Det finns linfrö i pelletsform som man inte behöver koka.
precis, jättesmidigt..
OBS OBS OBS!!!!!!!
men använder du "vanliga" linfrön så koka eller häll hett vatten över (jag häller hett vatten på mina) och låt stå och var säker på att du har fått slemmet som bildas innan du fodrar!!
I ett stall jag stod i en gång i tiden så brukade min häst alltid få linfröna på middagen, men den här dagen hade jag ställt dem på kvälls hinken just för att slemmet inte skulle hinna bildas, jag var där precis vid middagsfodringen och förberedde linfröna, men puckona(ursäkta uttrycket) som fodrade middag tänkte att" hästen brukar ju få linfröna vid middagen så vi ger honom det"

och det var inte speciellt kunniga, så det såg ju inte att slemmet inte hade bildats....

när jag kom in igen såg jag att de hade gett honom linfröna.. men för sent, han hade slukat alltihop...
Det blev förstoppning av det hela.. magen blev helt fel!! Dagen efter fick vbeterinären kommaut och han fick 15 LITER dropp.... inte kul
Så.. var säker på att slemmet bildas innan du fodrar om du nu använder vanligt linfrö... och var säker på att dem som fodrar din häst vet vad de håller på med!! annars kan saker gå snett när folk inte frågar om de är osäkra..suck...