Bukefalos 28 år!

Ingen betfor - dåligt?

S

Silly

Vet att de finns massa trådar om betfor men jag orkar inte leta.

Har hört att betforn ska vara bra för magen på hästarna, men kan man strunta i att ge det? Känns lite överflödigt i min foderstat.
 
Sv: Ingen betfor - dåligt?

enligt mig kan man strunta i det, jag ger det mest för att det är gott. Linfrö däremot, det ger jag för magen och tarmarna.
 
Sv: Ingen betfor - dåligt?

Frågar man folk varför de ger sina hästar betfor så svarar de flesta att det främst är för att deras hästar tycker att det är gott. Det gör även gott för mage o tarmar, men precis som här ovan vill jag slå ett slag för linfrö istället som smörjer mage o tarmar samt ger otroligt glansig o fin päls.

Jag försökte ge min häst betfor tidigare ihop med uppblött luzern för att hon skulle äta luzernet, men det visade sig att min häst blev alldeles för pigg av betforen, så jag övergick till pelletterat linfrö istället (som är proteinrikt det också).
 
Sv: Ingen betfor - dåligt?

Vet att de finns massa trådar om betfor men jag orkar inte leta.

Har hört att betforn ska vara bra för magen på hästarna, men kan man strunta i att ge det? Känns lite överflödigt i min foderstat.

Betfor är mycket bra hästfoder. Det befinner sig någonstans mittemellan kraftfoder och grovfoder. Det är mycket fiberrikt, precis som grovfoder, och ger mycket energi. Fiberrik diet är a och o för att hästens mage skall fungera. Andra kraftfoder är mer stärkelserika och smälts i första hand i magsäcken, tunntarmen, medan betfor och grovfoder går vidare till tjocktarmen även. Det är bra att ge betfor om hästen äter hö, då det blir det saftfoder hästen får. Saftfoder är t.ex. vätskerika foder, som gräs, ensilage, morötter osv. Behövs ett sådant vintertid om hästen äter bara torkade foder.

Betfor innehåller ej så mycket protein, mycket energi, lite högre mängd kalcium än fosfor.

Se gärna här om foder. Det har jag skrivit. www.nerikesdistansryttare.org under Distansridning och andra avsnittet i handledningen om "Att börja med distans och att fortsätta". Där finns ett kapitel om foder.

Hälsning Maja
 
Sv: Ingen betfor - dåligt?

Jag ger inte betfor i år, mest för att se om jag kan få lite bukt på raspen hon har på benen.
Betfor är bra men absolut inte nödvändigt.
 
Sv: Ingen betfor - dåligt?

Men jag som fodrar med ensilage och försöker ge massor med grovfoder och helst under ett kg kraftfoder, det kanske är lite onödigt med betfor? Har dessutom en häst som är sjukt pigg då och då.

Linfrön, ska man hålla på och koka dom eller hur är det? Är intresserad av att använda det.
 
Sv: Ingen betfor - dåligt?

Du kan koka linfröna eller ta ett spann med lock och lägga i torr linfrö, sen ta en vattenkokare och hälla på kokande vatten över fröna.Sen då och då veva lite i "gröten"och ge efter ett par timmar då du har fått slemmvatten..
 
Sv: Ingen betfor - dåligt?

Det finns linfrö i pelletsform som man inte behöver koka.

Silly - betfor är inget du måste ge. Kolla runt här på Foder efter linfrö-trådar samt kolla med en foderleverantör/butik nära dig om de har linfrö och i vilka former.
 
Sv: Ingen betfor - dåligt?

Det finns linfrö i pelletsform som man inte behöver koka.

precis, jättesmidigt..

OBS OBS OBS!!!!!!!
men använder du "vanliga" linfrön så koka eller häll hett vatten över (jag häller hett vatten på mina) och låt stå och var säker på att du har fått slemmet som bildas innan du fodrar!!

I ett stall jag stod i en gång i tiden så brukade min häst alltid få linfröna på middagen, men den här dagen hade jag ställt dem på kvälls hinken just för att slemmet inte skulle hinna bildas, jag var där precis vid middagsfodringen och förberedde linfröna, men puckona(ursäkta uttrycket) som fodrade middag tänkte att" hästen brukar ju få linfröna vid middagen så vi ger honom det" :devil: och det var inte speciellt kunniga, så det såg ju inte att slemmet inte hade bildats....:( när jag kom in igen såg jag att de hade gett honom linfröna.. men för sent, han hade slukat alltihop...
Det blev förstoppning av det hela.. magen blev helt fel!! Dagen efter fick vbeterinären kommaut och han fick 15 LITER dropp.... inte kul:cry:

Så.. var säker på att slemmet bildas innan du fodrar om du nu använder vanligt linfrö... och var säker på att dem som fodrar din häst vet vad de håller på med!! annars kan saker gå snett när folk inte frågar om de är osäkra..suck...
 
Sv: Ingen betfor - dåligt?

Hejsan... vart köper man linfrö? hur mkt kostar det? och hur mkt ger man? har ingen erfarenhet av linfrön och vill gärna vet mer..
 
Sv: Ingen betfor - dåligt?

Jag ger inte betfor i år, mest för att se om jag kan få lite bukt på raspen hon har på benen.
Betfor är bra men absolut inte nödvändigt.

Hjälper det ? Min nordis har skorpor på benen som jag inte får bort .. kan det hjälpa att sluta med betfor? Varför?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 130
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 136
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 917
Senast: Roheryn
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
710
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp