viss temperatur vid förarplatsens säte, ryggstöd och defrostermunstycke. Föreläggandet förenades med vite.
Jag har försökt leta upp föreläggandet, men hittar det inte. Det hade varit intressant att veta vad som stod och storleken på vitet. Det kan dock vara så att jag letat för dåligt pga eventuell värmeslag och solsting ;)
 
Har googlat runt lite nu och hittade den här frågan angående arbetstemperaturen för bussförare, som fått ett intressant svar. Tyvärr så hade jag hoppats på mer men lite fanns ju som någon kanske kan spinna vidare på, bla det här stycket:


Det var väl de paragrafer jag hittade och tänkte på när jag läste igenom arbetsmiljölagen igår. Dessutom tycker jag nästan att man borde kunna hänvisa till fjärde stycket i AML 2 kap. 1 § :

Då tänker jag främst på den första meningen, om bussen inte är en arbetsplats så borde den kunna räknas som teknik(?), och värmen borde kunna medföra ohälsa eller olycksfall.

För att återgå till svaret på den skriftliga frågan så finns detta stycke längre ner:

Jag har försökt leta upp föreläggandet, men hittar det inte. Det hade varit intressant att veta vad som stod och storleken på vitet. Det kan dock vara så att jag letat för dåligt pga eventuell värmeslag och solsting ;)

Angående det sista så hör det nog ihop med vintertid. Då har man fått igenom att det inte får vara kallare än 5 eller 10 plusgrader typ 5-10 cm ovanför sittdynan när bussen tas ut från depån.
Jag vet att facket har drivit frågan om värmen i bussarna länge, men stött på patrull. Det enda man fått ihop är att vi har rätt att byta buss om vi mår dåligt pga värmen. Men eftersom säkert över hälften av våra bussar har ickefungerande AC, så känns det hopplöst. Man kan även få bli tagen ur trafik, men då blir man ju också utan lön.

@swemale ?
 
Om jag inte minns fel så var det en lägstanivå, typ kylskåp. Dvs att det inte får vara minusgrader i bussen.

Buss räknas som ett arbetsredskap, inte en arbetsplats. Och det är helt stört, faktiskt.

Undrar om inte facket ställt till det själva där, man kräver ju att det ska finnas tillgång till typ micro och toalett eller nått för att det ska räknas som arbetsplats.
 
Undrar om inte facket ställt till det själva där, man kräver ju att det ska finnas tillgång till typ micro och toalett eller nått för att det ska räknas som arbetsplats.

Jag tror det var för att kunna godkänna rast (inte paus) ute på linje, det måste finnas tillgång till väderskydd, toa och möjlighet att värma mat.

En arbetsplats har högre krav på komfort, säkerhet osv och skulle nog ställa till med besvär av stora proportioner inledningsvis. Buller, ergonomi, vad man utsätts för osv. Jag tror alltså inte att det skulle vara dåligt för oss utan att det är därför det är ett jättejobb att få igenom.

Typ som toamöjligheter för hemtjänstpersonal.
 
Jag tror det var för att kunna godkänna rast (inte paus) ute på linje, det måste finnas tillgång till väderskydd, toa och möjlighet att värma mat.

En arbetsplats har högre krav på komfort, säkerhet osv och skulle nog ställa till med besvär av stora proportioner inledningsvis. Buller, ergonomi, vad man utsätts för osv. Jag tror alltså inte att det skulle vara dåligt för oss utan att det är därför det är ett jättejobb att få igenom.

Typ som toamöjligheter för hemtjänstpersonal.

Nej, jag tror inte heller det skulle vara dåligt för oss. Bara att t.ex bussar hamnade i kläm där och därför inte kan kallas arbetsplats.
 
Angående det sista så hör det nog ihop med vintertid. Då har man fått igenom att det inte får vara kallare än 5 eller 10 plusgrader typ 5-10 cm ovanför sittdynan när bussen tas ut från depån.
Jag vet att facket har drivit frågan om värmen i bussarna länge, men stött på patrull. Det enda man fått ihop är att vi har rätt att byta buss om vi mår dåligt pga värmen. Men eftersom säkert över hälften av våra bussar har ickefungerande AC, så känns det hopplöst. Man kan även få bli tagen ur trafik, men då blir man ju också utan lön.

@swemale ?

Som några säger så finns det inget regelverk gällande temperaturer uppåt för busschaufförer, Vintertid så finns en klart fastställd gräns som inte får underskridas annat än vid extremkyla... Sommartid..... Nada....

Om ett garage/depå inte klarar av att fixa bussarnas AC så är det ett klart arbetsmiljöproblem som skyddsombuden borde ta tag i. Även om man inte kan göra ett skyddstopp för värmeproblemen så finns det andra verktyg att arbeta med. T.ex begära åtgärder enligt arbetsmiljölagens §6 kap 6A (om jag inte minns fel). Jag skulle ha begärt in en konsekvensanalys över vad som kan hända med förarnas hälsa och välbefinnande sam trafiksäkerheten om man inte löser problemen med icke fungerande AC. Är man då inte nöjd med arbetsgivarens skriftliga svar så kan man begära in Arbetsmiljöverket för åtgärder. Om inte annat så kanske det forcerar på arbetet i verkstaden... Vid extremvärme som nu så kan skyddsombudet faktiskt begära svar av AG inom en vecka om vilka åtgärder man tänker vidtaga.

Om nu jag fortfarande var fackligt aktiv så skulle jag gärna försöka driva frågan om löneavdrag om man inte klarar av att köra p.g.a värmen och behöver bli avlöst.... Att få löneavdrag för det låter horribelt....
 
När jag jobbade på posten körde jag med en flaska med resorb och en frusen vattenflaska. Jag är en sån som lider oerhört att värmen men jag tyckte faktiskt att jag vande mig. Behagligt var det inte men jag blev i alla fall inte dålig av värmen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 127
Senast: inverterad
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Hallå alla hundvänner, tänker höra med er om det är ett Stockholm- och Uppsalafenomen eller är så i hela landet. Här är det så att en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 981
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp