Ingen avel mer...

MissFideli

Trådstartare
Har precis kommit tillbaka från veterinären med Abbie.
Kraftig dubbelsidig patellaluxation på bakknäna. Ingen avel och antagligen krävs operation på varje knä för att förhindra förslitningsproblem i framtiden. Men först ny koll när hon är 1 år för att se om det gått tillbaka lite iaf.

Typ att knäskålen är för grund och kulan alltså dras upp på kanterna vid rörelse för att ledbanden sitter fel. I längden betyder det ju förstås slitna kanter runt knäskålen, därför behövs operation i framtiden. Men jag vet inte om jag gör det, antagligen blir det så att hon får leva och busa tills den verkar göra ont och då tas hon bort.

Hon har inte ont nu och förhoppningsvis dröjer det innan hon får det, även om prognosen på sikt inte är nått vidare. Hon kommer nog inte bli speciellt gammal tyvärr :cry: :cry: :cry:

Patellaluxation är jättevanligt på småhundsraser, och vad jag vet så åtgärdas det inte alltid. Min kompis har en japanese chin med patellaluxation, hans knä kunde "hoppa ur" lite titt som tätt. Det var värre när han var yngre, nu är det bättre. Det verkar som om det blir bättre om musklerna runtomkring tränas upp.

Svårt att göra på en katt visserligen, men lite hopp kanske i alla fall? Kanske det växer bort när hon utvecklar mer muskler.

Jättetråkigt att det inte blir någon avel... :( Jag vet hur det känns att få sina planer grusade, gick ju igenom samma sak med Chivas förra hösten. Dock hade jag ju i alla fall min hona kvar, så jag kunde fortsätta med aveln.

Glömde säga: jag känner en vars katt fick opereras för patellaluxation, en huskatt. Jag vet inte vad det kostade, eller vad det var för eftervård, men jag kan ta reda på det. Tyvärr levde den katten inte så länge till efter operationen, något år bara (levern pajjade), så jag kan inte heller säga hur bra effekt operationen hade...

Men på en så ung katt som din så skulle jag nog överväga operation i alla fall.

Mmm, skit-tråkigt är det. Vi får se hur jag gör. Det beror lite på kostnaden och eftervården. Hon är så lekfull och jag vill inte att hon ska lida, varken av operationen eller av luxationen. Veterinären kunde inte säga hur allvarlig den blir eftersom hon fortfarande växer, så jag ska tillbaka om några månader och kolla igen. Då kan vi väl gå igenom mer vad som ska göras.
Ska kolla upp priset på operationen då också. Jag vet att det blir femsiffrigt, frågan är om jag trots försäkringen måste betala 2000:- eller 7000:-/knä.

Det vore jättebra om du kunde kolla. Iofs kan ju jag ringa, men ändå :smirk: Och glöm inte fråga om den var enkelsidig eller dubbelsidig.

Mmm... Det ÄR tråkigt. Har nu under eftermiddagen funderat på alla lösningar. Att placera om Yoga är ju det lättaste problemet, men Fia huskatt är inte riktigt lika plättlätt. Eftersom hon inte är rumsren och inte får komma till eb barnfamilj (hon är ingen kisse man bär runt på och så).
Så jag känner att Fia är det största problemet.

Men nu ska jag försöka ta det lugnt ett tag, iaf över nästa kontroll på Abbie och se hur luxationen utvecklas. Först till våren ska jag se om det går att lösa med aveln på något vis. Men kattbeståndet med kastrerade katter börjar bli lite väl stort, måste sätta stopp nånstans. Hur underbara dom än är, kan man ju inte ha hur många som helst. Eller...? :confused:

Så tråkigt! :cry: Vilken otur du haft, hoppas hon håller länge ändå... Du kan inte omplacera Abbie och Yoga då? Eller kanske ha dem hos fodervärd? Eller sätta en ny hona hos fodervärd? Inget av det är ju idealiskt, men vad gör man inte...

Att driva avel hos fodervärd vågar jag inte, sen är ju att få vara med vid förlossningar och allt en stor del för mig.
Att placera om Abbie är väl i princip omöjligt nu eftersom hon antagligen kommer kräva operation i framtiden. Yoga skulle jag kunna placera om, men det stora problemet är nog huskatten och där är det värre. 7 år och inte rumsren.

Vi får se hur jag gör. Frågan är hur jag gör med Abbies bror som ägaren gärna vill låta para. Han har inga egna symptom, och det är ju omöjligt att säga om han bär på det eller ej.

Tack. Du kan ju stryka mig från väntelistan på din lilla sötnos. Fast jag vill ändå ha bilder på honom medans han växer upp :love:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 316
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 691
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 126
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 357
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka