Ingen autofocus i manuella program? (Canon 40D)

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 101
B

BeastieBabe

Jag har precis fått tillbaka min kamera från service där dom bytt slutare, men nu så fungerar inte autofokusen i alla manuella proogram, det spelar ingen roll om jag ändrar fokuspunkter eller ställer om inställningarna i C.Fn, det blir ändå ingen autofokusering med varken mitt sigma 70-300mm eller canon 50mm f1,4..

är det något som jag gör fel eller inte hittar eller är det något som pajat när den var på service?

åker in med den till butiken ganska snart, så jag vill gärna ha snabba svar på vad det kan vara..

det dumma är att jag åtagit mig att fpta tävlingar i helgen och butiken gav inte ut någon lånekamera under förra servicen, men det ska dom göra denna gång anser jag..

Sv: Ingen autofocus i manuella program? (Canon 40D)

*putt*

gah, jag blir tokig.. fattar inte vad felet är.. det är ju jätteskumt att AF funkar på alla autoprogram men inte i de manuella.. :confused:

Fråga på fotosidan så får du nog snabbare svar.....
Jag hade problem med autofokus samband med slutaren gav upp, det fixades i samma veva. Men konstigt att det för dig kommit i efterhand? Har du nollat kameran och börjat från början med alla inställningar? (Jag har ingen erfarenhet av Canon dock)

ja, jag har nollat alla inställningar, och det var ju inget fel på AF från början, utan det måste ju ha kommit i samband med bytet av slutare. om båda gick sönder samtidigt så hade jag ju inte märkt av det ändå.. för det gick ju inte att fotografera och således ingen autofocus heller, men då var det ju liksom inget alls som fungerade.. så jag hade ju ingen aning om att mer saker gått sönder..

det som hände när den gick sönder var att jag fick "error 99" meddelande.. det var det jag fick veta..

men nu så har jag vart in och glömde ju givetvis både optiklock och bakre objektivlock till mitt objektiv, så jag kunde inte lämna in kameran idag utan får göra det imorgon..

och inte får jag någon lånekamera heller, för dom har inget inne, de enda dom hade var en 450D och där är ISOn för låg för att jag ska kunna fota i ridhuset :(
det ska vara hemmatävlingar i helgen, både ponnyhopp och hästhopp, plus att det är en fälttävlansclinic imorgon som jag hade velat fota.. *suck*

ISOn för låg?

jag fotar med min 400D i ridhus, fungerar bra.

men kolla kontaktytorna mellan ovjektiv och kamera, kanske är nått med dom? försök göra rent och kanske ta av och sätt sit objektivet igen. jag hade lite krångel en gång. då rörde jag lite på objektivet så fick den kontakt igen.

jo, det har jag provet, men det är ju så konstigt att AF funkar i autoprogrammen och inte i de manuella.. men jag ska lämna in den nu idag iaf..

vi har ganska mörka ridhus här.. det som det är tävlingar i helgen är ju lite bättre, men nu ikväll på den andra stället lär det vara dödsdömt att fota, finns bara två rader lysrörsarmaturer :(

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 908
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka